Învățarea și dezvoltarea au devenit cu adevărat interesante
Viitorul oricărei organizații, inclusiv a noastră, este reprezentat de oamenii din echipă și dezvoltarea lor în cadrul organizației respective. Ne mândrim cu faptul că oamenii sunt cea mai importantă resursă a noastră, ingredientul nostru secret.
Angajații noștri se află în centrul progresului și al planurilor noastre și sunt, cu siguranță, factorul-cheie al avantajului nostru competitiv. Acesta este și motivul pentru care punem accentul pe o cultură organizațională a colaborării și a dezvoltării continue, în care oamenii noștri să poată prospera.
La Coca-Cola HBC, ne concentrăm în permanență pe a crește șansele de dezvoltare a talentelor noastre. În mod evident, pandemia a transformat învățarea și dezvoltarea în moduri care vor supraviețui acestei crize și a trebuit să ne adaptăm, să învățăm, să reînvățăm, dar cel mai important, să uităm ce am învățat.
Am văzut noi așteptări de dezvoltare de la angajați și acestea, împreună cu nevoile de business, au schimbat ce, unde și cum trebuie să învețe oamenii din echipă. Metodele tradiționale de training au devenit aproape imposibile.
Cu toții am avut nevoie să ne adaptăm, să ținem pasul și să livrăm ceea ce solicită clienții noștri interni, în conformitate cu dorința lor de dezvoltare. Am oferit oamenilor o gamă largă de oportunități de a lucra și de a crește împreună, am extins și democratizat portofoliul nostru digital de învățare, permițând învățarea pe orice dispozitiv.
Mai ales acum, când oamenii se confruntă cu o mulțime de provocări, flexibilitatea este mai importantă ca niciodată. Dezvoltarea oamenilor noștri este esențială pentru noi. Dezvoltarea carierei doar pe verticală este un concept depășit, cel mai bun mod de a te dezvolta este prin cariere modulare.
În acest fel, oamenii se pot dezvolta în mai multe feluri: roluri noi, desigur, dar și sarcini, mișcări laterale, programe de shadowing, coaching și mentorat. Rețeaua noastră internă de talente – Talent Marketplace – lansată în 2020, reunește multe din aceste abordări. Este ca un motor intern de creștere, întrucât conectează nevoile companiei cu oamenii care le pot satisface și pot dobândi astfel vizibilitatea și abilitățile de care au nevoie pentru a evalua.
Există trei componente: promovarea pozițiilor din cadrul companiei, mobilitatea peste granițe, precum și un forum în care oamenii pot posta și răspunde la proiecte pe termen scurt de pe cele 28 de piețe ale noastre. Pentru a inspira angajații să fie mai îndrăzneți în alegerile lor profesionale, anul acesta, în luna iunie, am organizat primul nostru târg intern de cariere.
Timp de o săptămână, ne-am unit forțele cu 50 de speakeri interni și externi, care le-au oferit angajaților toate informațiile de care au nevoie pentru a se putea orienta în carieră. Am descoperit ce înseamnă conceptul de “gig economy”, cum să identificăm semnele timpurii ale schimbării și care sunt abilitățile care vor rezista testului timpului, astfel încât să fim mai bine pregătiți pentru viitor.
La Coca-Cola HBC, credem în puterea coaching-ului, pentru că ajută la modelarea culturii organizaționale cultivând inovația, dezvoltând abilitățile și asigurând responsabilitatea. Totodată, ajută și compania, permițând o mai bună calitate a deciziilor, precum și o perspectivă globală. Dar, cel mai important, ajută la schimbarea mentalității: stimulează curajul și conștientizarea propriilor forțe, autodezvoltarea, gestionarea rezilienței, gestionarea schimbărilor și a ambiguității.
Așa cum am menționat anterior, cultura noastră este centrată pe cultivarea potențialului angajaților noștri: investim în ei și îi ajutăm să se dezvolte. Grija pentru oamenii noștri este o valoare pe care o demonstrăm prin comportamente autentice și consecvente. Ea poate fi observată zi de zi prin modul în care o echipă se adaptează la o nouă cerință a unui client, cum se raportează un manager la un angajat care a făcut o greșeală sau cum echipa de conducere răspunde unor situații dificile.
