Studiu: Ce servicii sunt dispuse să externalizeze companiile din România
Pe lângă serviciile de asistență fiscală, companiile sunt dispuse să externalizeze și serviciile de contabilitate (74%) și salarizare și administrare resurse umane (66%), potrivit studiului TMF Group România
78% dintre companiile prezente pe piața din România consideră că principala provocare a mediului de business local este sistemul complex de taxe și reglementări, urmată de găsirea forței de muncă bine pregătită (31%) și adaptarea la sistemul bancar și de contabilitate (18%).
Citește și Cauți un loc de muncă? Uite în ce companii te poți angaja toamna asta
Cu toate acestea, noile reglementări privind raportarea fiscală care au fost introduse în ultimii trei ani nu au fost percepute ca un factor decisiv în influențarea evoluției afacerilor. Mai mult de jumătate dintre companiile care au răspuns (53%) consideră că nu au fost afectate de acestea, însă aproximativ o treime (34%) dintre respondenți au declarat că a fost nevoie de suplimentarea numărului de angajați în departamentul financiar, iar 11% dintre companii au plătit amenzi pentru nerespectarea reglementărilor nou introduse.
„Deși, de-a lungul timpului, sistemul fiscal și de contabilitate s-a simplificat mult, adaptarea la sistemul de contabilitate și taxare rămâne principala preocupare a unei companii care vine pentru prima oară în țara noastră. Este și principalul motiv pentru care externalizează aceste servicii, deoarece au nevoie de specialiști care să îi ajute să își simplifice operațiunile. Ceea ce facem noi este să îi ajutăm să dea sens cifrelor, luând povara raportării și conformității cu legislația de pe umerii lor, pentru a se puteaconcentra mai bine pe aspectele principale ale activității lor de bază”, crede Camelia Niță, Managing Director TMF Group România.
58% dintre companii estimează o creștere a business-ului în 2015
În ciuda dificultății în a găsi forță de muncă bine pregătită, a nivelului mare de taxe și a efortului suplimentar necesar pentru adaptarea la sistemul de taxe și reglementări, 58% dintre companii estimează o creștere a business-ului pentru anul 2015, cu mai mult de 5%. Dintre aceștia, 29% se așteaptă la o creștere moderată, de maxim 5%, în timp ce un număr egal estimează o creștere de până la 10 procente. 22% dintre respondenți au așteptări de creștere accelerată, între 10 și 15% față de anul curent.
Cei care mizează pe creșteri mai mari de 10% în 2015 au răspuns că intenționează să își extindă afacerea anul viitor. 35% dintre respondenți vizează noi teritorii pentru afacerile lor în 2015, doar 7% în România, iar de patru ori mai mult (28%) în afara țării. Cei care vizează regiuni noi în România se orientează către majoritatea regiunilor țării, cu excepția zonei de Sud. Motivația pentru expansiune ține de creșterea vânzărilor (67%), saturarea pieței pe care operează (33%), dar și optimizarea costurilor operaționale și a logisticii (33%). Potrivit studiului IDC realizat în 2013, la nivel global companiile doresc să intre pe piețe noi, de asemenea pentru a își crește vânzările (86% dintre respondenți) ori pentru a scădea costurile operaționale (16%), dar și pentru a deschide noi fabrici (44%).
Care sunt cele mai mari taxe
Studiul derulat de TMF Group România a arătat că, potrivit respondenților, cele mai mari taxe plătite de către companii către stat, raportat la cifra de afaceri, sunt Taxa pe Valoare Adăugată (39%), taxele locale (37%) și contribuțiile sociale pentru angajați (32%). Efortul de a găsi cele mai bune resurse umane și incapacitatea de a găsi forță de muncă la nivelul de pregătire dorit de companiile internaționale, le forțează să investească în formarea profesională a angajaților, ceea ce pune presiune pe costurile de operare.
Citește și De dragul profitului, companiile adoptă tot mai des regula "Clientul nostru, stăpânul nostru"
Privind perspectivele introducerii monedei unice europene, companiile ce au răspuns studiului se așteaptă la un impact pozitiv asupra afacerii lor (79%). Reprezentanții lor consideră că schimbarea va avea un impact pozitiv asupra veniturilor (79%), a exporturilor (79%) și a competitivității (79%). Un efect negativ, însă, se va vedea asupra costurilor de operare, așa cum se așteaptă 47% dintre respondenți, iar 30% consideră că impactul asupra taxelor administrative va fi, de asemenea, negativ.
Companiile care au răspuns sondajului TMF Group România reprezintă cele mai importante industrii din România: industria petrolieră(26%), retail (20%) și servicii financiare (16%). Cifra de afaceri cumulată a companiilor respondente este de aproximativ 2% din PIB.