Mai multe femei-lider
Se pare ca trasaturile naturale ale femeilor si stilul de munca impiedica traseul lor catre varf, iar cand ajung acolo sunt nevoite sa adopte un stil de conducere masculin. Sunt multe cazuri in care e mai usor pentru femei sa-si castige "egalitatea" la locul de munca decat egalitatea acasa, unde au mai multe responsabilitati. Se observa ca femeile sunt tot mai prezente in prim-planul politic si, fara indoiala, castiga teren si vizibilitate si pe plan economic, financiar si cultural.
Potrivit Mariei-Camelia Sur, External Relations Manager la Procter&Gamble, incurajarea evolutiei barbatilor in detrimentul femeilor nu este valabila in cadrul companiei. Aici primeaza calitatile individului. Un avantaj suplimentar il constituie si cultura P&G de a "promova din interior".
"In departamentul in care lucrez, in posturile de conducere, predomina femeile si nu barbatii. In general, consider ca o companie ar avea numai de pierdut in cazul in care, pe considerente de gen, unii dintre adevaratii profesionisti ar fi tinuti in umbra", spune specialistul din P&G.
Femeile-lider au calitati care le diferentiaza de barbati si, ca atare, sunt propuse pentru pozitiile de top.
"Deschiderea si stilul liber de comunicare, masurate statistic la o femeie in pozitie de top fata de un barbat, se pot dovedi esentiale in conditiile in care piata se schimba de la o zi la alta. Capacitatea de motivare a echipei sau empatia naturala a liderului feminin poate fi asul din maneca pentru a trece peste problemele actuale", considera Magda Neagu, Senior Marketing Manager in cadrul Adobe Systems Incorporated.
Aceasta nu crede in masculinizarea femeilor in pozitii de conducere, ci intr-un proces de selectie, care cauta anumite caracteristici si le motiveaza/promoveaza.
Trasaturi
Rezultatele studiului Hudson arata ca tinerele femei-lider sunt mult mai sociabile, increzatoare, arata mai mult caldura si generozitate si folosesc un stil de conducere mai democratic si participativ, in timp ce punctele slabe sunt aratate la nivelul de conducere si decizie.
In schimb, femeile-lider senioare se concentreaza mai mult pe aspectele intelectuale, precum gandirea abstracta, strategica sau lipsita de prejudecati si sunt mult mai vigilente.
Se pare ca diferentele intre stilurile de conducere dintre barbati si femei exista, dar sunt mici.
In general, femeile inregistreaza puncte albe la caracteristicile de personalitate, precum: altruismul si constiinciozitatea. Ele se descriu ca fiind mai mult orientate catre oameni si mai sociabile decat barbatii. De asemenea, ele cred ca sunt mai organizate si mai meticuloase.
La capitolul stabilitate emotionala si canalizarea atentiei spre exterior, femeile isi acorda bile negre. Totusi, acestea se descriu ca fiind mai putin relaxate, rezistente la stres si hotarate. Ele se percep mai mult ca pe niste urmasi, decat ca pe niste lideri si se considera mai putin inovative si strategice.
Facand o comparatie intre trasaturile feminine si cele masculine, se poate spune ca femeile acorda o atentie sporita problemelor legate de indivizi si calitatea performantei, in timp ce barbatii sunt mai mult concentrati pe controlarea eficienta a emotiilor si au o atitudine orientata catre protejarea mediului inconjurator.
Comparativ cu barbatii aflati in pozitii de conducere, femeile tind sa se concentreze mai putin pe rezultatele imediate. Ele sunt mult mai deschise catre schimbare si acorda mai multa atentie comunicarii deschise in organizatie. Majoritatea caracteristicilor de conducere necesare unui adevarat lider se regasesc atat in stilul feminin, cat si in cel masculin, insa proportiile in care acestea sunt utilizate difera.
Organizatiile fac greseala sa pretinda unei femei aceleasi calitati, inclinatii si porniri in afaceri ca si unui barbat. Dar aspiratiile, motivatiile si dorintele lor in viata sunt de multe ori diferite.
Poti fi un manager foarte bun insa ca sa devii un lider de valoare trebuie sa-ti doresti cu adevarat sa conduci si sa provoci schimbarea.
"O caracteristica a stilului feminin este abordarea mai stransa si mai directa, bazata pe colaborare, pe relationare si comunicare. Femeile manifesta un grad mai mare de empatie in relatiile de serviciu, dar si in relatia cu domeniul in care activeaza. Sunt mai intuitive si deschise in perceperea emotiilor si a diverselor nuante si subtilitati. Sunt inclinate, probabil instinctual, sa cantareasca o problema cu mai multa profunzime. Insa toate aceste calitati le pot fi deopotriva si defavorabile", explica Maria-Camelia Sur.
