CIO Council National Conference: Provocările unui CIO în 2016
Locul un CIO este în boardul companiei, pentru că este omul care înțelege tehnologia și poate însoți managementul în procesul de schimbare. Iar una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă este securitatea.
In era Internet of Things dispozitivele conectate ajung în viața oamenilor dar și în activitatea companiilor, care aduc cu sine noi vectori de atac al organizațiilor. Și de cele mai multe ori utilizatorii privați sunt mai bine echipați decât companiile
„Mulți dintre voi credeți că dacă aveți dispozitivele acasă nu sunteți ținta nimănui. Dar hackerii pot ajunge la companiile voastre prin voi. De exemplu, dacă aveți o brățară inteligentă pe care o incărcați și la calculatorul de acasă și la cel de la serviciu”, a spus Cătălin Coșoi, chief Security Strategist la Bitdefender.
Cătălin Coșoi a adăugat că una dintre problemele existente la nivel global este faptul că hackerii se mută de pe un continent pe altul, iar autoritățile se mișcă prea greu. Prea puțini dintre ei sunt prinși și pedepsiți, ceea ce îi încurajează: Am putea măcar să le strecurăm frica.
În ceea ce privește amenințările informatice care bat la poarta companiilor, este clar că nu se sfârșesc niciodată, de îndată ce una este anihilată, apare alta. Directorii de IT ar trebui să se asigure că aceste amenințări sunt detectate la timp.
Primul pas și cel mai simplu pe care orice utilizator îl poate face, fie că vorbim despre utilizatorii casnici, fie că vorbim despre companii, este să schimbe parolele din fabrică ale dispozitivelor pe care le cumpără.
Iar când vorbim despre securitatea datelor personale, ar trebui să ne gândim mai întâi să ne protejăm singuri. Pentru că oamenii, în general, spun că vor să fie protejați, însă pun foarte multe informații pe rețelele de socializare, de exemplu, au concluzionat speakerii din panelul SECURITY. Are we really capable of protecting our data and users?
"Strategiile sunt acum corectate foarte des, iar strategiile de țară sunt mult mai complicate decât într-o companie. Fără inovare continuă și de adaptare continuă a strategiilor, ne îndepărtăm de la obiective și ratăm șansa de a duce la bun sfârșit obiectivele (…) Din păcate, câteodată mă întâlnesc cu oameni cărora li se pare că lucrurile se fac simplu. Riscurile asociate cu transformările vin la pachet cu partea de interoperabilitate. Dacă sistemele nu sunt legate între ele, nu putem vorbi despre securitate cibernetică. Cred că partea de educație și formare profesională este foarte importantă. Datorită vitezei tehnologiilor nu putem face față cu reglementările", a spus ministrul Comunicaţiilor şi pentru societatea Informaţională Marius-Raul Bostan, prezent şi CIO Council National Conference.
Mobilitatea va fi adoptată de majoritatea clienților în România, e deja parte a vieții noastre, nu doar profesionale, ci și personale. Generația tânără adoptă tehnologii și ar trebui să profităm de faptul că suntem în pole position pentru adoptarea acestora, a spus în cadrul panelului Disrupting Mobility de la CIO Council Conference 2016 Mugur Pantaia, Managing director HP Inc. România.
„Aproape toată lumea este conectată. Device-urile sunt și ele conectate, crește și viteza comunicațiilor. Problema este ce facem cu această informație și această posibilitate de a comunica cu orice om, cu orice device. Am încercat să creștem productivitatea, ne-am mobilizat echipele și reinventăm businessul ca să folosim informația pentru a face noi produse. Dacă e să comparăm și să ne uităm la noii clienți, companiile romanești sunt la fel de deschise ca și cele germane și sunt ambițioase”, a declarat Dragoş Petrea, Head of Channel South Eastern Europe SAP .
Înmulţirea device-urilor inteligente şi a celor mobile trebuie susţinută şi fizic, de o reţea care să le poată susţine.
