Inca un an de criza, cu accent pe angajatii talentati
Dilema iesirii din criza
Cea mai mare parte a oamenilor de afaceri romani (peste 50%) se asteapta la inca un an de criza sau la o iesire din recesiune chiar mai tarziu de 2011, reiese din studiul Deloitte „Reguli intr-o lume noua – Se relanseaza competitia”. Spre deosebire de alte tari la care se constata deja tendinte de crestere, noi inca ne situam pe panta descendenta, spune Marina Otelea, Director General al Medicover Romania, care anticipeaza ca urmatorul an va fi unul de stagnare. Durata crizei, mai spune ea, poate fi scurtata daca fiecare dintre noi adopta o atitudine mai constructiva.
Estimarea iesirii din criza in 12 luni este una optimista, mai ales pe fondul ultimelor masuri de austeritate anuntate, masuri ce vor diminua si mai mult consumul, considera Simona Veteleanu, Director General al Travel Biz. Ea estimeaza ca in urmatoarea perioada economia nu va creste, ci va inregistra un usor declin.
Masurile afecteaza cresterea businessului
Bunul mers al afacerii poate fi influentat in mod negativ de masurile anticriza, cu efecte asupra angajatilor.
Sa luam drept exemplu, businessul de servicii medicale care are doua componente: segmentul corporate si cel individual. In segmentul corporate, beneficiile legate de sanatate sunt percepute in continuare de angajati printre cele mai importante. Insa acestea au intrat si ele in reducerea generala a bugetelor. Multe companii au considerat ca serviciile medicale sunt o zona in care pot face economii. Unele au redus aceste beneficii, altele le-au pastrat numai pentru un grup de persoane din companie.
Demotivarea angajatilor, lipsa de productivitate si proactivitate sunt alti factori de risc pentru bunul mers al afacerii pe care i-a identificat Doina Patrubani-Voicu, Director Consulting Deloitte Romania.
„Serviciile medicale sunt individualizate. Medicina moderna, centrata pe pacient, trebuie sa corespunda asteptarilor complexe ale acestuia. Cum acest element decizional apare in segmentul de piata individual, reducerea puterii de cumparare prin reducerea veniturilor are un impact direct” – Marina Otelea, Director General Medicover
Resursa umana
2009 a pus capat euforiei de pe piata HR, care a impovarat companiile ani la rand cu marimea costurilor de personal, niveluri scazute de productivitate si optiuni limitate de selectie. Pentru majoritatea companiilor, 2009 a fost anul in care au recastigat controlul asupra strategiilor de recrutare, care s-au concretizat in restructurari, reevaluari de personal si reduceri ale cheltuielilor.
Si 2010 mentine resursa umana pe agenda angajatorilor. Majoritatea companiilor simt in continuare nevoia sa taie costurile de personal. Acest lucru poate fi realizat prin eliminarea unor redundante sau reducerea pachetelor de salarizare in urmatoarele 12 luni.
Dar daca anul trecut, 19% dintre companii decideau sa reduca numarul de angajati, in 2010 doar 13% vor opta pentru astfel de masuri. 26% dintre participanti analizeaza solutii inovative de dezvoltare a capitalului uman si/sau retentia celor mai talentati angajati, arata studiul.
Desi de dimensiuni mai mici, reducerea numarului de angajati la Medicover nu poate fi considerata neglijabila. Prioritatile companiei din perioada urmatoare sunt legate de implicarea mai activa a angajatilor in reorganizarea activitatii lor, adica in implementarea valorilor organizationale.
„Nici pe timp de criza nu se schimba preocuparea fata de angajatii foarte bine pregatiti”, spune Doina Patrubani-Voicu. Masurile radicale au fost deja luate anul trecut. Marea provocare acum este lipsa de corelare dintre performanta si remunerare. „In acest moment”, mai spune specialistul, „se pune accent pe pregatirea si valoarea angajatilor, si mai putin pe numarul lor”. O solutie este rationalizarea fortei de munca, prin cresterea competentelor-cheie si prezervarea acestora.
In 2009, Travel Biz, nu a aplicat nici o masura de reducere a numarului de angajati pe fondul crizei, ba chiar s-au facut angajari. Prioritatile actuale in privinta personalului sunt fidelizarea angajatilor valorosi si motivarea lor.
Companiile mizeaza pe stimulente guvernamentale
Ajutorul de revigorare a economiei este asteptat de la autoritati, reiese din studiu. Top managerii considera aceste stimulente drept un catalizator de relansare economica. De ce s-au creat aceste asteptari?
Raspunsul vine de la Simona Veteleanu, Director General al Travel Biz, care e de parere ca asteptarile au fost probabil create pe fondul exemplelor altor tari care au implementat masuri anticriza.
Principalul impediment in privinta ajutoarelor externe este dificultatea cu care sunt accesate. De multe ori, perioada necesara pentru aprobarea unui astfel de imprumut depaseste cu mult termenul la care ar fi necesara utilizarea acestuia.
Marina Otelea explica sperantele legate de interventia Guvernului prin tipul de relatie pe care il au majoritatea romanilor in raport cu autoritatea. Din cercetarile efectuate, „suntem la granita dintre colectivismul dependent si individualismul dependent”, spune specialistul citandu-l pe sociologul Alin Gavreliuc. Studiul nu a fost efectuat pe manageri insa si acestia se confrunta zilnic cu acest tip de atitudine si cei mai multi risca sa fie influentati de ea.
Exista si alte explicatii. In multe tari, au existat stimulente guvernamentale care au dus la deblocarea sau atenuarea crizei. „E o metoda care a functionat in alte economii. Daca sunt alese caile adecvate, stimulentele se pot transforma in catalizator”.
Companiile au inceput deja sa se restructureze, iar procesul va continua si in 2010, avand drept obiectiv eficientizarea activelor, managementul riscului si dezvoltarea talentelor.
„E foarte important sa credem ca iesim din recesiune. Pentru asta trebuie sa incepem sa cumparam si sa investim” – George Mucibabici, CEO Deloitte
Reducerea costurilor si accentul pe eficienta si performanta operationala pot ajuta companiile sa recastige controlul pe fondul declinului economic, dar trebuie sa se concentreze si pe resursa umana, pentru a completa ciclul. In caz contrar, companiile se pot confrunta cu o noua problema: inlocuirea angajatilor pierduti pe masura ce economia isi revine, iar talentul devine o resursa rara. Sursa: Studiul Deloitte 2010 „Reguli intr-o lume noua – Se relanseaza competitia”