Efectele crizei
Desi, conform studiului, femeile pot fi mai potrivite la conducerea companiilor, lupta acestora de a sparge barierele este mult mai dificila in contextul actualei crize economice care afecteaza Europa si Statele Unite.
Intr-o societate in care tot mai multe femei sunt implicate activ in munca si unde decizia de cumparare este de cele mai multe ori in mainile lor, promovarea femeilor in pozitii de conducere devine inevitabila.
Chiar si pe fondul crizei, Magda Neagu crede ca "tendinta de promovare a femeilor in liniile de conducere va continua, si nu neaparat in detrimentul unei vieti de familie, asa cum ar tinde sa creada cinicii".
Cel mai bun exemplu ar fi CEO-ul PepsiCo, Indra Nooyi, care din anul 2006 a impletit excelent viata de familie cu o cariera incununata de succes.
Se poate afirma ca perioada de criza are impact atat asupra evolutiei si propulsarii femeilor in posturi de conducere, cat si a barbatilor. Situatiile tensionate sunt mai numeroase comparativ cu perioadele de echilibru. Pe de alta parte, cand lucrurile merg bine exista riscul "relaxarii", timp in care nivelul de concentrare si de efort personal se reduce.
Cu toate acestea, tocmai situatiile de criza sunt cele care pun la incercare capacitatile si stimuleaza functiile. Tenacitatea, rezistenta, deprinderea adoptarii unei atitudini optimiste se formeaza mai rapid in situatiile de criza. Practic, liderul este pus sa aleaga intre cele mai bune solutii sau intre cele mai sigure solutii.
Dincolo de contextul "crizei", este vorba de evolutia mentalitatilor, validata tot mai mult de diferite studii socio-psihologice care pun in evidenta diferentele de stil ale genurilor, dar si valoarea lor complementara.
Egalitate
"Suntem ingrijorati ca organizatiile ar putea adopta un obiectiv pe termen scurt care sa intareasca evolutia barbatilor in ierarhie si mai putin a femeilor in eforturile lor de a reusi in timpul recesiunii. Nu numai ca va fi o miscare in sens invers in ceea ce priveste egalitatea de genuri in afaceri, dar ar putea fi in detrimentul organizatiilor", crede Christine Raynaud, Presedinte & CEO in cadrul Hudson Europe.
Studiul arata ca femeile ar putea chiar sa fie lideri mai buni decat barbatii, cand nu sunt fortate sa adopte un stil traditional masculin, sacrificandu-si instinctele naturale in acest proces.
Maria-Camelia Sur, de la Procter& Gamble Balkans, considera ca "o femeie ajunge intr-un post de conducere atunci cand isi dovedeste calitatile de manager, pentru ca societatea evolueaza si apar si se testeaza noi stiluri de conducere".
Daca acum 20 de ani se spunea ca leadershipul este una dintre calitatile native pe care "le ai sau nu", astazi, numeroase studii arata faptul ca este "un talent" care se poate deprinde. Practic, conducerea se poate invata daca ai suficienta motivatie, dorinta si perseverenta.
Una dintre provocarile esentiale pentru o femeie este gestionarea propriului nivel de energie. Egalitatea de sanse are mai mult succes pe plan profesional decat pe plan familial. Din aceasta perspectiva, mentinerea unui nivel de energie optim este esential. Asta inseamna ca ceea ce face o femeie la serviciu trebuie sa-i placa foarte mult si sa nu reprezinte o povara.
O abordare pozitiva si gasirea resurselor interioare de a trece cat mai rapid peste intamplarile nefericite este, de asemenea, foarte importanta. Studiile arata ca, in general, femeile sunt mai predispuse la depresii si curbe emotionale negative. De aceea, acceptarea cu incredere a unor noi sanse care vin cu riscuri inerente sau "practicarea" optimismului sunt calitatile pe care o femeie-lider trebuie sa si le insuseasca.
Asadar, la fel ca barbatii aflati in pozitii de conducere, femeile, in astfel de functii, arata o mare putere de decizie, gandire strategica, autonomie si sunt concentrate pe rezultate. Totodata, acestea, comparativ cu colegii lor barbati, acorda atentie mai multor caracteristici feminine precum altruismul si sinceritatea.