Românii și viața lor „inteligentă artificial”
Ce-i “mână“ pe români în toată această lume? În această lume care nu mai poate trăi fără AI? Românii și viața lor „inteligentă artificial” constituie, se pare, o uniune bazată mai mult decât pe “la bine și la rău”.
Starcom România a analizat comportamentul consumatorilor români și a efectuat un studiu. Aflat la a 5-a ediție, Consumer Report centralizează și sumarizează informații cu privire la români. În materie de consum de conținut, activități practicate, comportament de cumpărare și utilizare a tehnologiei ș.a. Studiul a împărțit consumatorii în patru categorii. Reprezentative pentru stadiul de viaţă în care aceştia se află.
Familii cu copii („Families with kids”) – familii care au în grijă copii cu vârsta până în 14 ani, cei mai mulți având vârsta cuprinsă între 18-45 ani; Adolescenţii („Teens”) – elevi, cu vârsta cuprinsă între 14 şi 17 ani; Tinerii necăsătoriţi („Single Youth”) –, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 34 de ani; Familii fără copii în grijă („Families without kids”) – majoritatea membrilor familiei au depăşit vârsta de 45 ani şi nu au copii mai mici de 14 ani în grijă.
Astfel, spre exemplu, s-a constatat că timpul online petrecut de români pe telefonul mobil crește de la an la an. Această schimbare în comportament se poate observa în cea mai mare măsură în rândul segmentelor tinere. Vorbim despre Teens și Single Youth. Noile generații fiind mult mai familiare cu utilizarea smartphone-urilor.
Cele mai active segmente
Rata de posesie a unui telefon de tip smartphone este într-un trend ascendent, cu o creștere accelerată în rândul Familiilor cu Copii si cu cea mai mare adopție în rândul Teens și Single Youth. În 2018, mai mult decât jumătate din populația urbană deține un smartphone.
Facebook rămâne de departe cel mai popular canal de social media, cu o rată de creștere semnificativă în rândul segmentelor mai mature (Familii cu sau fără copii), în cadrul ultimului an, în timp ce în rândul celorlalte segmente consumul s-a stabilizat. Segmentele tinere (Teens și Single Youth) continuă să fie cele mai active pe majoritatea platformelor social media, în special pe Instagram, care crește vizibil de la an la an.
52% dintre Adolescenți și 40% dintre Single Youth folosesc săptămânal telefonul mobil pentru a se juca (sursa: SNA Focus 2018). Concluzia se aliniază cu trendul global al consumului de jocuri pe mobil, care este cel mai mare segment în creștere în 2018, cu un volum de $25 milioane (statista.com).
Altceva? CD-urile și stick-urile cu muzică nu mai sunt populare, consumul de conținut audio offline este în continuă scădere din anul 2016 în rândul tuturor segmentelor. S-a observat o creștere a consumului de conținut audio online. La nivelul întregii populații din mediul urban. Dar mai ales în rândul segmentelor Teens și Single Youth, cu precădere din anul 2017.
Studiul a mai scos la iveală ceva. Depinde de dumneavoastră cum considerați că e: de bine sau de rău…
Respectiv, conținutul editorial se află într-un trend descendent. Atât în online, cât și în offline. Începând cu 2017 și în cadrul tuturor segmentelor. Acest trend vine ca o consecință a rolului informativ avut de social media. Care se află într-o creștere semnificativă. Cărțile și-au menținut o rată constantă, însă scăzută, în perioada analizata. Tinerii cumpără cărți în aceeași măsură cum cumpără revistele și ziarele.
Toate segmentele analizate au început să își piardă interesul pentru sport. În 2018, doar 1 din 10 respondenți din mediul urban declară că ar plăti să vadă un meci de fotbal. Sporturile și-au pierdut din strălucire! Chiar și în rolul de activitate distractivă. Adolescenții și segmentul Single Youth cel mai probabil joacă fotbal online (FIFA). Iar mai puțin de 15% joacă fotbal afară cel puțin o dată pe an.
Am ajuns și la trendul global de social commerce. În care oamenii consideră social media noul driver de cumpărare și chiar o nouă piață. Acest trend se regăsește și în România. În 2017, importanța acestei surse de informare a crescut semnificativ. În special pentru segmentul Single Youth, aceștia fiind mult mai digitalizați și prezenți în social media. Facebook a declarat că, în prezent, 70% dintre românii care au cont pe această platformă sunt conectați. Și cumpără produse de la branduri sau magazine din străinătate.
Cred că nu mai este nevoie să vă dezvăluim cum sună viitorul. Este foarte posibil ca mulți, în acest moment, să acceseze „pe online” foșnetul frunzelor din copac pentru a-l auzi mai bine…
Oricum ar fi, serialul “Star Trek” spre exemplu, ne arată că dincolo de invazia AI și altele, omenirea este capabilă să aibă un viitor.
Informațiile au fost extrase din Consumer Report 2018 şi se bazează pe date provenite din studii de monitorizare a comportamentului media și research-uri.