Adrian Staicu: Mașinile preiau, prin digitalizare, „praful” și „scamele” din interacțiuni, lăsând oamenilor ocazia să coopereze pur uman
Noua lume a muncii va fi inteligentă și flexibilă. Nu e o opțiune, e o necesitate. Impulsul dat de Covid și traiectoria impusă transformării digitale ne-a deschis o cale cu un singur sens – spre progres, printr-un flux continuu de soluții inovatoare.
Cum ar putea remodela viitorul României industria IT și cum ar trebui exploatat tot acest potențial?
Adrian Staicu, Manager – Custom Software Division, HTSS, analizează impactul pe care pandemia l-a avut asupra companiei sale dar și asupra industriei și dă un verdict optimist asupra viitorului.
Ce impact a avut criza pandemică asupra companiei tale? Ce amprentă a lăsat asupra organizației?
Pandemia ne-a afectat direct pe noi, ca firmă, exact așa cum a afectat întreaga industrie IT din România și întreaga lume: pe de o parte a adus work-from-home-ul ca regulă în loc de excepție, iar pe de altă parte, a adus foarte mult business din cauza nevoii bruște și pe alocuri forțate de digitalizare.
Acum, la începutul acestei noi lumi, într-o nouă normalitate, aparent post-pandemică, am făcut calculele și am ajuns la concluzia că vom reveni la vechea normalitate doar parțial și că majoritatea dezvoltatorilor de software au devenit mai productivi prin telemuncă, iar scăderea creativității, asupra căreia ne atenționa Microsoft în anul 2021, a fost doar parțială, iar echipele au funcționat foarte bine în pandemie și continuă să evolueze pozitiv.
În urma valului de „digitalizare pandemică”, am extins baza noastră de parteneriate și am reușit să convingem mulți dintre noii clienți că digitalizarea este un proces continuu, care a început înainte de februarie 2021 și va continua fără încetare până la sfârșitul secolului și mai departe, din cauza noastră, a oamenilor, care ne-am obișnuit să interacționăm, să muncim și să trăim cu ajutorul mașinilor, al inteligenței artificiale și al aplicațiilor.
Criza a fost și o oportunitate de dezvoltare și inovare. Ce schimbări a impus în natura/conținutul/volumul produselor, soluțiilor ori serviciilor oferite? Cum ai reușit să te adaptezi constant cerințelor tot mai complexe?
Cum spuneam, digitalizarea „pe repede înainte” din ultimii doi ani și jumătate a deschis multe căi de colaborare și parteneriate, dar le-a concentrat pe multe dintre ele în zona transformării interacțiunii cu clientul final. Asta a fost foarte bine, însă acum, odată cu reluarea activităților directe și a contactului interuman nemijlocit, trebuie să ne gândim cu toții la tipul de interacțiune care se conturează din ce în ce mai puternic în ultimii zece ani: sinergia augmentată cu ajutorul tehnologiei.
Desigur, oamenii vor comunica mereu cel mai bine în proximitate, iar tehnologia este aici să îi ajute și să ducă întregul proces la un alt nivel: acela în care mașinile preiau, prin digitalizare, „praful” și „scamele” din interacțiuni, lăsând oamenilor ocazia să coopereze pur uman.
Tot în pandemie, mediul de business dar și societatea au conștientizat mai acut ca niciodată importanța digitalizării/tehnologizării/implementării soluțiilor IT. Cum va influența această conștientizare viitorul industriei, la modul general, și viitorul companiei tale, în particular?
Odată ce partenerii noștri au inclus schimbările inevitabile, produse din cauza vremurilor, în viziunea lor pentru viitor, am început să creionăm restul pașilor care trebuie făcuți pentru a ajunge la compania de mâine.
Dincolo de interacțiunea cu clientul final, lucrăm acum la digitalizarea tuturor proceselor operaționale, automatizând și optimizând fiecare acțiune, pe rând, reușind să creăm o resursă umană pregătită de viitor, care lucrează în simbioză cu mașini, procese de inteligență artificială și fluxuri de informații. Acești oameni devin, cu ajutorul tehnologiei, super-eroi care pot face într-o zi ce făceau înainte într-o săptămână. Ei devin, mai ales, mai creativi și atenți, putând să ia decizii rapide care fac diferența între câștig și pierdere.
