Antreprenori cu care bati palma pe LinkedIn
Antreprenorul Alex Gavriliu foloseste in momentul de fata trei retele sociale – Facebook, Twitter si LinkedIn. Activitatile lui principale au legatura cu firma pe care o conduce, Gavriliu Imobiliare, si cu practicarea coachingului. „In primul rand ma ajuta sa fiu aproape de cei pe care ii cunosc deja, sa pastrez si sa intretin relatii. Ma ajuta sa-mi largesc aria de cunostinte si sa consolidez anumite relatii prin adaugarea in retea a noilor clienti, lucru perceput ca o dovada de trasparenta. Apoi, folosesc aceste retele si pentru marketingul unor servicii sau chiar publicarea testimonialelor”, spune omul de afaceri.
Concret, au fost finalizate vanzari care au avut ca pornire solicitari aparute din zona retelelor sociale si nu a fost un caz singular. Pe partea de coaching, Alex Gavriliu se poate lauda cu o serie de clienti care l-au contactat prin intermediul unei retele sociale.
Evident, conteaza si modul de abordare in astfel de parteneriate. Antreprenorul recunoaste ca, daca intuitia ii spune ca nu ar trebui sa dea curs unei anumite abordari din zona retelelor sociale, o asculta, insa acest scenariu se intampla extrem de rar.
„Exista mereu surprize in retelele sociale, iar eficienta unui parteneriat stabilit prin intermediul acestora nu are valoare fara o intalnire fizica” – Petre Pacuraru, proprietarul HasHas Coffee&Lounge
Fii prezent!
Tereza Tranaka conduce agentia de PR Oxygen si utilizeaza retelele sociale si bloggingul inca de pe vremea cand lucra la Cosmote. Pe atunci, era obligatoriu sa intre in aceasta zona, mai ales ca o mare parte dintre clienti erau activi in acest mediu. „Odata cu dezvoltarea acestor retele, am intensificat activitatea de comunicare pe canale digitale atat pentru propriul business, cat si pentru clientii pe care ii reprezentam. In cadrul agentiei, avem un specialist dedicat pe zona de retele sociale care gestioneaza prezenta clientilor si a marcilor acestora”. Pentru afacerea ei, Tereza foloseste Facebook, LinkedIn, Twitter, Hi5, Trilulilu, Sofpedia, KeyPeople, ASmallWorld si alte astfel de retele sau comunitati.
Primeste invitatii la licitatii prin intermediul persoanelor care au descoperit businessul ei prin aceste retele. Concret, acest mediu o ajuta sa stea in contact cu parteneri si colaboratori, sa promoveze anumite evenimente, branduri, sa deruleze campanii de marketing, sa obtina sprijin pentru campanii sociale si multe asemenea lucruri. „Retelele sociale schimba modul in care abordam businessul, de multe ori exista o suprapunere a vietii personale cu cea profesionala, in cazul Facebook, spre exemplu”, conchide Tereza Tranaka.
Conteaza modul de abordare!
Petre Pacuraru, proprietarul HasHas Coffee&Lounge foloseste constant LinkedIn, Twitter si Facebook, care sunt incluse aproape de fiecare data in strategia de comunicare pentru evenimentele pe care le organizeaza, dar si pentru partea de corporate, pe langa blog. De multe ori, aceasta comunicare se face targetat, neinterferat, iar mesajul ajunge acolo unde trebuie, la persoanele de decizie.
„De multe ori am avut participanti la evenimentele pe care le-am organizat cu Jim Bagnola, din randul persoanelor care au fost informate prin cele trei retele. In plus, pentru HasHas, comunicarea pe Facebook, unde cafeneaua are aproape 2.000 de prieteni, este un succes.”
Comunicarea prin LinkedIn si Twitter are o eficienta sporita, mai ales daca esti cunoscut pentru lucrurile pe care le comunici. Petre conduce si compania de recrutare si training HPDI.
Promovarea evenimentelor de leadership in retelele sociale ii aduce antreprenorului o cresterere de 5%-10% a participantilor. Iar cafeneaua, de cand este prezenta in aceste medii, aduce 20%-25% mai multi clienti.
Un prim succes al oricarui parteneriat o reprezinta abordarea. „Sterg 99% dintre mesajele primite pe Facebook. Multi sunt cei care comunica tip spam, nu strategic si targetat. Mesajele pe care nu le sterg sunt din partea comunitatilor din care fac parte”, spune Petre Pacuraru. Pe Twitter, lucrurile stau altfel, intrucat principalii „twitteristi”, care au un numar mare de followers, sunt adevarati trendsetteri in comunicare. Practic spam nu exista la nivelul respectiv, exista doar comunicare prin influenta.