Atmosfera excelentă creată în echipă, respectul, grija și umorul sunt bine sedimentate în cultura noastră organizațională și fiecare dintre noi joacă un rol important în menținerea și consolidarea acestor principii. Ne-am asumat de-a lungul anilor angajamentul de a cultiva coaching-ul în cultura noastra organizațională, iar investiția în coaching a crescut de la an la an și a avut beneficii extraordinare – cultivarea inovației, creșterea satisfacției la locul de muncă, creșterea performanțelor individuale și de afaceri. În 2019 am început formarea liderilor noștri în coaching și construirea unui pool de coachi interni. În prezent, avem în România peste 55 de manageri formați în coaching, care sunt agenți ai schimbării în organizație.
Anul trecut, am făcut disponibil coaching-ul, dar și alte instrumente de dezvoltare, cum ar fi platformele de învățare și mentoratul, pentru toată lumea din organizație. Pentru noi, fiecare angajat este un talent și am vrut ca toți oamenii noștri să poată accesa aceste resurse și să învețe în ritmul lor. Ne-am continuat eforturile în promovarea coachingului și, în 2021, am avut o săptămâna de coaching în cadrul companiei.
Au participat peste 250 de colegi și în eveniment au fost implicați 35 de coachi, inclusiv 22 noi coachi. Scopul nostru pentru 2021 este de a forma un grup de 40 de coachi interni. În ultimii 2 ani, ne-am concentrat, de asemenea, pe capacitățile în creștere și pe dezvoltarea managerilor noștri.
Un exemplu de astfel de inițiativă a fost programul „Conducerea în vremuri incerte”, dedicat tuturor managerilor din companie. Fiind un program care a început în pandemie, a abordat subiecte de actualitate, precum rezistența, proactivitatea, conducerea adaptivă și performanța colectivă în perioade de criză.
Continuăm să dezvoltăm capabilități de manager de linie prin Leader Labs – un program destinat atât managerilor la început de drum, cât și managerilor cu experiență. Programul își propune să îi pregătească în temele viitorului, cum ar fi siguranța psihologică și bunăstarea, noi moduri de lucru, comunicare cu impact, conversații în carieră și, desigur, abilități de coach.
De anul trecut avem un festival anual de învățare, LearnFest, deschis tuturor angajaților din cele 28 de piețe. Este un eveniment online, cu speakeri interni și externi. Anul trecut, LearnFest a însemnat 10 zile, 3 scene, peste 40 de vorbitori, peste 5.000 de participanți. De asemenea, participanții au contribuit la o cauză socială, implicarea lor conducând la o subvenție de 20.000 de euro pentru un ONG. Și în acest an, în luna septembrie, tocmai am început cea de-a doua ediție, cu o gamă impresionantă de peste 40 de vorbitori, inclusiv CEO-ul nostru, un neurolog, un atlet IronMan, muzicieni și un guru indian.
Cu toate acestea, la Coca-Cola HBC, învățarea nu este un eveniment punctual. Se întâmplă în fluxul vieții și al muncii, oricând, oriunde. Discuțiile, articolele, podcast-urile, videoclipurile sau pur și simplu alte persoane pot declanșa o nouă idee și ne pot ajuta să învățăm și să privim lucrurilor dintr-o nouă perspectivă. Lista exemplelor este lungă. Dar, în cele din urmă, învățarea este o alegere pe care o face fiecare.
Cheia pentru a încuraja oamenii să învețe în mod constant este să se concentreze asupra a ceea ce își doresc și au nevoie, având opțiuni pentru fiecare nivel de conducere, promovând schimbul de experiență și expertize, networkingul, construind instrumentele cu accent constant pe cursanți (diverse formate, disponibilitate 24/7, subiecte variate, conținut de calitate).
La Coca-Cola HBC România, oferim oamenilor noștri diverse oportunități de a învăța, permițându-le să fie cea mai bună variantă a lor și să facă diferența.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 274
Pentru abonare, click aici