13 idei pentru echilibru în business
1. Firesc în evoluţie
În orice echipă, în orice business, indiferent de mărime, sunt de parcurs o serie de etape succesive. Literatura vorbeşte despre: formarea – furtuna – normarea – performarea (modelul Tuckma). Abia în ultima etapă apare echilibrul, moment în care membrii încep să funcţioneze ca un tot, eficient şi în sincron, acceptându-se şi valorificând diferenţele şi aportul fiecăruia. Însă, fiecare etapă premergătoare performării este esenţială în evoluţie.
2. Echilibrul între valorile angajaţilor şi cultura companiei
Aţi lucrat într-o companie în care să simţiţi că nu faceţi „click” cu nimeni şi cu nimic din ce se întâmplă acolo? De fapt, valorile, credinţele şi preferinţele personale nu se potriveau cu cele ale companiei. E ca şi cum am încerca să angajăm la Google oameni care au performat într-o organizaţie structurată, înalt proceduralizată, cu aversiune faţă de risc, conservatoare. Nu ar fi un „mariaj” tocmai reuşit…
3. Stilul de leadership aliniat la nevoile organizaţiei
Liderii eficienţi sunt cei care acţionează cu integritate, comunică eficient, iau decizii corecte, îşi asumă responsabilitatea pentru greşelile lor, stabilesc standarde înalte şi o viziune. Important este şi ca stilul lor să fie aliniat cu nevoile actuale şi de viitor organizaţiei, dar şi cu momentul: un start-up sau o companie aflată în reorganizare au nevoie de un anumit profil de lider, diferit de cel pentru o companie aflată într-o etapă de platou.
4. Echilibrul între rolurile în echipă
Este important să existe o proporţie echilibrată a distribuţiilor rolurilor informale în interiorul sistemului. O echipă care produce impact pozitiv în business trebuie să aibă oameni concentraţi pe rezultate. Dar şi oameni concentraţi pe relaţii, pe armonie, comunicativi, inovatori, creativi, alături de pragmatici, orientaţi spre execuţie şi preocupaţi de procese, ordine şi structură.
5. La fel sau diferiţi: echilibrul între valorile membrilor în cadrul echipei
Echipa în care membrii nu cred în aceleaşi lucruri şi valori, este o echipă fără o identitate puternică şi care nu va naviga mult timp împreună. Şi viceversa este însă valabilă. Unde sunt prea multe elemente comune, putem asista la un fenomen de „group think”, cu efecte nocive deopotrivă.
6. Pericolul accentuării punctelor forte
Încrederea în forţele proprii, asertivitatea, energia, abilitatea de a ţinti standarde ridicate, ambiţia şi dorinţa de succes sunt ingrediente importante pentru lider şi pentru companie. Dar când acestea se transformă în aroganţă, în narcisim, efectele sunt nocive. Iar dacă devin de necontrolat, au consecinţe catastrofale asupra eficienţei şi echilibrului în business.
7. Diversitate în unitate
Dovezile din business spun că echipele de manageri care conduc afaceri profitabile şi sănătoase sunt formate din femei şi bărbaţi. De ce oare? O posibilă explicaţie rezidă în diferenţele de profil de personalitate şi valori între femei şi bărbaţi aflati în poziţii de conducere. Într-un studiu realizat în România de către psihologii de la HART Consulting cu instrumentele Hogan se remarcă faptul că femeile în poziţii de conducere tind să se frământe mai mult, să îşi facă mai multe griji, însă să fie deopotrivă mai deschise către a recepta feedback- ul şi a pune în aplicare acţiunile de dezvoltare. Ele tind sa fie mai auto- critice, dar au standarde mai înalte de performanţă. E drept, sunt mai puţin sigure pe sine, mai puţin agresive şi dominante social, dar şi mai colaborative şi orientate spre a implementa, având o abordare mai pragmatică atunci când rezolvă probleme, decât bărbaţii în poziţii similare.
Femeile-lider se implică mai mult în acţiuni de ajutor social, sunt sensibile la probleme personale ale angajaţilor, mai mult decât bărbaţii-lider. Ele sunt mai atente la imaginea companiei, la calitate şi îşi bazează deciziile pe intuiţie şi sentimente, creează un mediu de lucru în care oamenii se simt bine, în timp ce bărbaţii tind să se concentreze mai mult pe profit şi eficienţă. Iată, deci, cum diversitatea poate conduce la echilibru în business şi eficienţă.
8. Termen scurt sau termen lung
Un business eficient se concentrează atât pe ce trebuie să facă aici şi acum, dar şi pentru a putea face faţă unui context economic viitor volatil. Concentrarea pe inovaţie şi strategii pentru viitorul îndepărtat poate pierde din vedere prezentul. Iar dacă focusul este excesiv pe „azi şi acum” s-ar putea să rămâi cu zece paşi în urma competiţiei.
9. Portofoliu de clienţi: uriaşul cu picioare de lut
Unele companii se bucură mai ales când au reuşit încheierea unui contract mare, uitând că este esenţial un portofoliu echilibrat. Un client care reprezintă mai mult de o treime din cifra de afaceri nu este neapărat doar un motiv de bucurie. Pe termen mediu sau lung, acesta poate reprezenta o ameninţare. Ce se va întâmpla dacă acel client dispare sau îşi reduce semnificativ aportul?
10. Inovaţie şi continuitate: hero or zero?
Cazuri celebre în industria high tech, Apple, Nokia, ne reţin atenţia – unele sunt încă poveşti de succes, altele… aproape istorie. De cele mai multe ori, în spatele unui business eşuat se află inerţia sau focusul precar pe inovaţie. Nu trebuie să reinventăm roata, dar e sănătos să păstrăm un ochi vigilent pe oportunităţi şi pe nevoi încă neacoperite ale clienţilor.
11. Produs centric sau client centric
Componenta de comunicare şi marketing devine o prioritate. Nu mai este suficient să promovăm calităţile produsului şi beneficiile pe care le poate aduce, ci este vital să înţelegem clientul şi să venim cu soluţii individualizate şi personalizate pe nevoile lui.
12. Explozie în expansiune versus creştere organică
Cred că pentru a avea echilibru şi eficienţă în business nu trebuie să ardem etape. O creştere organică, bine fundamentată şi susţinută este mult mai de dorit decât o „explozie”, când lucrurile pot scăpa de sub control, când unele procese interne din organizaţie nu mai pot fi susţinute din lipsă de resurse suficiente sau a unei carenţe în strategie.
13. Idee versus implementare
Astăzi, să ai o idee bună nu mai este îndeajuns. Trebuie şi să fii suficient de perspicace încât să o pui primul în practică. Cu cât petreci mai mult timp în analizarea şi testarea ideii, cu atât rişti să descoperi că deja competitorii tăi au implementat o idee similară şi au succes pentru că au fost primii de pe piaţă care au făcut lucrul respectiv.
Mădălina Bălan este Managing Partner, HART Consulting
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici