Internetul, o zonă sigură sau una de război?
Sursa foto: Pixabay
În lumea din ce în ce mai interconectată în care trăim, unde schimbul de informații online a devenit ceva la ordinea zilei, este viața personală moartă?
Dacă datele sunt noua monedă, știți cu cine vă tranzactionați viața personală?
28 ianuarie – ZIUA EUROPEANĂ A PROTECȚIEI DATELOR
Un raport Kaspersky a descoperit, recent, că peste jumătate dintre utilizatorii de Internet (56%) consideră că deplina confidențialitate în lumea digitală modernă este imposibilă și nu este greu de înțeles de ce există această viziune. Având în vedere că nouă din zece (89%) persoane intră online de mai multe ori pe zi, Internetul a devenit strâns legat de tot ceea ce facem – de la cumpărături și vizionare de filme, până la următorul pas în carieră, socializare și activitate bancară. Acțiunile noastre online denotă chiar tipul de conținut pe care îl vedem, reclamele care li se adresează făcându-i pe unii oameni să simtă că zonele lor sigure sunt invadate. Prin urmare, este Internetul o zona sigură sau una de război?
Cercetările Kaspersky arată că aproape o treime (32,3%) dintre noi nu știm cum ne putem proteja pe deplin confidențialitatea datelor în mediul online, în timp ce unele persoane cred că nu au suficientă putere pentru a se opune încălcării vieții lor private. În mod îngrijorător, mai mult de o persoană din zece (13%) și-a pierdut interesul pentru modul în care își poate îmbunătăți confidențialitatea datelor.
Utilizarea greșită a datelor online poate avea efecte resimțite timp de mai mulți ani
Chiar dacă poate părea o zona de război, lumea online poate fi mai sigură cu ajutorul unui plan bine gândit. Dacă e să analizăm în amănunt cât de mult își valorizează și protejează oamenii informațiile, mulți utilizatori se expun – poate involuntar – unui risc foarte mare prin faptul că nu sunt destul de precauți cu datele lor personale. Acest lucru ar putea submina toate celelalte măsuri puse în aplicare pentru a menține securitatea.
Oamenii au percepții diferite asupra vieții private, dar există consecințe foarte reale atunci când datele personale sunt folosite în mod abuziv sau ajung pe mâini greșite. În ciuda acestui fapt, una din cinci (18%) persoane și-ar sacrifica fără probleme confidențialitatea și și-ar împărtăși datele personale în schimbul a ceva gratuit.
Partajarea pe rețelele de socializare poate fi, de asemenea, o spirală descendentă, mulți oameni fiind neatenți cu informațiile lor personale online în încercarea de a obține câștiguri pe termen scurt și „like-uri” sociale – cu consecințe pe termen lung, uneori dezastruoase. Presupusul lider al grupului care a jefuit-o pe Kim Kardashian la Paris în 2016 susține că el și asociații lui au aflat de călătoria acesteia de pe rețelele de socializare și au putut aprecia astfel valoarea bijuteriilor înaintea furtului. Deși acest lucru poate părea un exemplu extrem, devine tot mai des întâlnit ca angajatorii și potențialii angajatori să verifice pe LinkedIn, Instagram, Facebook și Twitter dacă personalul și candidații au o reputație bună, iar angajații nu fac o imagine proastă companiei.
Tinerii, ținta perfectă
Conceptul de confidențialitate în mediul online poate fi complex, dar de la consecințe financiare până la cele emoționale, utilizarea greșită a datelor online poate avea efecte resimțite timp de mai mulți ani. În ciuda atenției acordate acestui subiect în mass-media, breșele de confidențialitate online sunt foarte reale. Cercetările Kaspersky au arătat că peste un sfert (26%) dintre respondenți și-au văzut datele personale accesate de cineva fără acordul lor – procentul ridicându-se la aproape o treime (31%) printre tinerii cu vârste între 16 și 24 de ani. Pentru 24% dintre acești oameni, datele lor private sau secrete au fost furate și folosite. Aproape jumătate (46%) dintre ei au avut datele personale accesate din conturile online fără permisiunea lor.
David Jacoby, Kaspersky Head of Security Research – North Europe, spune că nu trebuie să ne pierdem încă orice speranță în ceea ce privește viața privată. Prin adoptarea unei abordări holistice privind securizarea sistemelor personale, oamenii pot rămâne protejați: „Ne concentrăm pe imunitatea cibernetică, scopul nostru fiind să protejăm toate mediile împotriva atacurilor cibernetice. Cheia este prevenția, iar prin educație și sfaturi simple și ușor de înțeles, ne propunem să facem viață online mai sigură pentru toată lumea”.
Măsuri de „igienă” digitală
„Confidențialitatea și siguranța în mediul online sunt concepte subiective, cu toții având „niveluri” diferite de securitate, dar cel mai important este să ne asumăm responsabilitatea propriei noastre identități online. În ciuda temerilor noastre și a realităților asociate cu folosirea necorespunzătoare a datelor online, confidențialitatea datelor este și ar trebui să fie realizabilă pentru toată lumea. Secretele pot rămâne în siguranță, iar pierderile de date nu ar trebui să fie ceva la care ne așteptăm să se întâmple, ci o excepție atunci când tranzacționăm online. Câteva măsuri adecvate de „igienă” digitală, alături de conștientizarea importanței vieții private online și a modalităților de protecție, pot preîntâmpina compromiterea datelor, spune Jacoby.
Pentru a va păstra lumea online privată și pentru a nu fi victimele utilizării necorespunzătoare a datelor personale, se recomandă câțiva pași simpli:
- Gândiți-vă de două ori înainte de a posta pe canalele de socializare. Ar putea exista consecințe importante dacă faceți publice anumite opinii sau informații personale? Poate fi folosit conținutul postat împotriva voastră sau în detrimentul vostru acum sau în viitor?
- Nu împărtășiți parolele conturilor online cu familia sau prietenii. Poate părea o idee bună sau comod să împărtășiți conturile cu cei dragi, dar crește și probabilitatea ca parolele să fie descoperite de către atacatori. Păstrați-le secrete pentru a vă proteja confidențialitatea în cazul în care una dintre aceste relații personale se deteriorează.
- Luați-vă în serios confidențialitatea datelor în mediul online și nu împărtășiți sau nu permiteți accesul terților la informațiile proprii, decât dacă este absolut necesar, pentru a reduce expunerea.
- O soluție formată din produse de securitate și pași practici pot reduce amenințările și păstra datele personale în siguranță în mediul online – de exemplu, o soluție bună de securitate și un manager de parole.
Kaspersky este o companie globală de securitate cibernetică fondată în 1997. Informațiile vaste despre amenințările cibernetice și experiența în securitate IT deținute de Kaspersky se materializează în mod constant în soluții de securitate și servicii de ultimă generație pentru a proteja companiile, infrastructura critică, autoritățile guvernamentale și utilizatorii individuali din toată lumea.