Încrederea consumatorilor din Europa crește, a românilor scade
În contextul creşterii încrederii consumatorilor din Europa, realizatorii studiului de specialitate prognozează pentru anul 2018 o majorarea a consumului casnic din Uniunea Europeană (UE) cuprinsă între 1,5 şi 2%, în termeni reali.
Consumatorii europeni consideră că economia este în creștere. Așteptările economice din decembrie 2017 au crescut în medie la 17 puncte pentru toate țările UE – ceea ce reprezintă o creștere clară cu 5 puncte față de luna septembrie. Franța, Germania și Austria au înregistrat creșteri semnificative. În România, pe de altă parte, încrederea consumatorilor în creșterea economică a scăzut drastic în urma crizei guvernamentale care continuă.
Aceste evaluări pozitive ale consumatorilor corespund datelor Comisiei Europene, care anticipează o creștere a produsului intern brut al țărilor UE cu 2,3%.
În Europa, așteptările privind veniturile au crescut ușor între septembrie și decembrie 2017, cu o medie de 2 puncte, ajungând la 15 puncte. Așteptări mai mari privind creșterea salariilor s-au înregistrat în Austria și Slovenia. Și la acest capitol, România a înregistrat cea mai mare scădere. Înclinația către cumpărare a crescut față de luna septembrie cu 1 punct, ajungând la nivelul de 21 puncte la finalul lunii decembrie. La acest indicator, Polonia și Austria au înregistrat cele mai mari creșteri.
Creștere semnificativă a consumului privat în Europa
„Pe toată durata anului 2017, încrederea într-o eventuală creștere economică a Europei a crescut semnificativ. Bazându-se pe această creștere, oamenii speră și la salarii mărite. Așteptările privind veniturile sunt pozitive într-o mare parte a Europei, dar sunt doar cu puțin mai mari față de anul 2016. Aceeași evoluție a înregistrat-o și disponibilitatea de cumpărare. Pe baza tuturor factorilor analizați, GfK prognozează pentru anul 2018 o creștere a consumului gospodăriilor din Uniunea Europeană între 1,5 și 2%, în termeni reali. În concluzie, economia europeană va continua să fie susținută de consumul privat”, a spus expertul în consum al GfK, Rolf Bürkl.
România: Toți indicatorii au scăzut semnificativ în ultimul trimestru al anului 2017
În cazul României, analiza GfK arată că toţi indicatorii au scăzut semnificativ, în ultimul trimestru al anului 2017, iar aşteptările economice au atins minimul anual în decembrie, ajungând la un nivel de -19,3 puncte, o scădere de aproape 37,6 puncte faţă de maximul anual din luna martie şi cea mai mică valoare din aprilie 2013.
În același timp, așteptările românilor privind veniturile au scăzut și ele. Au atins nivelul de 6,8 puncte în decembrie 2017, cea mai mică valoare din septembrie 2014. Și asta, după ce în luna martie crescuseră la un maxim de 33,7 puncte.
Înclinația către cumpărare a atins un minim anual de -0,2 puncte în decembrie 2017. Este vorba de un nivel cu 16,6 puncte mai mic decât maximul din luna martie a aceluiaşi an.
Conform studiului, „criza guvernamentală care continuă în România are efect şi asupra consumatorilor. În ultimul trimestru din 2017, toţi indicatorii au înregistrat scăderi drastice. În acelaşi timp, aşteptările românilor privind veniturile au scăzut şi ele. Au atins nivelul de 6,8 puncte în decembrie 2017, cea mai mică valoare din septembrie 2014. Şi asta după ce, în luna martie, crescuseră la un maxim de 33,7 puncte. Înclinaţia către cumpărare a atins un minim anual de -0,2 puncte în decembrie 2017. Este vorba de un nivel cu 16,6 puncte mai mic decât maximul din luna martie a aceluiaşi an."