Curajul de a fi lider în era digitală
Contează pe atitudine ca să te adaptezi în era digitală
De fapt, nu contează cât de mică este compania în care lucrezi sau de când este pe piaţă; nu contează ce vârstă şi câtă experienţă ai tu. Ceea ce contează este modul de gândire şi atitudinea („mindset”-ul). Acestea trebuie analizate, schimbate și reinventate, astfel încât să te transformi şi să te adaptezi în această era digitală.
Gândește-te la impactul pozitiv al tehnologiei, nu doar la forța ei potențial disruptivă
Numai aşa vei putea să ai acea deschidere spre nou, să priveşti la noile tehnologii apărute mai mult prin prisma impactului pozitiv pe care îl pot avea în business-ul în care lucrezi, nu doar prin prisma forţei potenţial disruptive a lor. Numai aşa vei stimula creativitatea ta şi a celor din jur, dând curs liber potenţialului tău şi al echipei tale. Este o evoluţie a afacerii şi o revoluţie a gândirii tale.
Alege „transformarea digitală” nu „schimbarea digitală”
Lasă informaţia „să curgă” liber în organizaţia ta, nu-ţi fie teamă că pierzi controlul şi că cineva îţi va fura ideile. Şi încearcă să schimbi structura organizatorică: prea multe nivele acţionează că un filtru negativ al informaţiei, oprind de multe ori ceea ce poate fi remarcabil.
… Şi încă ceva: ceea ce trebuie să faci se numeşte „Transformare digitală” nu „Schimbare digitală”. Atunci când compari viitoarele tale produse şi servicii, dacă te gândeşti că ele vor fi, faţă de cele ale concurenţei, mai mari, mai uşoare, mai colorate, mai multe la acelaşi preţ etc., atunci nu vei face decât „o schimbare”, posibil utilă şi profitabilă, dar, totuşi, doar „o schimbare”.
Digital Business Transformation
În schimb, dacă vei reuşi să redefinești, în sensul de mai bine, experienţa clienţilor (aşa cum au făcut-o Airbnb, Amazon, Uber, Netflix s.a.), faptul că ei vor avea un acces mai simplu şi mai uşor la produsele şi serviciile tale, dacă vei reduce costul semnificativ sau dacă vei creşte calitatea în mod spectaculos, dacă te vei dovedi flexibil în modul în care vei opera şi vei colabora etc., atunci se poate spune că „vei transforma” afacerea. Şi dacă în acest proces te bazezi pe noile tehnologii digitale şi pe impactul pe care îl au în rândul nostru „cloud”-ul, „mobility”, „analytics and big data”, „social business”, dar şi AI (Artificial Intelligence) şi IOT (Internet of Things), atunci vei „transforma digital” afacerea ta (Digital Business Transformation). Dacă vrea să supravieţuiască, business-ul tău are nevoie să facă lucrurile diferit, nu numai să le facă „mai bine”.
Ideea de geniu care transformă o afacere
Mulţi veţi spune că este costisitor, că e greu, dacă nu chiar imposibil… O florărie din SUA a avut o idee: în şapca celor care distribuiau flori la adresele indicate de client, au făcut un orificiu şi au montat o camera video. Aceasta filma reacţiile persoanelor care primeau flori, filmuleţul fiind trimis apoi persoanei care a comandat florile. Succesul a fost pe cât de uriaș, pe atât de neaşteptat: cine nu vrea să vadă reacţia soţiei, iubitei, mamei, fiicei, prietenei sau rudei atunci când îi faci o surpriză?!
A fost greu de realizat, a fost costisitor să pui această idee în aplicare? Cu siguranţă nu! La fel ca ideea de a face un „distribuitor de medicamente” pentru cei bătrâni: o cutie în care punem medicamentaţia prescrisă de doctor şi care are ataşat un ceas şi un dispozitiv care lasă în afara cutiei doar medicamentele care trebuie luate la o anumită oră. Tot „distribuitorul” se programează, iar la ora potrivită, se declanșează un semnal sonor şi unul vizual, odată cu deschiderea sertarului cu medicamentele care trebuie administrate. Simplu, eficient şi deloc costisitor… Un produs nou care transformă modul de viaţă al celor în vârstă şi nu numai.
În concluzie, ca lideri, nu este nevoie decât să facem diferenţa: o atitudine deschisă, o idee, o modalitate de aplicare a tehnologiilor digitale, puţin curaj şi o evaluare a riscului, hotărâre, pasiune, echipa potrivită şi… să trecem la treabă! Transformarea digitală poate începe!
Dragoş Dincă este director IT, Coach şi Trainer în leadership, Consultant „Transformare digitală“. Are o experiență de peste 20 de ani de conducere, în companii de renume – URBB Tuborg Romania, Danone Romania, Poșta Română și ENGIE Romania (GDF Suez) – şi deține MBA la „The Open University“ (Londra). Este auditor certificat de sisteme informatice (CISA) și membru ISACA (USA). A absolvit cursul „Authentic Leadership Development” la Harvard Business School (USA).
Articol preluat din numărul 242/noiembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.