Viitorul sună bine pentru cei care „stau” bine
Cel mai ridicat nivel de optimism se înregistrează în servicii şi industria producătoare. Cele mai atractive condiţii pentru derularea afacerilor se întâlnesc, în prezent, în Turcia, Irlanda şi Marea Britanie, iar cele mai nefavorabile în Grecia.
În privința evoluției cifrei de afaceri, 50% dintre companiile medii din Europa se așteaptă la creșterea veniturilor, conform barometrului EY European Mid-Market, comparativ cu 64% dintre companiile medii românești, conform studiului EY România O nouă viziune a creşterii 2015.
Aşteptările pe termen scurt privind evoluția economiilor naționale sunt prudent optimiste: în 14 din cele 21 de ţări se așteaptă o îmbunătățire a situației economice interne, în vreme ce în 6 ţări se estimează o depreciere a acesteia.
În linie cu perspectivele economice pozitive, companiile de dimensiunii medii din Europa intenţionează să-şi crească volumele de investiţii. Aproape 3 din 10 companii europene au în plan creşterea nivelului total de investiţii în următoarele şase luni, în vreme ce doar 7% din ele intenţionează să reducă acest nivel. Procentajul companiilor care intenţionează să crească nivelul investiţiilor este cel mai ridicat în industria producătoare, iar cel mai mic în construcţii şi energie.
Şi pe piaţa forței de muncă așteptările sunt pozitive: numărul locurilor de muncă este estimat să înregistreze creștere în toate cele 21 de ţări, pe primele locuri situându-se Irlanda şi Marea Britanie. În Grecia însă se așteaptă doar o creștere modestă.
Conform răspunsurilor reprezentaților companiilor de dimensiuni medii din Europa, cel mai mare risc pentru dezvoltarea companiilor lor îl reprezintă preţurile ridicate ale materiilor prime, urmat de situația precară a economiei naționale şi tendinţele economice slabe din piețele vecine. De asemenea, tensiunile geopolitice reprezintă o ameninţare importantă, mai mult de o companie din cinci fiind afectată de criza din Ucraina.
Ca politici publice pentru stimularea creșterii economice, cele mai multe companii europene de dimensiuni medii văd ca prioritară creşterea investiţiilor publice. În doar 4 din cele 21 de țări participante la sondaj (Elveţia, Luxemburg, Gemania şi Austria) consolidarea bugetară/reducerea deficitului sunt considerate drept priorităţi cheie.
European Mid-Market, primul barometru EY dedicat companiilor de dimensiuni medii realizat la nivelul întregii Europe, are la bază un sondaj reprezentativ derulat în rândul a 6.000 de companii de dimensiunii medii din 21 de ţări europene, privind perspectivele economice şi condiţiile de business. Eşantionul a cuprins companii care au înregistrat o cifră de afaceri anuală situată între 10 şi 500 milioane de EUR. Sondajul telefonic a fost realizat de un institut independent de cercetare a pieţei (Valid Research, Germania) în perioada noiembrie – decembrie 2014.