Cine câștigă, cine pierde? Manageri virtuali versus oameni, în lupta pentru finanțe
După depășirea ultimei crize, sectorul financiar spaniol se confruntă cu o nouă etapă și, bineînțeles, un lucru este clar – după cum titrează analiștii iberici: viitorul va fi digital, sau nu va fi. Aceiași analiști vorbesc și despre faptul că Spania se confruntă cu o…întârziere la nivel tehnologic. În timp ce fintech-urile reprezintă o realitate consolidată la alți vecini europeni și în SUA, abia încep să izbucnească pe tărâm spaniol. Lipsa educației financiare și recesiunea și-au încetinit extinderea, dar acest lucru se schimbă. (http://www.elmundo.es/economia/ahorro-y-consumo/2018/04/15/5ad0fcbdca474189058b461b.html).
„Este timpul ca oamenii să fie mai aproape de soluțiile digitale în lumea investițiilor“, a declarat Alfonso de Leon, co-fondator și co-executiv Finizens. Mai exact, robo-advisorii sunt unul dintre noii protagoniști ai sectorului. Mai pe larg, robo-consilierii reprezintă o clasă de consilieri financiari, care oferă desigur consultanță financiară, sau gestionează investițiile on-line cu intervenție umană moderată până la minim. Oferă consultanță financiară digitală bazată pe reguli matematice sau algoritmi. Software-ul folosește algoritmii pentru alocarea, gestionarea și optimizarea automată a activelor clienților.
Prin urmare, acestea sunt servicii de gestiune financiară on-line care utilizează algoritmi pentru a dezvolta și gestiona portofolii de active într-un mod automat, bazat pe profilul atribuit fiecărui client. Deci robo-advisorii “funcționează“, într-o oarecare măsură, fără consilierul financiar traditional.
În fapt, după cum notează specialiștii spanioli în domeniu, sunt niște manageri virtuali independenți. Care funcționează deja cu suficient succes în Spania.
Îmbătrânirea populației și creșterea speranței de viață, împreună cu îndoielile cu privire la sustenabilitatea sistemului de pensii au sporit nevoia de economii din Spania, dar acest lucru nu este singurul factor din spatele evoluției tehnologiei în domeniul financiar.
Fie ne reinventăm, fie riscăm
„Digitizarea facilitează interacțiunea directă cu consumatorii și încurajează clientul să acceseze produse care au fost anterior disponibile doar pentru persoane fizice cu venituri mari“, a declarat Germán Bautista, director departamentul clienți în cadrul Caser Seguros. "Fie ne reinventăm, fie riscăm în viitor", a adăugat el. După cum mai precizează El Mundo, potrivit analiștilor, acest lucru pare a fi și mantra pe care o urmează băncile tradiționale, care în ultima vreme au plasat transformarea digitală în prim-plan pe lista priorităților lor.
Clientul care alege gestionarea pasivă mai degrabă decât activă este, de obicei, asociat cu un profil de economisire mai lung pe termen lung. "Nu încurajăm speculațiile, sau riscurile inutile asumate de clienți", mai spun cei de la Finizens, Integrarea ambelor modele de management uman și digital, reprezintă calea către viitor. Santiago Satrústegui, președinte al lui Abante Asesores, afirmă că principala diferență este dată de o problemă emoțională: „Robotul nu oferă sfaturi reale, managementul său e bazat pe algoritm și nu ține cont de emoțiile investitorilor. Există un moment în care clienții vă întreabă: <Și tu, ce ai face?>. Așa începe bătălia pentru finanțe”. Cea a viitorului…