Studiu privind preferintele si nevoile studentilor in momentul angajarii
In perioada 23-25 si 29-31 martie 2004, s-a desfasurat Targul de locuri de munca Zilele Carierei, primul targ romanesc de acest fel, adresat studentilor si absolventilor. Zilele Carierei s-a impus, inca de la prima editie, ca o punte de legatura intre studentii si absolventii din Romania, care sunt in cautarea unui loc de munca potrivit pregatirii si asteptarilor lor, si companiile care isi doresc angajarea unor tineri dinamici, ambitiosi si dornici sa se lanseze in domeniul ales.
In cadrul acestui eveniment, AIESEC si GfK au realizat un studiu de cercetare cu scopul de a afla preferintele si nevoile studentilor si absolventilor in momentul angajarii. Printre punctele atinse de aceasta cercetare se numara: domeniul si departamentul preferat in momentul angajarii, compania preferata si criteriile alegerii acesteia, salariul dorit, modalitatile de angajare abordate de cei chestionati, care este experienta lor de munca etc.
Pe primul loc in topul primelor 10 companii la care studentii/absolventii isi doresc sa se angajeze se afla Coca Cola, urmata de Raiffeisen Bank, BRD Groupe Societe Generale, Price- WaterHouseCoopers, Banca Comerciala Romana, Connex, Procter &Gamble, KPMG, Deloitte & Touche si Orange.
Cei 480 de subiecti intervievati au desemnat pe locul I, in topul preferintelor la angajare, domeniul Banci/Asigurari cu 26.3%, urmat de Publicitate cu 15.4% si Finante/Contabilitate cu 14.4% (vezi graficul 1).
Graficul 2 reflecta dinamica pietei la angajare, subiectii acceptand sa lucreze si in alte domenii, decat in cele preferate. Pe primele locuri, aproape la egalitate, sunt domeniile Banci/Asigurari si Finante/Contabilitate, urmate cu 8% de domeniile Publicitate si IT.
In ceea ce priveste experienta de munca a studentilor si absolventilor, 45 % dintre intervievati au o experienta mai mare de 3 luni, pe cand 30 % sunt fara experienta de munca (vezi graficul 3).
Un alt obiectiv al studiului a fost semnalarea asteptarilor salariale pe care le au studentii si absolventii in momentul angajarii. Peste 40% dintre intervievati se asteapta ca salariul oferit de o companie la angajare sa fie intre 150 si 200 de euro, iar 27 % isi doresc un salariu mai mare de 200 de euro (vezi graficul 4).
La un an de la angajare, 39 % din studenti se asteapta sa primeasca un salariu cuprins intre 250-350 de euro, in timp ce 33% isi doresc peste 350 de euro. Salariul necesar pentru a trai asa cum isi doresc studentii este cel cuprins intre 500-999 de euro pentru 35 % dintre subiectii intervievati, iar 39% considera necesar un salariu de peste 999 de euro (vezi graficele 5 si 6).
In topul modalitatilor de informare pentru cautarea unui loc de munca se afla site-urile care ofera locuri de munca pentru studenti, urmate de ziare si targurile de joburi pentru studenti si absolventi (vezi graficul 7).
Subiectii chestionati au fost in proportie de 85 % de la Academia de Studii Economice, restul fiind de la Universitatea Bucuresti, Universitatea Politehnica Bucuresti, SNSPA, Universitatea Romano-Americana, Universitatea Spiru Haret, Universitatea Dimitrie Cantemir, UTCB (Constanta). Peste jumatate dintre acestia au fost din anii terminali (vezi graficele 8 si 9).