„Reţeaua trebuie să fie la un nivel care să răspundă cererii. Sunt reţele de astăzi pregătite pentru Internet of things şi tensiunea generată de deviceurile conectate? Nu. De aceea lucrăm la un software în spatele reţelelor care să le poată să se configureze singure în timp real, ca să se poată extinde sau contracta, care să poată suporta toată presiunea datelor care vin spre ele”, a spus Timos Tsokanis, Chief Technology and Information Officer Telekom Romania.
Nu ne-am fi gândit că telefonul mobil, descărcarea de muzică de pe internet sau consultarea e-mail-ului pe telefon erau tehnologii disruptive acum câţiva ani. Astăzi fac parte din viaţa de zi cu zi. La fel, tehnologiile care astăzi sunt de ultimă generaţie, în scurt timp vor deveni obsolete. Vorbim atunci de tehnologii disruptive sau de tehnologii transformaţionale?
Bogdan Rotunjanu, directorul IT al Orange România consideră că, atunci când vorbim despre companii, in majoritatea cazurilor, tehnologiile sunt transformaţionale, avand scopul de a creşte performanţa organizației şi de a o pregati pentru noul context de business digital caracterizat de: viteza, accesibilitate constantă datorită mobilității, adaptabilitate la nevoile și asteptarile fiecarui client, combinand spatiul virtual cu cel fizic. Perceptia acestor transformari la nivelul utilizatorilor poate fi insa una „disruptiva”.
„IoT, mobilitate asigurata de dispozitive sau accesorii inteligente sau M2M (machine to machine), sunt lucruri care vor schimba dramatic experienţa utilizatorului in sens bun. Ideea nu e de a fi bombardat de noi tehnologii. Toate aceste inovații ne vor ajuta, luandu-ne de pe umeri diverse sarcini sau activităţi devenite banale ;i rutinate” a spus Bogdan Rotunjanu.
De exemplu, Orange a construit platforma M2M Control prin care companiile pot să-;i controleze mii de dispozitive de la distanţă, prin gestiunea parametrilor de comunicatie, a ciclului de viata, a profilelor de utilizare, pot identifica locatia geografica a cartelelor SIM conectate la platforma M2M Control, tipul dispozitivelor care le utilizeaza, pot genera rapoarte ale istoricului de trafic, pot configura alerte automate pe mail etc. Produsul este disponibil pe piaţă de aproape un an, mai bine de 75% din SIM-urile M2M fiind gestionate prin platformă, iar cererea pentru astfel de servicii înregistează o creştere de 20%. Domeniile cu apetit în prezent sunt serviciile de monitorizare, managementul flotelor auto, retail-ul prin vendomate, solutiile POS sau distribuitoare automate insa potentialul mare este în zona utilitatilor.
„Dacă vorbim de utilităţi, in prezent consumatorul trebuie să fie acasă când agentul de teren vine să citească contoarele sau să trimită el indexul prin apel telefonic. Cu o astfel de soluţie furnizorii de utilitati pot implementa contoare inteligente care comunica automat parametrii de consum astfel incat vom putea uita complet de aceste activitati. Factura va veni de fiecare dată pe consumul real şi mai mult decât atât, clientul ar putea vizualiza, prin portalurile furnizorilor, date de consum intermediare. În plus, si-ar putea seta alerte si notificari pentru consum anormal sau depasiri de praguri astfel incat sa nu fie surprinsi de consumul final doar la primirea facturii. De asemenea, gestionarea serviciului cum ar fi suspendarea acestuia sau reconectarea lui s-ar putea face de la distanta de catre furnizor” a adăugat dnul Rotunjanu.
O experienţă completă a utilizatorului, a mai completat Bogdan Rotunjanu , nu ar presupune doar să aibă citire automată, ci şi funcții de plată instantă, „printr-un singur click”, cu cardul, prin debit direct sau alt serviciu care să permită plata automată către furnizorii pentru care clientul îşi dă acordul. Implementarea unor astfel de soluţii depinde acum de companiile furnizoare de utilităţi. Orange prin platforma M2M Control şi alte servicii poate susţine astfel de transformări. Cel mai probabil, în următorii doi ani vom vedea astfel de implementări.