Utilizarea retelelor sociale in afaceri
Asa da
• Cu ajutorul retelelor sociale comunicarea se face direct si transparent;
• Oamenii din astfel de retele au o selectivitate mai mare a mesajelor primite si sunt mai exigenti cu privire la calitatea informarii, comparativ cu alte medii;
• Antreprenorii/marcile care actioneaza pe astfel de retele ar fi ideal sa se gandeasca in mod onest ce au de oferit.
Asa nu
• Utilizarea improprie a retelelor sociale duce la inutilitatea demersului de comunicare si poate afecta chiar imaginea marcilor;
• Mesajele directe, scrise in graba, cu iz clar de vanzare vor fi imediat respinse. In retelele sociale calitatea actului de comunicare, subtilitatea si onestitatea din spatele mesajelor de vanzare transmise sunt cruciale.
• Nu folositi retelele pentru a genera acte de vanzare, ele sunt potrivite pentru a starni interesul potentialilor clienti.
Segmentul utilizatorilor de retele sociale este format din antreprenori (24%), utilizatori activi (28%), utilizatori care se joaca online (20%), utilizatori pasivi (11%), contributori (9%), persoane care vor sa-si construiasca o cariera (8%). Antreprenorii sunt in special barbati, cu un venit mai mare decat media, cu varste intre 25-55 de ani, care prefera retelele sociale pentru ca gasesc oportunitati de afaceri. Au o viata activa, sunt selectivi cu invitatiile pe care le primesc si sunt conectati cu bloggeri, branduri, politicieni.
Sursa: Daedalus Millward Brown
Propuneri de afaceri pe blogul personal
Marius Ghenea este un antreprenor atipic. Nu este activ in retelele sociale, ci pe blog, iar timpul petrecut acolo ii este suficient in ceea ce priveste activitatea de comunicare pe Internet. „Chiar daca nu folosesc retele sociale, multe dintre companiile in care investesc, mai ales cele din new-business, au conturi de Facebook si Twitter cu ajutorul carora tin legatura cu clientii, partenerii si cu celelalte persoane interesate”.
Pe blogul personal, Ghenea primeste tot felul de propuneri de afaceri. „Din selectia si filtrarea acestor propuneri, dar si din discutii ulterioare mai aprofundate cu antreprenorii care propun aceste proiecte, rezulta unele dezvoltari interesante de business, in care ma implic ca investitor”. Site-ul personal il ajuta mult, pentru ca da posibilitatea altor persoane sa afle mai multe despre el, fara sa intre in contact direct si „fara sa implice conceptul «prietenie», asa cum se foloseste pe retelele sociale”.
Business angelul ii sfatuieste pe cei care vor sa-i propuna o afacere sa vina cu o abordare bine pusa in context. „Trebuie sa-mi dea o minima posibilitate sa cunosc persoana care face propunerea, cu ajutorul unui CV sau cu o prezentare a activitatii sale anterioare”.
Acesta nu ar lua in considerare propunerile care vin pe mail fara nici un fel de documentare sau care se rezuma la prezentarea unei idei si a unei propuneri prezentate sub forma unui comentariu pe site.
Activitatile antreprenorilor pe retele sociale
- se uita la poze şi videoclipuri;
- verifica anumite profile referitor la „ocupatie” si „nivelul de educatie”;
- scriu diferite articole profesionale;
- se conecteaza cu acele persoane care ii ajuta intr-un anumit punct al carierei;
- vaneaza oportunitati de business;
- isi promoveaza afacerea;
- cauta parteneri pentru afaceri.
Sursa: Daedalus Millward Brown
Riscuri?
Riscul este un factor prezent in zona de business, pe care majoritatea antreprenorilor au invatat sa si-l asume, asa ca nu exista nici un element care sa impiedice deschiderea pe care oamenii de business o au pe retelele sociale. „Riscurile”, crede Alex Gavriliu, „sunt la fel de mari ca in orice alt mediu de socializare, cum ar fi cel clasic (conferinte, intalniri de networking, diverse evenimente). In plus, proportia dintre oamenii neseriosi si cei seriosi se pastreaza, indiferent de mediu”.
Desi comunitatea de antreprenori care comunica si in online este alcatuita din oameni care se cunosc intre ei, Petru Pacuraru recunoaste ca „exista mereu surprize, iar eficienta unui parteneriat stabilit prin intermediul unei retele sociale nu are valoare fara o intalnire fizica”.