Thank you economy – No, thank you!
Așa am făcut și cu Economia Thank You a lui Gary Vaynerchuk sau Vay.ner.chuk cum își zice el. Deși, când omul simte nevoia să-și scrie pe silabe numele chiar pe coperta cărții sale, cred că e destul de clar cam care e nivelul intelectual al publicului pe care îl vizează.
Pe scurt, în 250 de pagini cu bibliografie cu tot, Gary ne povestește cum a descoperit el apa caldă. Care curge atunci când acționezi robinetul prevăzut cu un punct roșu.
Dacă ați avut pe birou un computer conectat la internet și l-ați folosit din când în când în ultimii cinci ani, Gary nu vă poate lua prin surprindere cu nimic. Dacă mai aveți și un cont pe Facebook, ați putea să-i spuneți voi lui Gary ce mai e nou prin business.
Știu, sunt îngrozitor de critică și nici măcar n-am scris vreo carte! Dar, pentru că lucrez în business de consultanță, știu foarte clar și ce valoare are timpul meu, și ce valoare are timpul unui antreprenor sau al unui CEO. Și știu că nimeni n-ar avea de ce să-și piardă câteva ore din viață citind cartea lui Gary.
N-am reușit să parcurg până la capăt volumul, mărturisesc. Accept sfaturile din categoria „fortune cookie wisdom”, recunosc că multe lucruri dintre cele pe care le aflăm în cei șapte ani de-acasă constituie baza a ceea ce ulterior numim „bun-simț” și ne sunt foarte utile în activitatea profesională. Dar mă aștept să le regăsesc pe Facebook sau pe Twitter, într-o postare care nu depășeşte două paragrafe, respectiv 140 de semne. Nu mă aștept să le citesc într-un volum – mai mult, sincer, nu mă așteptam să descopăr că cineva s-a străduit să le adune într-o carte și altcineva a considerat util să le tipărească.
Unde mai pui că limbajul acestui volum, care se adresează totuși mediului de business, e încărcat de clișeele lingvistice care au comprimat în ultimii ani până și ceea ce numeam „basic English”. Problema acestor clișee e că sunt și arhicunoscute în original, și greu traductibile, fapt care face lectura cărții și mai iritantă. Nu în ultimul rând, pentru orice practician de business cu minimum 3 ani de experiență, asemenea clișee stârnesc exclamații englezești cum ar fi „doh!”
Dar să exemplificăm prin câteva intertitluri: „Putere pentru oameni” (Power to the people), „Depășește așteptările sau pierzi” (Exceed expectations or lose), „Urcă-te la bord” (Get on board) etc., etc.
Singurele capitole ceva mai interesante sunt cele despre social media. Dar, dacă vrei să afli despre social media… caută informațiile în social media! La modul la care evoluează lucrurile, de când începi să scrii o carte despre social media în SUA până când ea ajunge să fie tradusă în română și distribuită în librării, s-au mai întâmplat deja o mulțime de lucruri relevante pentru modelarea social media cât cartea să fie depășită.
Pe scurt, dacă e vorba despre Economia Thank You, faceți o economie și spuneți No, Thank You.