Mediul online reprezintă un alter ego al fiecăruia, iar tehnologia trebuie să îl susțină
La 10 ani de la lansarea gamei de smartphone-uri Samsung Galaxy, Simona Panait, Marketing Director Samsung România & Bulgaria, face o analiză a provocărilor pe care le-a întâlnit compania până acum în piață și ce se așteaptă în perioada următoare.
Tehnologia face parte din viața noastră de zi cu zi, de la cum comunicăm, la ce traseu alegem spre job, unde ne petrecem timpul liber etc. Cum arăta piața acum 10 ani, la momentul lansării Galaxy? Cred că acum 10 ani, Samsung a luat în calcul faptul că se adresează unei generații cu o uriașă dorință de cunoaștere, unei piețe cu un puternic potențial de exploatare, pregătită să facă pasul spre o eră tehnologizată și interconectată.
Acum, tot ce avem nevoie se află în smartphone-ul din buzunar, iar planificarea unei zile se poate face în timp ce ne savurăm cafeaua de dimineață. Lucru pe care, desigur, îl puteam face și acum 10 ani, însă cu siguranță aveam nevoie de mult mai multe resurse.
Pe ce a pariat atunci Samsung? Pe ce pariază acum?
Am vrut să oferim tehnologie care permite oamenilor să își depășească limitele, așa cum ne-am depășit și noi limitele odată cu lansarea primului nostru telefon mobil în 1988 și, mai mult decât atât, cu inovarea categoriei de smartphone-uri, odată cu lansarea seriei Galaxy S, în 2010. Cred că cel mai important pariu, câștigat de altfel, a fost că ne-am raportat cu prioritate la dorințele clienților noștri și pe livrarea de inovații care să răspundă nevoilor lor. Drept urmare, ca viziune pentru 2020, ne dorim să oferim utilizatorilor noștri o lume mai bună, atât prin experiențe digitale mai bogate, cât și prin tehnologii și produse revoluționare.
Cum și-a menținut compania poziția dominantă pe piața de telefoane inteligente? Ce alte zone a cucerit în România?
Cred că cel mai important factor a fost că am reușit să ne diferențiem de competitori. Avem o gamă largă pentru fiecare tip de utilizator, de la seria J, la gama flagship-urilor (Note și S) care reușește să răspundă nevoilor de consum. Strategia noastră pe această piață competitivă se bazează pe raportarea cu prioritate la dorințele clienților noștri și pe livrarea de inovații care să răspundă nevoilor lor.
Spre exemplu, cu fiecare lansare de flagship din seria S sau Note, am introdus o multitudine de funcții noi pentru a satisface nevoile utilizatorilor, inclusiv cea mai bună cameră, cel mai bun display imersiv, specificații de top și un ecosistem mobil mai conectat. Cred că fiecare componentă din diversitatea ecosistemului Samsung ne ajută să cucerim piața din România.
Suntem lideri și pe segmentul de televizoare inteligente, cu o gamă diversă de Smart TV-uri cu tehnologie QLED, însă nu sunt de neglijat nici categoriile de Fitness, componente Smart Home, realitate virtuală și augmentată, computer hardware, componente și periferice (premiate, de altfel, la CES® 2019 Innovation Awards pentru inovație în industrie). De asemenea, avansăm și pe zona de tehnologie 5G: în acest sens, lucrăm pentru dezvoltarea și extinderea tehnologiei 5G, ce va fi implementată începând cu anul 2020.
Care au fost provocările cele mai mari în evoluția companiei din ultimii 10 ani?
Cea mai mare provocare, din punctul meu de vedere, a fost să reușim să ne ridicăm la nivelul așteptărilor utilizatorilor noștri. Dacă ar fi să menționez anumite exemple punctuale, pot spune că odată cu lansarea unui display foarte mare pe un smart phone și lansarea unei noi categorii de device-uri – cele denumite Phablet – am demonstrat că avem curajul să gândim lucrurile altfel și să dăm curs unui nou trend în materie de ecrane și experiență de vizionare. Aceasta reprezintă una dintre provocările pe care am reușit să le depășim prin curaj și printr-o atitudine de lider.
Generația Z este cea care se recomandă ca: Being online, Buying online and Building online. Care au fost pașii făcuți de Samsung pentru a veni în întâmpinarea acestora?
