Conștientizăm sau nu, cumpărăm experiențe! Relațiile umane în strategia digitală
Felul în meseriile evoluează în raport cu tehnologia solicită competențe noi pentru ca omul să controleze procesele. Adaptabilitatea are un rol cheie în acest proces.
În organizații, oamenii sunt capitalul cel mai prețios. Chiar dacă tehnologia devine tot mai importantă, ea nu poate înlocui contribuția umană. Inovația este atributul oamenilor, iar companiile și societatea au nevoie de inovație pentru a progresa.
Inovația rezultă la intersecția între tehnologie și talent. În condițiile actuale, soft skills –urile sunt mai importante decât capabilitățile tehnice, care pot fi automatizate. Competiția pentru talente este acerbă, iar mediul de educație și de business sunt obligate să se adapteze.
O provocare pentru CEO și organizații este să deseneze acea strategie prin care să câștige și să păstreze încrederea clienților și a angajaților, într-o lume în care digitalizarea și conectivitatea cresc. În condițiile în care amprenta umană este mai slabă, încrederea este mai greu de obținut și păstrat.
O abordare integrată
Cu toții suntem clienți și conștientizăm sau nu, cumpărăm experiențe, nu produse sau servicii. Digitalul ne ajută să reacționăm, să livrăm în timp real. Dar aceasta este doar o parte din proces. Experiența clientului include relația umană. În era digitală, clientul oferă feedback și așteaptă răspuns. Există o presiune de a livra rapid acest răspuns. Reputația, atât de greu construită, poate fi ușor zdruncinată de clienții sau angajații nemulțumiți, tratați necorespunzător de organizații. Lipsa de transparență este demascată foarte ușor. Una peste alta, afacerile se fac de către oameni cu oameni, iar tehnologia, digitalul sunt doar instrumente, parte din proces.
În proiectele de strategie avem o abordare integrată a digitalizării, ca fiind un nou mod de a face lucrurile, nu doar o componentă separată, o resursă separată. În funcție de industrie, antreprenorii sau CEO aleg o abordare mai agresivă, disruptivă, sau, dimpotrivă, preferă să păstreze amprenta clasică în modul în care fac business, folosind tehnologia pentru automatizarea unor procese și eficientizare, creșterea productivității.
Eu cred că marea oportunitate este integrarea digitalizării în cultura organizaționala și în comunicarea cu stakeholderii, cu păstrarea amprentei umane. Un business care nu are o comunicare umană nu își poate fideliza clienții.
Ioana Arsenie este expert în consultantă strategică și financiară. După mai bine de 16 ani în multinațională, în diverse roluri de management operațional și strategic, Ioana a ales calea antreprenoriatului și lucrează cu antreprenori la optimizarea și creșterea afacerilor, cu focus pe zona financiară.