Tinerii din România sunt cei mai încrezători în perspectiva de a avea o carieră în domenii digitale
Peste jumătate dintre ei (53%) sunt convinși că vor găsi un loc de muncă pe măsura abilităților, rezultat care plasează România pe primul loc în clasamentul țărilor, înaintea unor state ca Italia, Germania, Republica Cehă, Spania sau Marea Britanie.
Sondajul a fost realizat cu participarea a 6.000 de tineri din Africa de Sud, Egipt, Germania, Grecia, India, Irlanda, Italia, Marea Britanie, Noua Zeelandă, Portugalia, Republica Cehă, România, Spania, Turcia și Ungaria și ilustrează opinia acestora despre cât de pregătiți sunt să participe la economia digitală.
Sondajul arată, de asemenea, că tinerii români se numără printre cei mai optimiști în privința viitorului lor în economia digitală, mai mult de 30% afirmând că aceasta le va spori oportunitățile de angajare, în timp ce doar 10% cred că nu își vor putea permite niciodată aceeași calitate a vieții ca generația părinților lor.
De asemenea, România se situează pe primul loc în ceea ce privește procentul tinerilor care ar prefera să lucreze pentru ei înșiși sau ca antreprenori, mai curând decât într-o companie, 51% dintre aceștia exprimând această preferință.
Potrivit rezultatelor, dintre participanții din cele 15 țări, românii între 18 și 24 de ani par să fie printre cei mai pregătiți să îmbrățișeze o carieră specializată în domeniul digital. 27% dintre ei ar prefera să fie programatori, 23% designeri de jocuri, 22% bloggeri și vloggeri, 17% designeri de aplicații și 14% specialiști în securitate cibernetică.
Platforma vocațională
Grupul Vodafone a solicitat YouGov derularea acestui sondaj, iar rezultatele au fost folosite pentru documentarea programului internațional „Alege-ți viitorul", conceput pentru a oferi îndrumare în carieră în economia digitală și acces la training pentru 10 milioane de tineri din 18 țări.
Programul, lansat recent în România și în alte 17 țări, include platforma inovatoare Future Jobs Finder, un portal ușor de folosit care le dă tinerilor posibilitatea să-și formeze noi abilități și să găsească oportunități de angajare în domenii ale economiei digitale. Pentru dezvoltarea platformei, disponibilă în 10 limbi, inclusiv în română, Vodafone a lucrat cu psihologi specializați, consultanți în domeniul carierei și furnizori de programe de formare profesională.
„În prima săptămână de la lansare, aproximativ 4.000 de români au completat sesiunile de întrebări pe versiunea locală a platformei Future Jobs Finder, ceea ce demonstrează un interes ridicat al noii generații pentru identificarea oportunităților de carieră și față de pregătirea pentru economia digitală. Ca parte a acestei inițiative internaționale, cea mai mare de acest tip din lume, Vodafone România le oferă tinerilor un suport accesibil, ușor de folosit, pentru a le ghida primii pași către o carieră interesantă în domeniile digitale”, a declarat Florin Petrescu, HR Director, Vodafone România.
Noua platformă Future Jobs Finder include o serie de scurte teste psihometrice menite să identifice aptitudinile și interesele fiecărui utilizator, apoi să le organizeze pe categorii, într-o listă de joburi specifice economiei digitale. Platforma identifică, de asemenea, oportunitățile de angajare, integrate de platforma globală Indeed, cel mai mare motor de căutare de locuri de muncă din lume, inclusiv poziții locale și internaționale în cadrul Vodafone. Utilizatorii au acces la cursuri online relevante pentru formarea de abilități digitale, multe dintre acestea disponibile gratuit, și primesc un rezumat al propriilor aptitudini și interese, pe care îl pot folosi în CV sau când aplică pentru un loc de muncă
Și totuși, românii sunt corigenți la competențe digitale…
Sondajul este promițător, dar reflectă doar percepția tinerilor asupra lor. Asta în condițiile în care ne aflăm pe ultimul loc în UE când vine vorba de competențele digitale: 83% dintre români au cunoștințe insuficiente, iar 43% nu au deloc, potrivit Eurostat.
De asemenea, doar 56% dintre gospodăriile din România au o conexiune broadband (față de o medie europeană de 76%). E drept că din aceste conexiuni 25% sunt considerate ultra-rapide (adică au viteze de minim 100 Mb/s), unul din cele mai ridicate procente din UE, dar, pe de altă parte, 42% dintre români spun că nu au folosit niciodată Internetul.
Acest lucru se vede și în modul în care românii folosesc Internetul, comparativ cu alți cetățeni ai Uniunii. Doar 8,3% fac cumpărături online, în vreme ce media europeană e de 47%. Pe de altă parte, numai 9% din întreprinderile mici și mijlocii și 14% din cele mari oferă servicii online. Și doar 5% dintre cetățenii României au interacționat online cu instituții guvernamentale în ultimul an, comparativ cu o medie europeană de 41%.
Totuși, noua generație a făcut cunoștință cu mediul digital, smartphone-ul și tableta de la o vârstă foarte fragedă, așa că e posibil ca acești tineri să fi dobândit cunoștințele necesare și să aibă într/adevăr mai multe șanse la angajare. Ce va fi însă, doar timpul ne va arăta…