Schimbarea inseamna supravietuire
Chiar suntem altfel
decat altii?
Personal, cred ca modelele de management sunt excelente
pentru a incadra o problema si a o analiza structurat – atata vreme cat nu incercam
sa le impunem oamenilor din compania in care lucram pe post de „panaceu
universal". Un consultant de
business care vine intr-o companie si incearca sa pozeze in agent al schimbarii
nu face altceva decat sa isi deseneze o tinta pe piept. Programele de schimbare
suna din ce in ce mai artificial, iar rezistenta pare mai greu de invins in
momentul in care vii cu solutii standard, care par a fi bune pentru orice situatie.
Poate ca organizatiile par similare din punctul de vedere al proceselor si
al functiilor, dar in esenta ele sunt diferite. Ce au in comun este doar schimbarea perpetua – schimbarea de scopuri,
oameni, obiective.
Pentru a sustine schimbarea,
este nevoie sa crestem agenti ai schimbarii in interiorul companiei, gata sa se
adapteze la piata si la rapiditatea de dezvoltare a acesteia si sa ii traga dupa
ei si pe ceilalti, cu energia si entuziasmul lor.
Schimbarea a scapat
de mult de pretentiile de exclusivitate ale consultantei, ale departamentului
de HR sau ale biroului executiv. Schimbarea este acum sarcina tuturor, o
chestiune de responsabilitate personala fata de tine insuti si fata de
companie. Schimbarea nu poate fi identificata intr-un singur sector; compania insasi
este schimbarea.
Schimbarea nu se adapteaza regulilor
Pot fi formulate
anumite reguli ale schimbarii, insa trebuie tratate cu grija, deoarece sunt, la
randul lor, supuse schimbarii!
1. Schimbarea
este despre oameni, iar oamenii sunt mereu surprinzatori. Ati fost crescut in
cultura unei scoli de afaceri care v-a predat cateva strategii de management al
schimbarii? Am o veste proasta: realitatea e diferita. Schimbarea e mai mult
decat stabilirea unei viziuni si asezarea unor valori pe pereti, in speranta ca
totul va merge bine. Oamenii joaca un rol central: ei trebuie sa inteleaga
binele pe care il aduce schimbarea si trebuie neaparat sa creada in ea. Ati
putea fi surprins de rasturnarile de situatie pe care le aduce informatia si de
diferenta pe care o poate face putina incredere.
2. Nu subestimati niciodata puterea retelei. Construirea unei retele personale intr-o companie
duce la accesul la liderii de opinie din interior si, deci, la capacitatea de a
conduce schimbarea din interior. Un agent al schimbarii actioneaza ca nod
central al unei retele; cunoscand punctele de vedere ale celorlalti membri de
dialog, el sau ea ii poate pune in legatura cu usurinta.
3. Ascultati
cealalta parte. Opozitia la schimbare este intotdeauna utila. Ea se bazeaza pe
idei care pot sa imbunatateasca procesul de schimbare. Astfel, opozitia la
schimbare ar trebui sa fie incurajata prin discutii deschise. Oricum
comentariile se vor desfasura pe la spate, asa ca aducerea lor in arena deschisa
nu poate decat sa fie de ajutor. Ingrijorarile celeilalte parti sunt foarte rar
nefondate. Prin ascultarea activa a opiniilor contrare se pot gasi cele mai
bune argumente pentru o idee.
4. Nu va asteptati
ca oamenii sa stea la coada pentru schimbare. Nu o vor face. Doar pentru a
distruge un alt mit corporatist si de scoala de afaceri: oamenii nu vor urma pe
nimeni, nicaieri, daca sunt fortati sa o faca. Vor spune „da" si vor construi
obstacole. Vor ramane si vor bloca afacerea. In loc sa-i fortati sa faca ceva
ce nu vor sau in care nu cred, concentrati-va pe schimbarea mentalitatii lor in
asa fel incat sa le fie mai usor sa absoarba schimbarea. Nu-i impingeti de la
spate, mai degraba incercati sa ii trageti in afara zonei lor de confort.
5. Schimbati-va
voi inainte de a incerca sa ii schimbati pe altii. Daca sunteti in pozitia de a
facilita sau de a conduce o schimbare, asigurati-va ca si credeti in ea.
Oamenii care incearca sa conduca schimbarea, fie ei manageri sau consultanti,
cred de prea multe ori ca trebuie sa pastreze o atitudine obiectiva fata de
„joc". Ei bine, bun venit la realitate: schimbarea este jocul. Regulile sunt
simple: daca nu joci, nu ai ce cauta aici.
6. Nu fiti un
martir pe altarul schimbarii. Este putin depasit in ziua de azi sa acceptati un
pumnal in piept de dragul unei idei. Rezonabil si convingator = bine; teatral =
rau. Daca ati facut din „zero concedieri" un obiectiv personal, dar decizia
managementului e contrara, atunci da, poate ca exista o ratiune pentru a renunta
la un proiect. Totusi, alegeti inteligent bataliile. Nu are nici un rost sa
discutati trei ore despre o decizie minora pentru a ignora cele 10 minute in
care se ia hotararea cu adevarat importanta.
La sfarsit, amintiti-va: in afacerile de astazi,
schimbarea inseamna supravietuire, alternativa fiind inghetul si moartea. Voi ce alegeti?