Ne-am adaptat și ne-am reorientat. Canalele online au căpătat o importanță crucială în fiecare strategie pe care o dezvoltăm local, iar prin intermediul lor reușim să fim mai aproape de utilizatorii din generația Z. De altfel, acesta este și rolul tehnologiei – să ne aducă mai aproape unii de alții. Dat fiind că în prezent mediul online reprezintă un alter ego al fiecăruia, avem o strategie de comunicare foarte bine dezvoltată pe rețelele de socializare, pentru că vrem să fim cât mai aproape de comunitatea de utilizatori Samsung, să ne adresăm direct lor, în mediul unde petrec cel mai mult timp. De asemenea, ne adaptăm mesajele astfel încât să vorbim pe înțelesul lor și apelăm la ambasadori de brand care cred în misiunea și viziunea noastră pentru a ne comunica mai ușor ideile.
Odată cu evoluția tehnologiei s-a schimbat și profilul angajaților companiei? Cum?
Fără niciun dubiu, asistăm la apogeul dezvoltării tehnologice, care de altfel nu încetează să ne surprindă de la an la an. Cred că această evoluție tehnologică ne ajută să simplificăm procesul de selecție. Prin automatizare și software-urile inteligente de care dispunem, am reușit să îmbunătățim procesele deja existente și să conturăm mai ușor profilul unui candidat ideal. Așadar, inovațiile tehnologice se regăsesc și la nivelul managementului resurselor umane. Dacă ne îndreptăm atenția spre angajații companiei, pot spune că au avantaj major în acest moment – accesul facil la informație. Ceea ce înseamnă că talentele pot fi explorate și perfecționate mult mai ușor decât în anii precedenți. Mai mult decât atât, Samsung oferă numeroase resurse informaționale angajaților, la un singur click distanță. Platformele de învățare online utilizate în cadrul Samsung sunt Harvard Manage Mentor, My Coach sau Samsung Sales & Marketing School. Acestea oferă practic posibilități de învățare nelimitate oricărui angajat.
Veniți dintr-un domeniu total diferit. Ce v-a atras la industria tech?
Industria tehnologică este în continuă schimbare și asta cred că o face una dintre cele mai interesante, atât din punctul de vedere al produselor care apar și progresează rapid, cât și din cel al utilizatorilor. Deși industria tech poate părea dedicată bărbaților, în ultima perioadă aportul femeilor a devenit unul esențial. Personal, nu pot să spun că eram o persoană tech savvy în trecut. Foloseam telefonul și tehnologia, în general, doar pentru lucrurile de bază. Dar tranziția la o carieră în industria tech și la o integrare mai bună a tehnologiei în viața personală a fost mai ușoară decât îmi imaginam, pentru că Samsung crede în inovația adusă în sprijinul consumatorilor. Toate lansările de produs din ultima perioadă se leagă de felul în care putem să ne facem viața mai ușoară, să lucrăm mai eficient sau să avem acces la informații și, astfel, să ne facem timp pentru noi și pentru cei dragi. M-a atras foarte mult dinamismul acestei industrii. Domeniul tech a devenit mai accesibil, mai orientat spre lifestyle.
Cum comunică brandurile în lumea noilor tehnologii?
În toate activitățile de marketing începe să apară tehnologia: fie că vorbim de o implementare de eveniment în mod inovator prin intermediul ochelarilor VR și AR, fie că ne gândim la livrarea de tip programatic a mesajului de brand. Bineînțeles, oricine este implicat în marketingul digital are de-a face cu marketingul în domeniul tehnologiei. Cred că, similar cu alte industrii, brandurile din lumea noilor tehnologii comunică, evident, prin produs. Avem marele avantaj să dispunem de tehnologie de top și de produse superioare din punct de vedere tehnologic, astfel că ne vine ușor să dezvoltăm strategii de marketing și comunicare, uneori chiar realizate cu produsul pe care vrem să îl promovăm (spre exemplu campania Upgrade2Super, filmată în totalitate cu Galaxy S9). Având utilizatorul și nevoile lui ca priorități, un canal principal de comunicare îl reprezintă mediul online. Cu toții suntem acolo, fie ca brand, fie ca utilizator, fie doar ca spectator. Provocarea adevărată este cum transformi un produs tehnic în ceva ușor de înțeles, apreciat de public și care se poate integra cu ușurință în stilul de viață al fiecăruia dintre noi.
Este mai facilă identificarea potențialilor clienți și comunicarea cu ei sau nu?
Cu siguranță. Reușim să fim mai aproape de utilizatorii noștri și să le transmitem mesaje mai rapid, să răspundem nevoilor și solicitărilor. Mai mult, cu ajutorul Data Driven Marketing – una dintre cele mai de impact tendințe în industria de advertising, putem avea o abordare personalizată și contextualizată.
Articol preluat din Revista CARIERE, nr. 255/martie 2019, care se găsește în rețeaua InMedio și în aeroporturi. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!