Piata de pregatire profesionala
Chestionarul cuprinde o serie de intrebari factuale ce au ca scop identificarea comportamentului consumatorului de servicii de formare a angajatilor, tipul serviciilor prestate pe piata si domeniile cele mai cautate in prezent. Intrebarile din aceasta parte se refera la ceea ce au realizat agentii economici cu privire la formarea continua a angajatilor.
Experienta in formarea profesionala a angajatilor
Majoritatea agentilor economici au organizat pana in prezent sesiuni de instruire a angajatilor, ceea ce arata deschiderea managerilor pentru formarea permanenta a salariatilor. Desi 14% dintre firme au declarat ca angajatii lor nu au fost cuprinsi pana in prezent intr-o forma de instruire nonformala, li s-a cerut si acestora, in continuare, sa isi exprime preferintele pentru nevoia de cursuri pe care o cunoaste firma reprezentata de fiecare manager de resurse umane.
Tipul dominant al cursurilor organizate, dupa nivelul de instruire
Doar un sfert dintre companii au organizat ambele tipuri de instruire. Cea mai agreata forma de instruire pana in prezent a fost cea efectuata in scopul perfectionarii si adaptarii cunostintelor si imbunatatirii abilitatilor si nu cea pentru initierea intr-un domeniu.
Categoriile de angajati dupa pozitia in cadrul firmei, participanti in ultimul an la cursuri de instruire si perfectionare au fost:
Din analiza structurii raspunsurilor rezulta o preocupare pentru formarea nu doar a personalului de birou, ci si a personalului muncitor, neexistand la nivelul esantionului discriminare intre functiile ocupate de angajati in ceea ce priveste posibilitatea oferita pentru perfectionare fiecarei categorii.
Tipul procesului de pregatire nonformala la care au participat angajatii (intrebare cu raspunsuri multiple)
Peste jumatate din organizatii au apelat in ultimul an la serviciile expertilor specializati in instruirea personalului.
"Domeniul ultimului curs la care au participat angajatii dv.":
Ierarhia celor mai cautate domenii pana in prezent detaseaza net domeniul economic de cele de specialitate specifice fiecarui agent economic in parte. Dintre subdomeniile cursurilor economice se detaseaza categoriile dominante ale cursurilor de management, urmate de cursuri de marketing si studiul pietei si al relatiei cu clientii.
Acordarea de alocatii speciale angajatilor pentru educatie formala si continuarea studiilor
Alocatiile pentru studii ca tip de educatie formala, fac parte din costurile cu forta de munca, constituind cresteri de salariu si fiind impozitate ca atare, nu sunt cuprinse in categoria de cheltuieli cu instruirea si perfectionarea, ce se refera la cursuri nonformale. Scopul acestei intrebari a fost identificarea disponibilitatii firmelor pentru a plati studiile formale, recunoscute oficial de catre autoritatile din domeniul educatiei. Acest tip de educatie, formala, s-a dovedit a fi mult mai consumatoare de resurse, in principal si in termeni de timp si bani, in secundar, fata de educarea nonformala, realizata direct de agentul economic sau prin intermediul agentilor specializati in instruirea si specializarea personalului.
Agentii economici care au afirmat ca au platit pentru studiile formale ale angajatilor au fost rugati sa precizeze pentru ce forme de educare formala a angajatilor lor au optat. Politica de formare continua a personalului constituie o metoda de crestere calitativa si dezvoltare profesionala a resurselor umane de care dispune agentul economic?
Atitudinea generala fata de educarea si perfectionarea personalului arata ca 89% dintre manageri au o atitudine pozitiva, fiind in favoarea dezvoltarii personalului prin antrenarea acestuia la activitati de perfectionare.
In continuare, drept motivatie a raspunsului la intrebarea anterioara s-a cerut sa se prezinte avantajele si dezavantajele instruirii personalului. Caracterizarea activitatii de educare nonformala in opinia managerilor, a aratat ca avantajele si dezavantajele mentionate nu au fost foarte diferite, inregistrandu-se chiar o plaja restransa a raspunsurilor ce sunt sintetizate mai jos. Au fost mentionate mult mai multe avantaje decat dezavantaje.
Numarul relativ mare de nonraspunsuri se datoreaza in parte celor 11% dintre manageri care au avut o atitudine negativa fata de activitatea de instruire a personalului.
Principalul dezavantaj mentionat a fost riscul pierderii angajatilor supracalificati de firma in favoarea firmelor concurente, de unde si reticenta unor manageri fata de firmele de resurse umane, acestea ocupandu-se nu doar de prestarea de servicii de instruire, ci si de servicii de cautare a angajatilor potriviti si eventuala lor angajare de catre firma concurenta. In timpul interviurilor, managerii de resurse umane si-au manifestat teama posibilitatii recrutarii angajatilor ce au participat la cursuri, chiar de catre firma organizatoare a instruirii sau de catre alti angajati ai firmelor concurente participanti la aceleasi cursuri.
Includerea cheltuielilor cu formarea continua a angajatilor in bugetul de venituri si cheltuieli al agentului economic a fost consemnata la 75% dintre agentii economici chestionati.
Politica de selectie si recrutare de resurse umane a fost investigata, sub forma intrebarii <
Procentual, 70% dintre organizatiile cuprinse in esantion declara ca prefera sa-si pregateasca proprii angajati prin formare continua pentru a facilita dezvoltarea profesionala a acestora. Numai 10% dintre managerii intervievati au declarat ca politica de personal a firmei lor practica ambele metode si avansarea propriilor angajati si angajarea de personal cu inalta calificare, in functie de nevoile organizatiei.