Salarii pe masura performantei
Comparativ cu anul 2008, fondul de salarii a scazut in acest an cu 18%, in timp ce numai in primele opt luni ale lui 2009, fondul se salarii s-a diminuat cu 10%. Anul trecut, acesta a crescut cu peste 50 de procente fata de 2007, iar in ianuarie 2009, fondul s-a marit cu 23% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. In schimb, fondul de salarii a suferit o scadere nesemnificativa (-0,3%) la inceputul anului curent comparativ cu luna iunie a anului trecut.
In luna august 2009, salariul mediu a crescut cu noua procente fata de anul trecut si cu 3% comparativ cu inceputul anului.
Cu toate acestea, nu a existat o crestere reala a salariului mediu, ci o crestere a mediei. Concluzia ii apartine Danielei Necefor, Managing Partner in cadrul TBS, care subliniaza ca in toate sectoarele de activitate au fost reduse salariile, au fost eliminate bonusurile si unele beneficii. Asadar, aceasta crestere se datoreaza practic restructurarilor sau plecarilor voluntare, care au facut ca media salariala sa se majoreze.
Situatia este intalnita si in cazul hotelului Crowne Plaza Bucuresti. In aceasta perioada, fondul de salarii al angajatilor hotelului a ramas neschimbat, insa datorita scaderii personalului, exista posibilitatea recompensarii in plus a angajatilor performanti care pot ajuta firma sa gaseasca solutii viabile pentru imbunatatirea calitatii serviciilor si cresterea veniturilor.
ANGAJATII
Potrivit studiului, numarul de angajati a scazut in luna august a acestui an cu 25%, comparativ cu luna iunie 2008 si cu 13 procente fata de luna ianuarie din 2009. La inceputul anului curent, personalul din companii a scazut cu 3,5% fata de luna iunie 2008. O analiza comparativa arata ca in 2008 numarul angajatilor a crescut cu 21% fata de 2007, in timp ce in 2009 cercetarea arata o usoara crestere (3,4%) fata de 2008.
Conform previziunilor facute de specialistul Daniela Necefor, in 2010, reducerile de personal nu vor depasi mai mult 10%. In prezent, sectoarele cele mai afectate de reducerea numarului de angajati sunt auto, bancar si serviciile, iar cele mai putin afectate sunt retailul si serviciile de sanatate.
In ceea ce priveste numarul de angajati din industria hoteliera, in speta, in cadrul hotelului Crowne Plaza Bucuresti, in acest an, se observa o scadere a numarului lor de aproximativ de 18%, comparativ cu anul trecut. Pentru anul in curs, conducerea hotelului se straduieste sa-i pastreze pe angajatii cel mai bine pregatiti profesional. Cei care nu au reusit sa se adapteze noilor conditii s-au orientat catre alte companii.
De asemenea, fluctuatia personalului din hotel a scazut de la 6,3% in primele 8 luni ale anului 2008, la 3,8% in aceeasi perioada din 2009, fapt benefic pentru companie, "in sensul ca exista o continuitate in pregatirea personalului, cu impact pozitiv asupra calitatii serviciilor si a cresterii gradului de multumire a clientilor", e de parere Sica Costescu, Director HR, Crowne Plaza Bucharest Hotel.
CRIZA
Cunoastem cu totii efectele negative ale crizei. Dar exista si efecte pozitive asupra sectoarelor de activitate? In opinia consultantului TBS, Daniela Necefor, cel mai important efect al crizei este acela ca organizatiile au restructurat oamenii care nu erau performanti. In acest fel, s-a triat personalul performant de cel neperformant.
De aceeasi parere este si Sica Costescu, care considera ca "organizatiile se vor orienta spre angajatii bine pregatiti profesional si cu randament in procesul muncii, in timp ce personalul mediocru va fi eliminat". De asemenea, exista posibilitatea reasezarii preturilor, care vor exprima mult mai corect raportul de calitate-pret.
Un alt efect pozitiv al crizei este legat si de o anumita curatenie in mediul de afaceri romanesc.
"Companiile care vor rezista in acest mediu nefavorabil vor fi o fundatie solida pentru dezvoltarea viitoarei economii romanesti", e de parere Marius Opris, Partener in cadrul Ascendis.
In plus, actuala situatie va crea competente necesare pentru antreprenorii romani. Majoritatea managerilor si antreprenorilor stiau sa conduca doar in conditii de crestere, iar multi au reusit din noroc, datorita pietei. "Acum verbul <> a fost inlocuit cu <>, iar competentele de care este nevoie sunt foarte solide. La mare pret vor fi inovatia, gandirea strategica, managementul financiar, managementul proceselor din companie si cel al schimbarii", subliniaza partenerul Ascendis.