Inovaţia în business: riscuri asumate pe o piaţă competitivă
De atunci s-au scris nenumărate alte tratate şi volume pe tema inovaţiei. Numai în Statele Unite ale Americii au apărut, în ultimele trei luni, peste 250 de cărţi care aveau în titlu cuvântul „inovaţie” şi care se refereau la inovaţia din business, potrivit Amazon.com.
Ce înseamnă de fapt inovaţia? Cuvântul provine din latină, innovationem, substantiv de acţiune de la verbul innovare, care însemna a face ceva nou. Deşi are origini străvechi, oamenii încă se întreabă ce înseamnă cu adevărat inovaţia şi cum se realizează. De unde vin ideile măreţe? De unde apar acele noi modele de business sau transformări originale care pot schimba o persoană, o afacere sau chiar o întreagă industrie?
De multe ori pare ca şi cum ar fi idei aleatorii, care ţin mai puţin de creativitate şi mai mult de neprevăzut, uneori poate chiar de o situaţie accidentală. Acesta este motivul pentru care nu putem spune de fiecare dată: mergi pe calea aceasta şi vei fi inovator. Şi totuşi, mai ales în business, inovaţia nu poate fi un joc de ruletă. Este mai degrabă un joc de şah în care este nevoie de mai mulţi participanţi pentru a găsi următoarea cea mai bună mutare.
Provocarea pentru orice afacere atunci când se analizează şi se ia în calcul dezvoltarea și cultivarea unei culturi a inovării este înțelegerea diferenței dintre modelul de business adoptat și modelele culturii de afaceri de la un anumit moment. Modelul de afaceri este modul în care se fac banii, ceea ce conduce la realizarea de afaceri profitabile. Regulile culturii de afaceri sunt valorile – rostite și nerostite – care conduc la un anumit comportament, angajamentul și ambiția.
Atunci când cele două – normele și modelul de afaceri – sunt în conflict, câștigătorul cel mai probabil va fi modelul de afaceri. Asta pentru că ceea ce este recunoscut de toată lumea și folosit în proporţie de 100%, de la management la nivelul de bază, tinde să se bazeze pe măsurile care decurg dintr-un model de afaceri, cum ar fi eficiența, marjele, și așa mai departe, deci pe nişte reguli fixe.
Culturile inovatoare, pe de altă parte, încurajează întrebările, provocările și asumarea de riscuri, iar acest lucru poate fi văzut ca fiind în conflict cu un anumit model de afaceri existent. Dar provocarea pentru majoritatea firmelor nu o reprezintă alegerea între modelul de business existent și o cultură mai inovatoare, ci în comasarea celor două.
În fapt, comasarea unui model de afaceri cu normele unei culturi inovatoare nu este la fel de dificilă cum ar putea părea.
Articol preluat din Revista Cariere de noiembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici