Pastrati-va „starurile”!
Cea mai mare grija a companiilor in prezent este supravietuirea. De aceea, ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants), in studiul "Perspectivele managementului in situatii dificile", sfatuieste organizatiile sa nu sacrifice talentele cu potential pe termen lung, pentru rezultate pe termen scurt.
Importanta talentelor
85% dintre cei care au luat parte la studiul realizat de ACCA considera ca interesul pentru conceptul de talent management va creste in viitor. In prezent, unele organizatii angajeaza in mod special directori pentru programe de talent management ca sa asigure transparenta si responsabilitatea programelor lor de dezvoltare profesionala.
Cu toate acestea, studiul "Perspectivele managementului in situatii dificile" arata ca in majoritatea organizatiilor, sustinerea acestor programe pentru angajatii din domeniul financiar, de exemplu, este lasata in sarcina directorilor de resurse umane (41% dintre respondenti) sau a directorilor financiari ori a celor cu pozitii de CEO (40% dintre respondenti).
O abordare orientata va da posibilitatea organizatiilor sa construiasca programe de dezvoltare a talentelor si sa le alinieze la nevoile afacerilor. In acest fel, programele de training vor deveni mai eficiente din punct de vedere economic si al costurilor aferente.
Ce sunt talentele?
Talentele din cadrul unei companii sunt acele persoane care contribuie intr-o foarte mare masura la rezultatele companiei si genereaza valoare exceptionala pentru clienti si actionari. Acestia sunt oamenii care se diferentiaza de ceilalti prin calitatea si viteza cu care raspund cerintelor businessului, dar mai ales prin atitudine, prin implicare si prin disponibilitatea de a invata permanent. Sunt angajati cu performanta si potential deosebite, pentru care se intrevede o ascensiune rapida in scara ierarhica a companiei, pana la niveluri inalte. Practic, talentele sunt viitorii lideri ai companiei. Aceasta este, in opinia managerilor din companii, definitia talentelor.
Totusi, trebuie lamurit faptul ca acesti angajati nu sunt neaparat la nivelul de top executive sau cei care apar in raportul anual al departamentului Research & Development. "Pot fi programatorii care vin cu idei inovatoare pentru a rezolva nevoia clientului sau inginerii de calitate care livreaza produsul cu <
Reducerea costurilor
In speranta ca am lamurit care sunt abilitatile pe care un talent trebuie sa le aiba, vom afla de la manageri care sunt solutiile alternative de reducere a costurilor. Specialistii ACCA din studiu spun ca pentru afacerile aflate in dificultate exista solutii alternative de reducere a costurilor, altele decat a-i trimite pe oameni in somaj. Un exemplu ar fi reducerea saptamanii de lucru sau inghetarea salariilor. Chiar daca si aceste strategii ar putea parea extreme, situatia in care ne aflam este inedita, astfel incat sunt necesare politici inovative, care sa creasca posibilitatea companiilor sa isi pastreze talentele pe termen lung si sa fie pregatite pentru momentul cand situatia se va imbunatati.
Companiile care pot sa se concentreze pe pastrarea angajatilor si chiar cresterea numarului lor, au oportunitatea de a cultiva niveluri ridicate de loialitate prin programe de implicare a angajatilor si oferte convingatoare, arata studiul.
BCR se afla intr-o astfel de situatie pentru ca de ani buni este intr-un proces de schimbare. Andreea Voinea, Executive Director, HR Division, in cadrul BCR, spune ca organizatia continua sa angajeze pentru ca businessul o cere.
Sunt inca zone neacoperite, ca atare se deschid unitati noi, dar sunt si alte zone de business din banca care se dezvolta rapid si pentru care este nevoie de personal calificat. Evident, reducerea costurilor, rentabilitatea si eficientizarea proceselor sunt aspecte care se regasesc permanent pe agenda de lucru a companiei si vor reprezenta obiectivele pe termen scurt, mediu si lung.
