Schimbarea la fata a PR-istului
Zborul PR-istului
In prezent, pe
piata fortei de munca din Romania exista multe industrii care duc lipsa de
personal, mai ales de specialisti. In aceasta situatie se afla si industria
Relatiilor Publice. Astfel, au luat nastere fenomene de genul „zborul specialistilor
din agentie in agentie". Unul dintre motivele aparitiei acestui fenomen,
identificate de Bogdan Theodor Olteanu este numarul mic de specialisti seniori in
raport cu marimea pietii si numarul agentiilor. „Vanati sunt seniorii. La
nivelul entry si medium, raportul este rasturnat: mult mai putine locuri de
munca decat candidati pentru ele. Pentru fiecare post liber, la acest nivel,
primesti munti de CV-uri", sustine PR Directorul Millenium Communications.
Iulia Tanase, Managing Partner Image Promotion, considera ca lipsa de personal
specializat in PR a fost generata de dezvoltarea acestui domeniu, care s-a
petrecut mult mai rapid comparativ cu ritmul in care se dezvolta relatiile
publice din punctul de vedere al resurselor umane. Mai mult decat atat, s-a
observat ca lipsa de specialisti poate fi considerata de unii PR-i o cale de
trecere de la nivelul entry la cel de senior. „Lipsa de personal poate fi
speculata de catre cei ambitiosi, care nu au rabdare sa creasca pe masura ce
capata experienta si dobandesc cunostintele necesare pentru a-si putea indeplini
toate sarcinile job description-ului corespunzator functiei pe care o vizeaza. In
acest context, exista numeroase cazuri in care oameni cu experienta de sase
luni pot fi azi juniori intr-o agentie si maine seniori in alta. Sau, si mai
trist, oameni care in interval de doi ani, schimba cel putin doua – trei agentii,
cu toate schimbarile salariale aferente", sustine Iulia Tanase.
Reactii in lant
Astfel, aceste miscari
intr-o minge?>>. Cand
Exista companii
In urma unui
Asadar, salariile
de personal starnesc in urma lor o reactie in lant. Prima reactie a acestui
fenomen este modificarea pachetelor salariale, urmata de trasarea unei tendinte
de crestere la nivelul domeniului. „Salariile au crescut, asa cum era normal, in
acelasi ritm cu cifra de afaceri a industriei – undeva intre 10 si 20%.
Scenariul cel mai plauzibil pentru anul 2008 prevede acelasi ritm de crestere
ca si in anul precedent", sustine Bogdan Theodor Olteanu. Si Iulia Tanase este
de parere ca aceasta migratie a specialistilor, de pe pozitii de junior pe pozitii
de senior a determinat cresterea salariilor. Raportand insa salariile specialistilor
in relatii publice la celelalte industrii din comunicare si daca aruncam o
privire asupra topurilor comparative publicate la sfarsitul anului trecut,
observam fara un efort prea mare ca cele din PR sunt mai mici. „Salariile din
Romania sunt proportionale cu bugetele investite de catre companii in relatiile
publice. Probabil ca mai avem timp pana ajungem la salariul mediu din SUA al
oamenilor care lucreaza in aceasta industrie, situat undeva in jur de 3.945 de
euro", marturiseste Iulia Tanase. Exista PR-isti care au strarnit valuri
printre colegi sustinand ca salariile au luat-o cu mult inaintea performantei.
Parerile sunt impartite, iar Bogdan Theodor Olteanu considera ca atata vreme cat
un profesionist inregistreaza performante, acestea trebuie justificate si la
nivel financiar, prin salariu. „Daca intram in ecuatia salariu vs. performanta
o sa ajungem la inevitabila discutie despre fotbalisti: <
ii oferim unui om un salariu ii cerem niste performante care, la nivel
financiar, justifica acel salariu. Daca el ofera performantele si noi ii platim
salariul, inseamna ca raportul acesta functioneaza", sustine Bogdan Theodor
Olteanu, PR Director.
Relatia Agentie-Companie
pe piata din Romania care se lasa pe mana specialistilor si, chiar daca au o
persoana care ocupa pozitia de PR in companie, prefera sa opteze pentru
serviciile unei firme de relatii de publice. Cat anume trebuie o companie sa pastreze
intre cei patru pereti si cat sa externalizeze, care sunt motivele pentru care,
din ce in ce mai multe companii opteaza pentru astfel de servicii si cat de
profitabila sau constisitore este aceasta alegere? Sunt intrebari frecvent intalnite
atat printre directorii generali ai unor mari companii, cat si printre specialistii
in comunicare. Se pare ca cei mai importanti clienti ai agentiilor de PR sunt
companiile mari, care gestioneaza mai multe branduri. Iar motivul pentru care
companiile opteaza pentru agentii este simplu: ar avea nevoie de zeci de angajati
intr-un departament de PR, iar acest lucru nu este rentabil.
Potrivit unui calcul…
calcul financiar, Directorul de PR al Millenium Communications a tras urmatoarea
concluzie: „La nivelul unei companii de nivel mediu, calculul ar avea urmatorii
factori: o echipa buna de PR, formata din trei oameni are un fond salarial de
aproximativ 5.000 de euro. Daca angajezi o echipa, trebuie sa o platesti in
fiecare luna. Daca o contractezi de la o agentie, o platesti la un nivel care
acopera o parte din timpul efectiv de munca, respectiv cel alocat tie. Astfel,
vei avea pentru 3.500 de euro (de exemplu) aceleasi aport la afacerea ta ca si in
cazul sumei de 5.000 euro. Aceasta inseamna o economie de 18.000 euro pe an",
sustine Bogdan Theodor Olteanu. De asemenea, acesta sustine ca pe lista
avantajelor de a avea un contract cu o agentie de relatii publice se regasesc:
experienta tuturor seniorilor care fac planificarea initiala si urmaresc
respectarea acesteia, multidisciplinaritatea si gama diversa de experiente de
munca. Pe aceeasi lungime de unda este si Iulia Tanase, care considera relatiile
publice o componenta de nelipsit in cadrul strategiei de comunicare a unei
companii. In ceea ce priveste relatia companie-agentie de relatii publice,
specialistul sustine ca agentiile au o perspectiva diferita asupra companiei
pentru care lucreaza, fiind in masura sa identifice cea mai eficienta solutie,
indiferent de situatie. Si nu in ultimul rand, agentiile au o anumita
flexibilitate in realocarea resurselor umane, in situatii pe care un
departament intern al unei companii nu le-ar putea rezolva decat angajand
oameni noi.
in aceasta industrie sunt in crestere, piata serviciilor de PR se afla in plin
proces de transformare, atat la nivelul imaginii, cat si al calitatii
serviciilor, iar relatia dintre presa si comunicatorii profesionisti este din
ce in ce mai naturala si relaxata. Doar vesti bune…