Unul din cinci tineri români intenționează să plece din țară pentru a se angaja sau studia. Unul din doi se visează antreprenor
Cel mai motivant factor în alegerea unui job pentru tineri este pasiunea pentru ceea ce fac, 78% dintre ei menționând acest criteriu ca fiind important, în timp ce pe locul 2, la o distanță considerabilă, se află echipa și atmosfera de lucru, cu 44%. Salariul se află pe locul 3, 40% dintre tineri menționând acest aspect ca fiind important în alegerea unui job.
Printre factorii cel mai puțin motivanți se numără aspectul spațiului de lucru, cu un procent de 7% din opțiunile respondenților.
Printre factorii motivanți în viață se numără împlinirea pe plan personal pentru 55% dintre tineri, în timp ce 47% au menționat independența financiară.
Doar unu din cinci tineri români cu vârsta între 16 și 14 de ani consideră că școala îl pregătește pentru un job, în timp ce aproximativ unu din doi consideră că îi pregătește într-o mică măsură sau deloc.
Sunt rezultatele celei de-a treia părți a studiului Insights PulseZ, realizat de Echipa Vreau să Fiu Antreprenor (VSFA) și Insights, din cadrul Romanian Business Leaders. Studiul își propune să descopere și să prezinte nevoile tinerilor din România, intențiile lor după terminarea studiilor, domeniile de activitate preferate, dar și factorii motivatori în alegerea unui job.
Peste 60% dintre tineri au nevoie de sprijin în a-și gestiona timpul mai bine
Pe lângă interesele lor față de business și investiții, care au fost manifestate de aproximativ unu din doi tineri români, plaja de interese cuprinde și dezvoltarea abilitățillor sociale și gestionarea emoțiilor.
Întrebați despre lipsuri, 60% dintre respondenți au spus că și-ar dori să aibă posibilitatea de a-și alege materiile pe care să le studieze, 59% au menționat resursele financiare, în timp ce 47% au nevoie de consiliere în carieră, procent egal cu cel al tinerilor care își doresc acces la joburi bine plătite.
Doi din trei tineri români au apetit pentru antreprenoriat
Domeniile de activitate dorite marchează și ele un interes crescut pentru antreprenoriat și management, acestea clasându-se pe primul loc în preferințele tinerilor.
- unu din doi tineri își dorește să fie antreprenor sau manager
- unu din trei ar opta către publicitate, relații publice, marketing sau vânzări
- o carieră în IT, Software, Hardware, inteligență artificială sau game development s-a clasat pe locul 3 în preferințele tinerilor români, cu un procent de 29% dintre cei care au răspuns chestionarului
- la polul opus, doar 14% dintre tineri vor să înceapă o carieră în turism sau HoReCa, procent similar cu al tinerilor care vor să înceapă o carieră în media, TV sau jurnalism.
De mare interes pentru angajatori este secțiunea în legătură cu preferințele tinerilor din generația Z despre cum să se desfășoare jobul. Astfel,
- 53% dintre tineri vor un job flexibil care să îmbine lucrul de la birou cu cel de acasă
- 17% dintre ei vor să lucreze de la birou
- doar 5% vor să lucreze exclusiv de acasă.
Din întrebările privind zona educațională reiese că:
- unu din trei tineri plănuiește să își continue studiile în România și să se angajeze în România
- unu din cinci știe doar că vrea să își continue studiile aici, dar nu există un plan referitor la care va fi alegerea pe mai departe.
- unul din 5, adică 20% dintre tinerii generației Z intenționează să plece din țară pentru a studia sau a se angaja.
,,Prin acest studiu ne dorim să surprindem vocea tinerilor din România, astfel încât să putem transmite un mesaj către companii și organizații, pentru care tinerii aceștia sunt viitorii angajați, clienți sau beneficiari în proiecte. Vrem să construim o punte de legătură prin programele și proiectele noastre, așa cum este și Insights PulseZ, pentru a aduce mai aproape tinerii de companii și pentru a genera valoare adăugată în relația angajator-angajat”, a declarat Alin Claudiu Apostu, coordonator Insights.
Studiul Insights PulseZ a fost realizat pe un eșantion de 1.115 tineri cu vârsta între 16-24 de ani și este reprezentativ la nivel național din punct de vedere al distribuției pe sexe, regiunii și mediului urban-rural.