Puterea de cumparare a managerilor
Romania, in urcare
Acelasi raport arata ca Romania a urcat 14 pozitii, comparativ cu anul trecut, clasandu-se pe locul opt. Despre acest clasament, Marius Persinaru spune ca topul puterii de cumparare a managerilor tine cont de o serie de elemente, precum castigurile propriu-zise si costurile de pe fiecare piata locala in parte. Despre ascensiunea Romaniei, acesta afirma ca, desi este o piata mai mica comparativ cu Rusia, Germania, Spania sau Franta, nevoia de manageri este foarte mare, ceea ce ar putea determina o crestere a veniturilor intr-un ritm mai alert decat majorarea costurilor.
Pe de alta parte, dincolo de procentele de crestere, la fel de importanta este diferenta dintre nivelul de la care s-a pornit si cel la care s-a ajuns. Mai precis, volumul de afaceri derulat de un manager roman comparativ cu managerii din alte tari, ritmul de crestere a companiei pentru care lucreaza, la care se adauga numarul relativ mic de manageri comparativ cu necesitatile pietei romanesti, pot duce la modificari ale veniturilor intr-un ritm mai alert decat pe pietele cu economii mai dezvoltate.
Directorul de resurse umane de la GarantiBank, Virginia Otel, considera ca aceasta urcare in top a Romaniei este o consecinta a cresterilor salariale care au avut loc in ultimii ani, in special in domeniul companiilor cu capital privat. Aceasta tendinta a avut loc atat la nivelul companiilor cu capital romanesc, cat si in companiile multinationale, fiind determinata de cresterea economica de peste 8%.
"Dezvoltarea afacerilor nu se poate face fara un management competitiv. Iar managerii buni sunt ca o <
Pe de alta parte, exista un deficit intre cererea si oferta de manageri competitivi pe piata. Acest lucru a generat o crestere posibil artificiala a pachetului salarial al unor manageri care nu reflecta in totalitate gradul de competenta si capacitatea de a crea valoare adaugata pentru companiile lor. Pana la urma, legea cererii si ofertei functioneaza si pe piata fortei de munca.
Piata talentelor in Romania
Potrivit topului despre puterea de cumparare a managerilor la nivel global, Romania a fost clasata inaintea unor tari cu o economie dezvoltata precum Rusia, Germania, Spania, Franta sau Austria.
Despre piata talentelor din Romania, Marius Persinaru, CEO Xerox, e de parere ca astazi, in tara noastra, potentialul de noi afaceri este mai mare decat in alte tari din Europa cu economii consolidate. Astfel, tara noastra atrage investitii semnificative, ceea ce se traduce printr-o cerere mai mare de personal calificat, capabil sa se dezvolte in acelasi ritm cu economia si sa tina pasul cu tendintele din domeniul sau de activitate.
Potrivit Virginiei Otel, nivelul cresterii economice in Romania a fost considerabil mai mare decat al tarilor dezvoltate din vestul Europei, precum Spania, Franta sau Germania unde cresterea economica a fost relativ de 1-2%. Evident ca acest lucru a influentat puterea de cumparare a clasei manageriale, care a avut cresteri salariale in medie de 14-17%, in acest an. Nu trebuie omis din educatie segmentul de manageri romani care revin in tara pentru salarii chiar mai mari decat cele pe care le primeau in tarile unde au lucrat pana de curand.
"Daca iau in considerare clasa manageriala in continua dezvoltare de pe piata locala si debutul revenirii managerilor romani cu experienta occidentala, as inclina sa fiu optimista si sa cred ca avem sanse sa devenim <
Fara limite
Este perfect normal ca mobilitatea angajatilor, fie ei manageri sau specialisti de orice fel, sa nu se mai limiteze la granitele unei tari. In acest context, piata de munca a Romaniei ar putea deveni atractiva si pentru personalul din alte tari ale Europei. In plus, pe masura ce infrastructura tarii noastre se va dezvolta, iar conditiile de viata se vor imbunatati, vor exista suficiente argumente pentru ca un specialist strain sa treaca Romania pe lista sa de optiuni. Practic, orice economie in crestere atrage asupra tarii respective talente din alte piete cu economii mai mici sau in scadere.
Cum se atrag talentele?
Xerox a implementat o cultura de organizatie care sa asigure fiecarui angajat un mediu optim de lucru si care sa-i permita sa atinga o eficienta maxima. Ca urmare, in organizatie exista programe de dezvoltare extrem de diverse, cum sunt cele care incurajeaza dezvoltarea exprimarii individuale, precum programul Erisma sau MBA-urile.
Pentru atragerea talentelor, GarantiBank ofera pachete salariale la nivelul pietei si, uneori, chiar peste, un mediu placut de lucru, oportunitati reale de dezvoltare a carierei si de formare profesionala. Este o organizatie unde comunicarea este directa si unde nu exista multe niveluri ierarhice. In plus, se organizeaza evenimente de teambuilding pentru toate sucursalele si departamentele bancii si actiuni de genul "Garanti Family Day", unde sunt invitati toti angajatii si familiile acestora, sau "Garanti Christmas Party".
Raportul
Pe regiuni, Raportul Global de Remunerare 2008 al Hay Group arata ca managerii din Europa de Vest au o putere de cumparare ce se pozitioneaza la mijlocul topului. Anglia se claseaza in coada clasamentului, avand taxe si un cost relativ al vietii mai mare corelat cu o rata de crestere a economiei mai lenta. La fel se intampla si in SUA, care se plaseaza la coada topului.
In privinta puterii de cumparare, in topul tarilor europene sunt pozitionate Austria, Germania, Elvetia, Slovacia, Cehia sau Estonia. Salariile managementului din Rusia s-au clasat pe a noua pozitie, cu un loc mai jos decat anul trecut. Si managerii din Ucraina s-au pozitionat mai jos comparativ cu anii precedenti. Acest lucru s-a intamplat din cauza instabilitatii economiei locale.
Tara noastra este clasata pe locul opt in top. Potrivit raportului, din cauza crizei subprimelor din SUA, care s-a reflectat si in pietele cu economii dezvoltate din Europa de Vest, Romania are o perspectiva spectaculoasa.
Argentina si Mexic sunt cotate sus pentru puterea de cumparare manageriala, gratie unui cost scazut al vietii. Rezultatele Braziliei, de altfel, reflecta si rata de crestere continua si stabila a economiei, pastrand-o la mijlocul clasamentului, cu o putere de cumparare cu aproximativ 50% mai mare decat a managerilor din SUA.