Pentru Adobe, o companie orientata spre oameni, reducerea de personal ca masura de diminuare a cheltuielilor este ultima alternativa. Inainte de aceasta exista alte optiuni cum ar fi: "shut down week", adica inchiderea biroului pentru o saptamana – acest lucru se practica in prezent in birourile mari din Statele Unite si India -, inghetarea salariilor, reajustarea targeturilor pentru bonusurile legate de performantele financiare ale firmei sau ajustarea bugetelor de calatorii.
Ca orice companie care incearca sa reziste crizei, si Farmexim a adoptat o serie de masuri menite sa contribuie la reducerea costurilor si eficientizarea proceselor interne, dar ele nu vizeaza direct capitalul uman. Asadar, organizatia incearca sa se implice in asa fel incat angajatii sa resimta cat mai putin efectele crizei.
Si P&G asculta de sfaturile specialistilor ACCA si nu recurge la masuri de reducere a personalului. Ca solutii alternative, compania are pe masa de lucru planificarile strategice, care se concentreaza pe zonele de business care aduc cea mai mare valoare, sau pe inovare. "Prin simplificarea proceselor si gasirea de solutii creative pentru business, economisim in fiecare zi sume mari, si incurajam angajatii sa gandeasca dincolo de sarcinile de zi cu zi, prin prioritizare", afirma specialistul in HR, Maria Galca din cadrul P&G Balkans.
Retinerea talentelor in criza
O cercetare recenta, realizata de Chartered Institute of Personnel Development din Marea Britanie, arata ca strategiile de talente din multe organizatii raman neschimbate, si aproape o cincime dintre companii pun un accent mai mare pe identificarea, dezvoltarea si retinerea talentului.
Asa ca investitia continua in pregatirea, dezvoltarea profesionala si promovarea celor mai buni oameni reprezinta una dintre strategiile companiilor de retinere a talentelor. In BCR, de exemplu, procesul de identificare a talentelor este continuu. In fiecare an, grupurile de talente sunt "improspatate" cu noi membri. "Ne propunem sa ne dezvoltam oamenii, ii stimulam si ii sprijinim in cariera, cerandu-le in schimb rabdare si angajament pentru banca si pentru a-si dezvolta o cariera de bancher autentica. Acum este momentul oportun pentru asa ceva", spune Andreea Voinea, Executive Director, HR Division, BCR.
In situatii dificile, precum vremurile de criza, organizatiile trebuie in primul rand sa ajute angajatii sa-si faca treaba cat mai eficient, e de parere Delia Blajan.
Pe langa investitia in dezvoltarea oamenilor, strategia de retinere a talentelor poate fi completata cu atentia la conditiile de munca pentru a sustine moralul angajatilor, cu reanalizarea structurii organizatorice pentru a asigura cel mai eficient mod de organizare a companiei sau cu o strategie de business mai riscanta pentru a beneficia de oportunitatile de pe piata.
Intr-o perioada in care accentul se pune pe productivitate si scaderea costurilor, o companie care se concentreaza pe oamenii valorosi are de castigat, spune Maria Galca, specialist in HR, P&G Balkans. Drept urmare, compania intentioneaza sa substituie "punctele tari" cu "oameni valorosi", managementul talentelor fiind o prioritate.
In Farmexim, conducerea incurajeaza inovatia si proactivitatea angajatilor, pune accentul pe adevarata valoare umana si pe dezvoltarea aptitudinilor personale si profesionale.
Indiferent de contextul economic in care ne aflam, formarea unei baze puternice de talente si lideri este o prioritate pentru orice companie. O capcana in care organizatiile cad cu usurinta este tentatia reducerii bugetelor alocate pentru training si dezvoltare atunci cand bugetele generale sunt sub presiune.
"Uneori", arata Stefan Arzner, HR & Integration Leader, GE Money Romania, "aceasta masura poate fi inevitabila, dar nevoile de training si dezvoltare trebuie privite in ansamblu, ca un element-cheie in sustinerea si chiar cresterea performantelor companiei". In cadrul organizatiei, strategia de talent management este construita in jurul ideii de performanta si de evaluare periodica a companiei si a angajatilor.
Asadar, indiferent de vremurile dificile in care ne aflam, accentul pus pe pastrarea si retinerea talentelor ar trebui sa reprezinte strategia prioritara de pe masa de lucru a companiilor.