„Este un segment clar de viitor şi un produs a cărui utilizare ne aşteptăm să explodeze. Dacă privim doar zona utilităţilor, in momentul în care marile companii din domeniul electricitatii, gazelor, apa, vor implementa smart meter-ele în casele utilizatorilor va fi nevoie de milioane de SIM-uri, de milioane de astfel de device-uri care trebuie controlate de la distanţă. Pe de alta parte, IoT este in sine un concept bazat pe accesul la conectivitate a milioane de dispozitive, iar aceasta conectivitate va fi cu siguranta mobila. Prin larga paletă de solutii pe care le oferă, Orange are tehnologia necesară pentru a susţine acestă creștere exponențială”, consideră Bogdan Rotunjanu.
De departe, tehnologia oferită de Microsoft cu cel mai mare efect transformațional este cloud-ul. De fapt, este un termen impropriu folosit, spune Kostas Loukas, General Manager Microsoft România, ȋntrucât cloud-ul depășește noțiunea de tehnologie, este o nouă paradigmă pentru rolul pe care tehnologia îl are în activitatea unei companii.
"Adoptând și dezvoltând pe aceastănouă paradigmă- platforma Microsoft Azure – Microsoft a reușit să ofere o gamă largă de produse şi tehnologii disruptive, care transformă modul încare operează businessul, modificând chiar procesele de definesc funcționarea unei companii. Fie că vorbim despre a prezice viitorul prin analiza big data sau crearea de sisteme inteligente și responsive prin Internet of Things sau de revoluționareadiferitelor moduri de interacțiune cu clienții (e.g. Microsoft Dynamics CRM, Office 365 șiPower BI), Microsoft Azure revoluționează modul în care construim și folosim tehnologia", a explicat Kostas Loukas.
Procesul de adopție nu a fost instantaneu, însă Microsoft are doar în România 3000 de parteneri. A început ca un proces unde a fost nevoie mai întâi de educarea ecosistemului, iar acest lucru s-a făcut metodic, la nivel internațional. Iar rezultatele bune se văd deja – partenerii care furnizează soluții bazate pe cloud au venituri crescute.
La nivelul pieței, vedem o creștere explozivă a adoptării cloud-ului peste tot în lume, în toate industriile. Spre deosebire de soluțiile ultraperformante tradiționale, care au un target restrictiv, platforma Microsoft Azure este scalabilă şi flexibilă, ceea ce o face disponibilă pentru orice afacere, mică sau mare,atât în ceea ce priveștefuncționalitateacâtși în ceea ce priveștecosturile de operare.
În zilele noastre, tehnologia stă la baza oricărui business, dar este adevărat că fiecare industrie are un ritm al său în care adoptă schimbarea. Managerul Microsoft nu crede că sunt industrii rezistente la schimbare, toate se schimbă însă într-un ritm diferit, determinat, de cele mai multe ori, de factori legitimi: politici specificeindustriei, tradiția produselor, etc.
"Vă pot însă spune un lucru: nu există nici măcar o industrie care nu va beneficia de pe urma soluțiilor în cloud. Iar Microsoft Azure nu este un produs, este o platformă pe care se construiește viitorul digital al companiilor. Oricare ar fi nevoile voastre, generale sau nișate, cloudul va revoluționaprocesele unui business și vă va aduce cu un pas înaintea competiției. Deocamdată. În viitor, va fi normă!", a concluzionat Kostas Loukas.
Mulţumim participanţilor şi partenerilor care ne-au sprijinit în organizarea CIO Council National Conference 2016!
Supporting Partner: Atos;
Parteneri: Orange România, Microsoft România, Telekom România, HP, RSA, EY România, SkyConsult, Bitdefender, Brinel, Samsung, Experis, Ymens, SAP România, Accenture;
Network Partners: Huawei, Epson, High-Tech Systems & Sofware;
Parteneri de organizare: BMW România, VIVA Telecom, Allview, UBER, Fujitsu, Max Relax, 5 O’CLOCK, ALIRA
Parteneri media: Revista HR Manager, Biz, Wall-Street, Forbes, Business Review, IT Trends, Agora, Doingbusiness.ro, Ziare.com, Business24.ro, ANIS, ANSSI, ARIES, APDETIC, Softlead.