Patru elemente care separă marile companii de restul
1. Descoperă oportunităţi în locuri puţin probabile
Marile organizaţii sunt mereu în căutarea oportunităţilor pe care alţii nu le văd. Gândiţi-vă ce a făcut Steve Jobs cu Apple: a căutat să creeze noi industrii, în loc să concureze pe o piaţă deja saturată. Liderii care caută să descopere noi oportunităţi sunt neînfricaţi atunci când trebuie să se apuce de lucruri noi şi să testeze continuu diferite metode până obţin formula potrivită.
Cele mai bune companii se concentrează pe oportunităţi care creează noi experienţe pentru clienţii lor. Se apucă de proiecte pe care cei mai mulţi le văd inutile, sau prea complicate pentru a se apuca de ele. Apoi ajung să facă produse şi servicii care schimă mai mult sau mai puţin stilul de viaţă al oamenilor. Sau îl fac mai sigur şi mai uşor de gestionat. Un bun exemplu aici este iPad, dar mai sunt şi altele, precum Grupon, Facebook, Google, Skype, Zipcar şi multe altele. Marile organizaţii sunt mereu în căutare de oameni talentaţi care îi pot ajuta să vadă diferite oportnităţi. De exemplu, echipa de baschet din NBA New York Knicks a semnat un contract cu Jeremy Lin după ce i-a pierdut pe Amare Stoudemire, care a lipsit din cauza unui deces în familie, şi Carmelo Anthony, accidentat. Aveau nevoie de talent nou cu o nouă atitudine şi, desigur, să câştige meciuri. Ceea ce au şi făcut, câştigând opt meciuri consecutive.
2. Sunt structurate şi totuşi antreprenoriale
NU e un lucru simplu, dar cele mai bune companii ştiu bine să-l facă. De exemplu Zapos, Google şi Facebook şi-au creat o cultură organizaţională după modul lor de operare, însă cu toate acestea îşi încurajează angajaţii să gândească ca şi cum ar fi antreprenori, să inoveze şi să acţioneze. Încurajează transparenţa şi minţile deschise. Dar liderii lor sunt suficient de disciplinaţi să se asigure că performanţa organizaţiei îşi atinge scopurile propuse, pe măsură ce cultura organizaţională rămâne intactă. Pentru a realiza acest lucru este nevoie de echipe de leadership care au încredere în oameni aprobă diferenţele. Liderii trebuie să recunoască că există multe modalităţi de a atinge succesul, iar acea diversitate de idei generază întâmplări fericite. Cei care ajung la întâmplări fericite, fac ceea ce alţii nu fac şi continuă, deşi un om prudent le-ar putea spune să se oprească.
3. Nu-şi pierd concentrarea
Nesiguranţa mediului economic face dificilă focalizarea pentru cele mai multe companii. Dar în economia de piaţă de astăzi să gândeşti strategic nu înseamnă doar să anticipezi care va fi următorul produs sau campanie de advertising a competitorului tău. Înseamnă să ai instinct pentru criză şi să simţi bine mediul din jurul tău. Liderii cu un nivel înalt de focus strategic au un dar pentru anticiparea declinurilor şi a fluctuaţiilor pieţelor. Companii precum Nokia şi Blackberry au post prinse cu garda jos de către tehnologiile sistemelor de operare Android OS şi iPhone; de aemenea, Blockbuster nu a anticipat niciodată Netflix. Cei mai mari producători auto şi cei mai mulţi clienţi au fost şocaţi de inovaţiile unor companii precum Hyundai şi KIA, care nu doar că au obţinut o cotă de piaţă importantă în întreaga lume. Acesta este motivul pentru care acţionarii vorbesc atât de mult despre risc – şi de ce companiile îşi scutură bordurile de directori din când în când. Focusul strategic solicită un leadership cu viziune circulară: viziune cu capacitate de a vedea peste tot în jur, dedesupt şi dincolo de ce se observă în mod obişnuit.
4. Caută semnificaţie socială
Cele mai bune companii se folosesc de platforma brandului lor corporatist pentru semnificaţii sociale care reverberează şi se multiplică. De pildă, IKEA a încheiat un parteneriat cu UNICEF, alături de care au creat un program care combate munca în rândul copiilor, schimbănd condiţiile care i-au pus pe copii în aceste situaţii, adică: sărăcia, foametea şi analfabetismul. Deoarece sărăcia este deseori un rezultat al bolii, IKEA şi UNICEF lucrează împreună la organizaţia numită World Health care a întocmit un program de vaccinare de cinci ani în peste 3000 de sate între anii 2002 şi 2007. IKEA este considerată liderul companiilor care luptă să transforme lumea într-un un loc mai bun. Acesta ectivităţi caritabile pot fi considerate simple activităţi de marketing sau mai rău, drept o distragere de la activitatea de bază. Însă numai marile companii ştiu că aceste misiuni pline de sens îşi inspiră oamenii şi clienţii deopotrivă.