Bucurestii, cuibusor de investitii
Defilam in Europa cu salariile mici cu care ne-am resemnat si cu costurile
scazute de pe piata spatiilor de birouri. In schimb, eventualii investitorii
stramba din nas cand vine vorba despre infrastructura rutiera sau de calitatea
telecomunicatiilor. Totusi, per ansamblu, criteriul pe care majoritatea
companiilor chestionate l-a indicat ca decisiv pentru deschiderea unei noi
reprezentante este posibilitatea de acces pe piata, sarcina pe care nu o indeplinim
cu brio, dar nici nu suntem de ras. Apoi, in continuarea conditiilor necesare
pentru a atrage o investitie se situeaza personalul calificat si ieftin si
calitatea telecomunicatiilor. Insa, asa cum era de asteptat, importanta acordata
diversilor factori variaza in functie de profilul companiei. De pilda, facilitatile
oferite de autoritati sau infrastructura rutiera s-au dovedit a fi esentiale
pentru companiile de tip industrial si mai putin importante pentru cele care
ofera servicii.
Instalatorul polonez ne face concurenta
Un semn bun pentru Romania este
faptul ca, potrivit sondajului, o cincime dintre companii au de gand sa-si
deschida noi reprezentante in urmatorii doi ani, iar optiunea celor mai multe
dintre ele se indreapta catre noile state membre, urmate apoi de China si
India. Ca si in studiul din 2005, cel mai seducator oras ramane Varsovia, unde
sunt pe punct sa se lupte pe spatiile de birouri peste 50 dintre organizatiile
respondente. Nici reprezentanta Romaniei in top nu are insa de ce se plange, 30
de firme europene intentionand sa-si deschida sucursale in Bucuresti in urmatorii
cinci ani. „Stabilitatea politica, atitudinea pro-europeana a tarii, impozitul
pe profit sau taxele salariale, mai mici fata de alte state central si
est-europene sunt factori care vor mentine o motivatie investitionala la fel de
mare ca in trecut", justifica aceasta decizie Bogdan Calarasu, director de
comunicare in cadrul Siemens Romania, unul dintre investitorii „cu traditie" de
la noi.
Mai multe firme luminoase ca
in Manchester
De remarcat ca nici una dintre metropolele de pe batranul continent nu se
bucura de prezenta pe teritoriul ei a jumatate dintre companiile chestionate,
semn ca mai este inca destul loc de extindere. Surprinzator la aceasta
categorie este chiar punctajul Bucurestiului, unde 9% dintre firmele europene
au deja sucursale. Procentajul este net superior unor orase care inainte ne-ar
fi facut sa rosim de invidie, ca Atena, Helsinki sau Manchester. „In 1990,
primul an in care a fost organizat sondajul, doar 8% dintre companiile
participante aveau birouri la Praga si Varsovia, in timp ce astazi avem de-a
face cu 18, respectiv 16 procente. Bucurestiul pare a se afla in postura
in care erau aceste doua orase in 1990", ne taie din entuziasm cu o comparatie
sensibila Elaine Rossall, Associate Partner, Cushman & Wakefield European
Research Group.
Angajati modesti si asupriti
Perceptia strainilor asupra Bucure-stiului cunoaste arareori calea de
mijloc. Cu exceptia capitolelor „posibilitatea de acces la piata", „limbi
vorbite" si „personal calificat", unde ocupam pozitii comune, ca 22, respectiv
19, capitala se situeaza la polurile opuse ale opiniilor participantilor la
studiu. Prin urmare, figuram in top zece in ceea ce priveste numarul de spatii
de birouri disponibile (9), pretul acestora (2), climatul favorabil investitiilor
asigurat de guvern (7) si salariile (2). Reversul monedei este ca, in acelasi
timp, ne asezam pe podiumul rusinii in ceea ce priveste calitatea vietii angajatilor,
transporturile interne si externe si calitatea telecomunicatiilor. „Din pacate,
acesta este un dezavantaj major, tinand cont ca peste jumatate dintre cei
intervievati considera aceste criterii drept esentiale pentru deschiderea unei
reprezentante intr-un oras nou. De asemenea, Bucurestiul nu puncteaza la
capitole mai soft, ca nivelul poluarii sau calitatea vietii. Este interesant ca,
desi acesti din urma factori sunt considerati cel mai putin importanti de catre
respondenti, ne asteptam ca ei sa devina din ce in ce mai demni de luat in seama,
pe masura ce forta de munca calificata devine mai mobila", ne ingrijoreaza
reprezentanta Cushman&Wakefield. Rezumand casutele pe care trebuie sa le
bifam pentru a creste in ochii occidentalilor, ea atentioneaza ca, „in
principiu, pretentiile companiilor se rezuma la transport – transportul public,
ameliorarea fluiditatii traficului, reducerea ambuteiajelor, imbunatatirea legaturilor
cu celelalte orase mari".
Brandul Bucuresti sufera la marginea Europei
„Pentru a-si imbunatati pozitionarea, orasul trebuie sa se <
mondiala. Bucurestiul ocupa ultimul loc la categoria <
dintre respondenti declarand ca il cunosc bine sau foarte bine, iar aceasta va
avea impact asupra perceptiei generale a orasului", crede Elaine Rossall. In
functie de acest criteriu, Praga este, potrivit studiului, cea mai cunoscuta
metropola (44%) din CEE, insa trebuie retinut ca in 1990 nu depasea 16
procente. Chiar daca, in general, comparatia cu starea natiunilor vecine in urma
cu aproape doua decenii nu ne flateaza, trebuie amintit ca la toate criteriile
aduse in prim-plan stam mult mai bine sau, dupa caz, la fel de rau, cu un oras
pe care de obicei il privim cu invidie, Atena.
Ne pierdem nurii in fata retailerilor
„Trebuie mentionat ca, o data cu integrarea in UE, o serie de avantaje, dar
si dezavantaje, se vor estompa intr-un anumit interval de timp: salariile vor
creste, infrastructura va fi reabilitata, normele de productie vor fi armonizate
cu legislatia Uniunii. Puterea de cumparare a romanilor va creste, ceea ce va
crea oportunitati foarte bune celor care investesc in industria bunurilor de
larg consum si in piata de retail", schiteaza directorul de comunicare al
Siemens Romania viitorul investitional nu atat al capitalei, cat al intregii tari.
Odata ajuns la acest punct, trebuie luat in seama ca, de fapt, potrivit unui
studiu realizat tot de Cushman&Wakefield in aceeasi perioada, Romania a cazut
de pe un onorabil loc patru ocupat anul trecut pe pozitia a noua in topul oraselor
europene cautate de retaileri. Conform datelor din acest sondaj, tara este
cotata cu un potential ritm de crestere de 8,3% de catre retailerii interesati
sa-si dezvolte afaceri aici in viitorul apropiat, in urma statelor vecine
Rusia, Slovacia, Ungaria sau Bulgaria.
Vremuri senine pe frontul de Est
„Noi suntem de parere ca tendinta ascendenta din statele estice va continua
pentru ani buni de acum incolo", expune punctul de vedere al realizatorilor
Elaine Rossall, completata, de la distanta, de reprezentantul Siemens Romania:
„Sunt multi cei care doresc sa investeasca in Romania si care nu au facut-o pana
acum din cauza diferitelor riscuri, insa in ultima vreme exista multe exemple
de investitori care au reusit iar aceste modele de reusita vor fi urmate cu
siguranta si de altii, deoarece reprezinta o garantie a succesului." Pentru ei, iar pentru noi, o garantie a
integrarii reale cel putin din perspectiva mediului de afaceri.