Care este viitorul în SEO
SearchMetrics, companie care oferă soluţii software pentru SEO, a publicat unul dintre cele mai aşteptate studii privind factorii de ranking în Google: Searchmetrics Ranking Factors 2015. Compania a analizat datele provenite de la peste 100.000 de site-uri monitorizate şi a identificat ce anume au în comun site-urile care ocupă poziţii de top în Google.
Dacă în 2014, studiul Searchmetrics Ranking Factors introducea pentru prima oară cel de-al 5-lea element – semnalele utilizatorilor, acel factor SEO pe care îl ignoră 90% din specialişti, analiza de anul acesta confirmă că factorii ce ţin de experienţa consumatorilor au o influenţă tot mai puternică asupra poziţionării în Google.
Top 6 cele mai importante concluzii
1. Conţinutul relevant şi holistic este mai important ca niciodată
Conţinutul din top 30 de rezultate e tot mai amplu, iar lungimea unui text a crescut cu 25%, comparativ cu anul 2014. Relevanţa şi lungimea unui text merg mână în mână, iar subiectele secundare menţionate trebuie să fie la fel de relevante.
Ranking-urile mari ale site-urilor depind tot mai puţin de cuvintele cheie şi tot mai mult de relevanţa conţinutului. Cuvintele cheie există în mod natural în conţinut, dar sunt inutile fără un context potrivit.
2. Experienţa utilizatorilor trece dincolo de desktop
Optimizarea web design-ului pentru diferite tipuri de device-uri va continua să crească în importanţă, cu efecte pozitive asupra ranking-ului. Numărul site-urilor cu URL “mobile-friendly” din top 30 căutări Google este în creştere faţă de 2014.
Chiar dacă specialiştii se temeau de Google Mobile Update, supranumit “Mobilegeddon”, numărul URL-urilor optimizate pentru device-uri mobile cu ranking bun a crescut de la 68% la 71%.
3. Cuvintele cheie sunt tot mai “învechite”
Importanţa factorului “cuvinte cheie” continuă să scadă, în contrast cu atenţia acordată pentru optimizarea subiectelor şi asocierea lor cu un grupuri de cuvinte cheie.
Indiferent că e vorba de link-uri externe sau de nume de domenii, folosirea cuvintelor cheie influenţează din ce în ce mai putin poziţionarea siteului. În plus, se observă o creştere a numărului de pagini care nu folosesc cuvinte cheie în text sau descriere şi care au un ranking mare. În schimb, paginile care includ cuvinte cheie în hyperlink-urile externe înregistrează un ranking tot mai scăzut.
4. Importanţa backlink-urilor este în scădere
De la an la an, link-urile care trimit către site-ul tău şi-au pierdut din importanţă. Studiul Searchmetrics arată că deşi sunt necesare pentru a obtine o poziţie de top, link-urile externe îşi vor pierde din importanţă în favoarea altor factori.
În textul hyperlink-urilor e preferată folosirea numelui site-ului sau brand-ului, în detrimentul cuvintelor cheie. De asemenea, se observă o creştere a importanţei backlink-urilor care trimit către diverse pagini ale site-ului, nu doar spre homepage.
Acest lucru se datorează în mare parte update-urilor facute de Google, precum Penguin 3.0, în încercarea de a penaliza site-urile care folosesc tehnici de manipulare şi au un profil nenatural al link-urilor. Nu e de mirare că proporţia backlink-urilor nofollow a crescut puternic comparativ cu anul trecut.
5. Semnalele din social media influenteaza ranking organic
Semnalele sociale sunt un mod de a-i indica lui Google care conţinut este valoros şi apreciat de utilizatori, prin urmare nu e de mirare că semnalele sociale au un rol important în mixul de factori de poziţionare pentru 2015.
Numărul de like-uri şi share-uri din Facebook a crescut ca importanţă în ranking. Paginile web de pe poziţia 1 au de două ori mai multe semnale Facebook faţă de paginile de pe poziţia a doua din rezultatele Google.
Rămâne totuşi un semn de întrebare cu privire la felul în care semnalele sociale (like, tweet, +1) influenţează direct ranking-ul unei pagini. Analiza arată că URL-urile cu un ranking mai bun au mai multe semnale sociale, dar Google continuă să evidenţieze faptul că nu foloseşte semnalele ca factor de ranking.
6. Semnalele utilizatorilor sunt ingredientul magic
Experienţa utilizatorilor e tot mai importantă în determinarea poziţiei unui site în rezultatele Google. De aceea, conţinutul structurat, cu multe elemente interactive, uşor de înţeles şi interpretat ocupă poziţii de top. Site-urile care nu folosesc Flash sau site-urile “responsive”, adaptate pentru fiecare tip de dispozitive, obţin poziţii mai bune.
Reacţia userilor oferă motorului de căutare feedback direct cu privire la satisfacţia faţă de conţinutul găsit. Timpul petrecut de utilizatori pe site devine un factor de poziţionare important. De exemplu, primele trei site-uri din rezultatele Google înregistrează un timp îndelungat de navigare.
Rata de respingere sau bounce rate-ul este în continuare un factor pe care specialiştii trebuie să îl ia în considerare. Acest indicator poate arăta că userul nu e pe deplin mulţumit cu rezultatele căutarii sau că a avut o altă intenţie. De aceea, factorul trebuie corelat cu timpul petrecut pe site. Un utilizator poate petrece 5 minute pe o pagină, timp în care a obţinut toate informaţiile de care avea nevoie, în timp ce un alt utilizator poate părăsi pagina după 3 secunde, deoarece informaţiile găsite nu i se par relevante.
Hai să recapitulăm
- Creează conţinut relevant, ţinând cont de intenţiile de căutare (tranzacţionale sau informaţionale) şi de tipul de device folosit de user (desktop sau mobil).
- Google iubeşte conţinutul structurat, la fel de mult cum îl iubeşti tu şi utilizatorii.
- Nu mai gândi în cuvinte cheie, căci utilizatorii caută informaţia în mod diferit.
- Evită să fii pedepsit de Penguin 3.0, din cauza link-urilor nenaturale.
- Bazează-te în continuare pe social media pentru brand awareness şi generarea de trafic organic către paginile tale.
- Experienţa utilizatorului va rămâne în topul factorilor care influenţează poziţia site-ului tău.
Crezi că site-ul tău e pregătit pentru a face faţă noilor factori de ranking?
Sorin Drăghici este Managing Partner la DWF – agenţie specializată în Digital Marketing şi Soluţii de Crowdsourcing. Are o experienţă de peste 10 ani în optimizarea site-urilor pentru motoarele de căutare. A trecut pe rând prin următoarele industrii: publishing, games, e-commerce, crowdsourcing, digital marketing.