4 feluri în care oamenii evaluează potențialul tău de leadership
Chiar și în interacțiunile informale, oamenii evaluează credibilitatea leadershipului tău. Iată cam ce întrebări își pun/Iată la ce sunt atenți.
Într-un material Fast Company.com. Gwen Moran prezintă câteva feluri în care cei din jur evaluează potențialul tău de leadership.
Există multe modalități prin care poți ajunge să ocupi un post de conducere. Iar dacă instrumentele utilizate în mod obișnuit pentru identificarea și amplasarea potențialilor lideri sunt evaluările și profilul psihologic, și observațiile informale pot fi, la rândul lor, un indicator al potențialului de leadership. Un studiu realizat în 2016 de aplicația TINYpulse și Microsoft Workplace Analytics, a urmărit feedback-ul pozitiv oferit prin aplicație timp de șase luni. S-a descoperit că angajații care au avut cel mai mare feedback pozitiv au fost de obicei și cei care au avut cea mai mare influență în proiecte și au ridicat productivitatea. De asemenea, s-a dovedit că acești angajați au avut o rețea mai mare de relații și cunoștințe și au colaborat mai mult cu aceștia decât cu colegii lor.
Citește și: Interviu cu Alexandru Mironov: „De ce românii nu au încredere în români?”
Deoarece abilitățile soft precum inteligența socială, comunicarea și empatia sunt din ce în ce mai apreciate la locul de muncă, interacțiunea între colegi – atât formală cât și informală – este din ce în ce mai importantă, spune Warren Wright, fondatorul firmei Coaching Milenials. Și fie că discutăm despre o întâlnire cu miză mare sau despre o simplă ieșire în oraș, colegii și managerii te evaluează, iar acest lucru poate afecta potențialul tău de management.
„Oamenii sunt atenți la modul în care cei care aspiră să fie manageri gestionează situațiile dificile, de exemplu dacă clachează în situații de stres” spune Wright. „Acestea sunt indiciile pe care oamenii le caută, acum mai mult decât înainte, pentru a evalua abilitățile de leadership ale unui om”. Aceste evaluări informale cuprind patru domenii-cheie.
Pot avea încredere în tine?
„Pentru a fi un lider bun, trebuie să fii demn de încredere”, spune Stacey Philpot, Human Capital Principal la firma de consultanță Deloitte, din Philadelphia. Iar interacțiunile informale sunt foarte importante pentru construirea încrederii. Modul în care interacționezi cu ceilalți și felul în care inspiri încredere/le dai senzația că pot conta pe tine, joacă un rol esențial în părerea pe care ei și-o formează despre tine. Așa că întreabă-te cum poți să inspiri credibilitate, încredere și cum te poți apropia de oameni prin aceste interacțiuni informale, mai degrabă în loc să te concentrezi excesiv pe tine însuți”, spune Stacey.
„În interacțiunile de zi cu zi, ceea ce i-aș spune unui tânăr profesionist este: „Fii conștient de modul în care te prezinți, dacă ești credibil și dacă inspiri încredere. În egală măsură, ai grijă să arăți interes și implicare și față de ceeea ce este important pentru oamenii cu care interacționezi”, continuă Stacey.
Ai potențial?
„Potențialul de leadership nu-i așa ușor de măsurat. Dar cercetările Deloitte au constatat că oamenii care au anumite trăsături vor deveni mai repede lideri”, spune Philpot. „Potențialul de leadership include trăsături precum potențial intelectual, potențialul de schimbare, potențialul de interacționare cu oamenii și motivația și energia. Altfel spus, oamenii care sunt inteligenți, care se pricep la oameni, care sunt motivați și se adaptează la schimbare devin mult mai ușor lideri decât cei cărora le lipsesc aceste trăsături”, adaugă ea.
Philpot spune că, atunci când descriu un lider, directorii folosesc cel mai des cuvinte precum: inteligenți, se pricep la oameni, sunt ambițioși și adaptabili. Dar asta nu e tot. Sfatul ei ar fi să aibă în vedere și cele de mai jos:
- Dacă persoana respectivă poate să stabilească o direcție/o strategie
- Dacă persoana respectivă gândește bine în materie de afaceri
- Dacă persoana respectivă poate să-i influențeze pe ceilalți
Ești „pe bune”?
„Pentru ca oamenii să poată avea încredere în tine și să creadă în potențialul tău de conducere, trebuie să se simtă că ești autentic”, spune consultantul de management de la Houston, Brad Deutser, autor al Leading Clarity: The Breakthrough Strategy to Unleash People, Profit, and Performance. „Când oamenii vor să pară ce nu sunt, ceilalți își dau seama de asta”, spune el.
„Oamenii pun din ce în ce mai mare accent pe autenticitate. Și nu-și cer scuze pentru asta. Îi respectă pe ceilalți, dar sunt așa cum sunt. Iar dacă știm ce este adevărat și ce nu, este mult mai ușor să construim relații”, spune el.
Cum gestionezi conflictele?
„Un element important în părerea pe care oamenii și-o formează despre tine este cum reacționezi la conflict”, spune Natalie Michael, CEO al Waterfront Partners, Inc., o firmă de coaching executiv în West Vancouver, British Columbia. „În ce măsură îți exprimi punctul de vedere, chiar și atunci când ți se opune rezistență?”, întreabă ea.
Când îți asumi un rol de lider, o funcție de conducere, trebuie să fii capabil să faci față criticilor sau opiniilor nefavorabile, fără să te superi. „Așadar, capacitatea ta de a rezista în fața opoziției și a criticii, uneori chiar și în spațiul public, cum ar fi social media, și capacitatea de a-ți păstra o perspectivă sănătoasă și echilibrul emoțional în astfel de situații joacă un rol important în opinia pe care oamenii și-o formează cu privire la potențialul tău de lider”, spune Natalie. Dacă gestionezi conflictele eficient vei obține mai ușor și mai repede respectul celorlalți, în calitate de lider.
Citește și: 5 lucruri pe care le fac liderii pentru un boost de încredere în forțele proprii
Gwen Moran scrie despre business, metode financiare, bani și alte subiecte de acest gen pentru diverse publicații și site-uri web. În 2015, 2014 și 2012, a fost numită Small Business Influencer Awards Top 100 Champion. Este co-autor al The Complete Idiot’s Guide to Business Plans (Alpha, 2010) și a altor câteva cărți.