Cum obţii recomandări pentru profilul de LinkedIn
Dacă nu îi ai încă în conexiunile de pe LinkedIn pe foştii colaboratori profesionali, fie că vorbim despre colegi, fie despre şefi sau parteneri, este cazul să o faci. Pentru că ei sunt oglinda muncii tale. Un CV însoţit de recomandările colaboratorilor are mai multă greutate şi este, de asemenea, dovada sociabilităţii tale.
LinkedIn are un instrument cu ajutorul căruia poţi trimite o cerere de recomandare în doar câte clicuri. Nu le cere să te recomande tuturor colaboratorilor tăi, ci doar celor pe care îi cunoşti bine sau te cunosc. Sau măcar există şanse să îşi amintească de tine. Pe listă se pot număra:
– foştii şefi. Alege superiorii direcţi, nu directorul general al comapniei. Ei ştiu cel mai bine care îţi sunt calităţile şi cum munceşti. Nu mai este cazul să îţi spunem să nu baţi la uşa celor de care nu te-ai despărţit în cele mai bune condiţii. Totuşi, poate nu strică să o mai auzi o dată.
– foştii profesori. Nu vorbim aici despre dirigintele din liceu, ci despre profesorii care ţi-au coordonat, de exemplu, dizertaţia pentru masterat sau teza de doctorat. Şi care predau materii în strânsă legătură cu domeniul tău de activitate. Dacă ai făcut o schimbare în carieră, iar domeniul în care lucrezi nu are legătură cu studiile tale, recomandările profesorilor ar putea să nu fie la fel de importante. Doar dacă vorbim despre o somitate în domeniu, oricare ar fi el.
– foştii colegi. Părerea foştilor colegi contează. Mai ales dacă, la rândul lor, au primit recomandări de la persoane foarte importante din branşa voastră de lucru. Şi nu le cere chiar tuturor foştilor colegi să te recomande, ar putea da de gândit.
– foştii clienţi. Atunci când plătim pentru un serviciu suntem, în general, foarte exigenţi. Aşa că nimeni nu este mai legitim să îţi lase o recomandare decât un client mulţumit. Recomandările lui îi vor face şi pe alţii să aibă încredere în tine.
Sunt însă şi recomandări care îţi pot dăuna. Vorbim despre cele care nu au suficientă legitimitate. Aşadar, cui nu ar trebui să îi ceri recomadări profesionale pe LinkedIn?
-foştii colegi de facultate nu valorează prea mult. Doar dacă evoluează în aceeaşi sferă profesională ca şi tine. Dacă nu este cazul, rişti să treci drept un colecţionar de laude.
– apropiaţii, ale căror recomandări nu sunt credibile. Pe LinkedIn nu e concurs de like-uri. Dacă fratele tău nu lucrează în aceeaşi branşă cu tine, nu îi cere recomandare.
– şeful cel mare. Evită să ceri o recomandare de la un om pe care îl vezi doar o dată pe an. Şansele să te ignore sunt foarte mari şi, mai mult, ar putea considera gestul tău drept unul prea îndrăzneţ.
După ce ai făcut munca de cercetare şi ţi-ai selectat ţintele, poţi redacta şi mesajul. Personalizarea este obligatorie dacă vrei să obţii un feedback pozitiv. Dacă este vorba despre o persoană foarte importantă, a cărei recomandare o vrei neapărat, dar nu eşti sigur că mai ştie cine eşti, aminteşte-i când aţi colaborat şi în ce condiţii. Poţi evoca şi câteva amintiri comune. Fii cât mai clar în cererea ta, spune care sunt competenţele tale pentru care ai nevoie de recomandare: community management, expert în reţele etc.
Nu uita ca la finalul mesajului să îţi afirmi disponibilitatea de a discuta cererea. În cadrul unei discuţii îţi poţi exprima mai bine aşteptările şi poţi primi o recomandare mai bună.
Ca să trimiţi o cerere de recomandare, pune mouse-ul pe fotografia de profil din dreapta paginii şi dă apoi click pe Privacy and Settings. Selectează apoi Manage your recommendations. Ţi se va deschide o pagină pe care este foarte posibil să nu o fi văzut niciodată. Acolo ai toate competenţele trecute în CV-ul de pe LinkedIn si pentru fiecare dintre ele poţi cere recomandari de la maiximum trei persoane.
Ţi-ar putea lua ceva timp şi trebuie să te gândeşti că şi celor pe care îi pui la muncă le va lua timp. Asta nu trebuie însă să te oprească. Dacă abordezi elegant situaţia, vei obţine cu siguranţă rezultatele dorite.