Care sunt pentru tine și compania ta cele mai mari provocări ale acestei perioade? Dar nevoi?
Deși nu este 100% clar dacă am depășit sau nu momentul pandemic, acum suntem în mijlocul unei crize de securitate cibernetică și în pragul unei recesiuni economice bazată pe inflație. Astfel pot spune cu siguranță că provocările s-au schimbat, s-au multiplicat. Asta este vestea proastă. Vestea bună, însă, este că tehnologia este aici să ne stea alături și de această dată.
Industria IT și, implicit, HTSS, sunt aici pentru a ajuta partenerii cu soluții dedicate de securitate, în principal pentru protejarea datelor și accesului la sistemele cele mai importante și vulnerabile. Experții noștri lucrează intens pentru a actualiza permanent soluțiile noastre de securitate, iar clienții noștri pot munci liniștiți mai departe, știind că sunt protejați.
Echipele noastre de Business Intelligence sunt implicate în proiecte simultane pentru aproape toți partenerii noștri, având obiectivul de a-i ajuta să aibă un control absolut asupra datelor din companiile pe care le conduc, pentru a înțelege exact situația din afara și dinăuntrul firmei, pentru a le oferi baza decizională care îi va ajuta să se pună la adăpost de efectele recesiunii și a se pregăti să rămână competitivi în aproape orice situație.
Cum va arăta (sau ar putea/sau ar trebui să arate) compania ta peste 5 ani? Care sunt schimbările esențiale pe care le țintești?
Vremurile se schimbă în această perioadă la fel de mult ca și vremea. Cu toate acestea, HTSS a dovedit în ultimii ani că este o organizație mereu flexibilă și adaptabilă, că păstrează trendul ascendent și pe ploaie și pe soare.
De aceea, pot spune cu încredere că următorii cinci ani ne vor aduce cu siguranță noi provocări, dar că vom crește constant, vom adopta și implementa noi tehnici și tehnologii, vom mări constant echipa și vom depăși cu siguranță mai întâi pragul de o mie și apoi de două mii de angajați și că vom deveni din ce în ce mai productivi și profitabili.
Pe parcurs vom deveni un partener esențial pentru companii din ce în ce mai multe și mai mari, iar aplicațiile și soluțiile construite de noi se vor constitui într-un ecosistem care va putea să facă concurență celor mai cunoscute nume din domeniu.
Cu o industrie IT prosperă și în continuă expansiune, cum vezi tu viitorul României? De cine/ce depinde ca această poveste să devină realitate?
Deși, ca români, putem fi uneori tentați să fim mai pesimiști decât se cade, ar trebui să nu uităm că, și fără ajutorul industriei IT, România, cu bune și cu rele, a menținut un trend ascendent încă din primele luni ale lui 1990, după revoluție. Acum, treizeci și doi de ani mai târziu, deși suntem încă considerați unul dintre cele mai sărace popoare din Europa, trebuie să recunoaștem că, cel puțin în mediul urban, țara noastră se află într-un moment de evoluție pozitivă continuă. Este foarte important să nu uităm de unde am plecat.
Industria IT este prezentă aici în România, așa cum este și peste tot în lume, pentru a accelera evoluția mediului de afaceri în primul rând, și pentru a face viața tuturor mai ușoară. Industria IT contribuie major la bugetul de stat, iar salariile plătite în această industrie susțin atât creșterea populației (prin tinerii care se hotărăsc să întemeieze noi familii după ce obțin job-uri în IT și se simt pregătiți financiar), dar și construcțiile (nenumăratele apartamente și case care sunt cumpărate de talentații tineri IT-iști români, care acum și le permit).
În concluzie, viitorul României arată bine. El depinde de oameni, de români, de fiecare dintre noi.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 278
Pentru abonare, click aici