Solutii pentru cresterea afacerilor
Competitia de pe piata romaneasca va creste in urmatorii doi ani, cred 78% dintre directorii executivi. In plus, peste 60 de procente dintre ei considera ca, in viitor, aparitia noilor companii din pietele dezvoltate, precum si existenta jucatorilor pe pietele emergente vor spori cresterea concurentei. 51% dintre businessurile care opereaza la nivel global si 62% dintre cele care opereaza in zona Europei Centrale si de Est vad instalarea de noi companii din pietele dezvoltate ca un accelerator de crestere a competitivitatii.
Acelasi studiu arata ca numai 39% din managerii romani recunosc ca inovatia este un factor din ce in ce mai important pentru dezvoltarea afacerilor. Media Europei de Est arata un procent de pana la 50%. In timp ce la nivel global, directorii executivi se concentreaza pe lansarea de noi produse pentru a acoperi o gama mai larga a nevoilor pietei, respondentii romani pun accent pe investitia in procese de productie flexibile si in tehnologii.
Competitie si adaptare
Prin urmare, urmatorii ani vor fi caracterizati prin intensificarea competitiei si adaptarea la noul mediu de afaceri bazat in special pe inovatie. Stim cum se mentin businessurile, dar care sunt factorii care vor determina declansarea competitivitatii si cresterea afacerilor pe piata in urmatorii doi ani?
Un factor de crestere a businessului il reprezinta pachetele de legi si reglementari conturate de stat care pot actiona ca „frana sau motor“ in angajarea companiilor pentru competitivitate, spune Monica Muntz, Director Executiv al Optimed.
In industria dermatocosmeticelor in care activeaza Ivatherm, competitivitatea este dictata de inovatie, de bugetele de promovare, de rezultatele echipei de vanzari si rapiditatea internationalizarii marcii, spune Rucsandra Hurezeanu, directorul general al companiei. „Cu cat multinationalele vor considera mai importanta piata din Romania, cu atat ele vor fi mai repede prezente cu echipe mai mari, iar performanta lor va creste. Avantajul companiilor mici este rapiditatea luarii deciziilor si implementarii strategiilor.
Cum se adapteaza la schimbari?
Fara sa ne referim la o industrie anume, companiile care se adapteaza la criza au ales trei directii relevante: nu stau deoparte, sunt proactive si vand doar celor dispusi sa plateasca.
In contextul in care clientul nu mai este dispus sa cheltuiasca aceleasi sume de bani si nu putem discuta despre o vanzare intensiva, „una dintre posibilitatile de crestere a companiilor o reprezinta extinderea pe alte piete, iar Romania reprezinta o piata de interes pentru companii din statele dezvoltate“, spune Irina Bita, HR Director, eMag.
Avand in vedere presiunea exercitata de concurenta din mediul intern si cea exercitata de interesul firmelor din zonele dezvoltate de a intra pe piata romaneasca, se vor resimti si efectele benefice ale crizei economice, mai ales in beneficiul cumparatorului, datorita imbunatatirii serviciilor.
Daca e sa ne referim la o singura piata, cea de dermatocosmetice nu a suferit foarte mult din cauza crizei comparativ cu alte sectoare, asa ca in aceasta industrie nu s-a pus accent pe reducerea preturilor ca masura anticriza. „Pretul nu joaca un rol primordial in alegerea unui produs pentru ca reducerea lui i-ar face pe consumatori sa se intrebe daca pretul platit pana acum era unul corect. Pe de alta parte, o ulterioara revenire la pretul initial, dupa ce contextul economic se amelioreaza, scade din nou imaginea de seriozitate a marcii“, e de parere Rucsandra Hurezeanu, sefa Ivatherm.
Masuri inovative
• Dupa 40 de ani, Starbucks a renuntat la numele companiei din logo si la cuvantul „cafea“. Noul logo verde scoate in evidenta simbolul companiei – sirena.
• Retailerul Tesco planuieste sa construiasca o unitate in sectorul de sanatate si frumusete, care ar putea implica crearea de servicii in-store, cum ar fi saloane de coafura si manichiura. Retailerul va lansa pana in 2012 cel putin 70 de magazine tip „servicii de infrumusetare“, un concept de vanzare cu amanuntul.
• Citibank a deschis prima agentie digitalizata de smart banking din Romania intr-un mall din nordul Bucurestiului. Agentia ofera produse si servicii bancare personalizate.
• Cenex Harvest States, unul dintre cei mai mari producatori de cereale, alimente si energie din SUA, a cumparat cu 45 de milioane de euro, de la grupul East Point, compania AgriPoint, care are operatiuni in Romania si Ungaria.
• Banca Transilvania va lansa in luna mai „Mobile Banking“. Este vorba de 15-20 de unitati noi, investitia fiind de aproximativ un milion de euro.
Ce vor face managerii?
Companiile considera ca resursa cea mai importanta este omul, asa ca recrutarea riguroasa, formarea echipei si motivarea ei reprezinta principalele preocupari.
In privinta recrutarilor, Monica Muntz, Director Executiv, Optimed, va tine cont in proportie de 50% de experienta in activitatea ce urmeaza sa o desfasoare, si apoi de calitatea umana a viitorului angajat.
eMag, prin vocea Irinei Bitu, va cauta in continuare oameni cu un nivel ridicat de adaptabilitate si un interes crescut de a se tine la curent cu informatiile din piata interna si internationala. In conceptia ei, un om informat este un om care poate lua decizii clare pe termen scurt, mediu si lung.
Stresul concurential
Presiunea concurentei poate bloca inovatia si genera stres in organizatie? „Nu“ – e de parere Monica Muntz, Director Executiv, Optimed – „efectul poate fi chiar unul de stimulare a inovatiei.“
Rucsandra Hurezeanu crede ca stresul este mai degraba generat de competitia interna intre oameni si, cu cat compania e mai mare, cu atat stresul creste si eficienta individuala scade.