HR-ii sunt constIinciosi, dar nu au initiativa
Studiul a urmarit identificarea competentelor-cheie ale Inteligentei Emotionale (IE), a valorilor minime, maxime si medii ale acestora, pe ocupatie, industrie si nivel managerial. Printre profesiile vizate au fost cele de: Marketing, Vanzari, Relatii cu clientii, Productie, Achizitii si logistica, Financiar – contabilitate, HR, etc. reprezentate in diferite industrii.
"Inteligenta Emotionala, mai mult decat inteligenta cognitiva (masurata prin IQ), sau expertiza tehnica, este considerata cel mai important factor de succes atat pe plan personal, cat si in cariera. Cu cat este mai inalta pozitia unei persoane intr-o organizatie, cu atat mai importanta este IE, aceasta contribuind cu pana la 80% la succesul liderilor. Ariile in care influenta IE este decisiva, sunt: comunicarea, managementul conflictelor, motivarea, managementul schimbarii, calitatea de lider, gandirea strategica, influenta, spiritul de echipa", spune Simona Cretescu, Manager de Proiect, Partners Consulting.
Rezultatele preliminare in randul managerilor HR au fost obtinute pe baza raspunsurilor primite din partea a 70 de respondenti, majoritatea din Bucuresti, 70 responsabili HR, dintre care 56 femei si 14 barbati. Acestia isi desfasoara activitatea in companii romanesti mari si multinationale, din industrii precum: Servicii bancare si de asigurari, Industria Farmaceutica, Birotica si papetarie, IT, Productie si retail automobile & piese auto, Electronice si electrocasnice, Telecomunicatii etc.
"Rezultate preliminare ale analizei realizate in randul responsabililor de resurse umane din marile companii din Romania ofera o imagine asupra importantei detinerii la niveluri ridicate a anumitor competente, cum ar fi: dezvoltarea celorlalti, comunicarea, orientarea spre servicii, constiinciozitatea etc.", adauga Simona Cretescu.
Comunicativi, dar fara incredere in propriile forte
EQ sau Coeficientul Emotional (Emotional Quotient) este o valoare care indica nivelul inteligentei emotionale. Calculul acestui coeficient se face pe baza scorurilor obtinute pe 20 de competente emotionale ce compun Inteligenta Emotionala, dupa un model propus de psihologul american Daniel Goleman. Nivelul coeficientului emotional (EQ) este evaluat pe o scala de la 0 la 1, cu 5 niveluri: foarte scazut, scazut, mediu, ridicat si foarte ridicat. Intre 0.50 si 0.70 se considera nivelul mediu, iar ce este peste 0.80 este nivelul foarte ridicat, denumit si nivel forte.
"Raportul Partners Consulting a fost realizat cu ajutorul produsului Go smart, primul produs integrat de evaluare si dezvoltare a Inteligentei Emotionale de pe piata romaneasca. Evaluarea se realizeaza printr-un chestionar de 84 de intrebari care identifica nivelul a 20 de competente ce compun Inteligenta Emotionala. La baza procesului de dezvoltare a Inteligentei Emotionale se afla o analiza detaliata a factorilor care determina nivelul fiecarei competente emotionale. Pe baza acestei analize se livreaza cunostintele necesare si se stabilesc aplicatii practice pentru imbunatatirea abilitatilor, atitudinilor si comportamentelor care contribuie la dezvoltarea competentelor vizate", spune Cristian Constantinescu, Product Development Manager, Partners Consulting.
Raportul individual prezinta fiecarei persoane nivelul detinut pe 20 de competente emotionale. Orice persoana beneficiaza de toate cele 20 de competente emotionale, insa ceea ce diferentiaza este proportia detinuta de fiecare in parte. Fiecare competenta este evaluata pe o scala de la 0 la 1, nivelul 0 semnificand lipsa totala a acelei competente, iar nivelul 1 nivelul maxim al competentei respective.
"Trasaturile definitorii ale comporta-mentului sunt date de competentele forte, competentele de nivel mediu reprezinta o tendinta generala spre un anume comportament, in timp ce competentele de nivel scazut sunt punctele mai slabe care pot fi imbunatatite", explica Cristian Constantinescu.
Studiul arata ca resposabilii HR au obtinut valoarea maxima (1.00) pe zece competente: Constiinta emotiilor, Controlul propriilor emotii, Credibilitatea, Empatia, Orientarea spre servicii, Dezvoltarea celorlalti, Capacitatea de lider, Comunicarea, Catalizatorul schimbarilor, Manage-mentul conflictelor.
Competentele la care managerii HR au prezentat un nivel scazut si cele mai mici valori au fost: Increderea in sine (0.18), Acuratetea in autoevaluare (0.31), Construirea de relatii (0.32) si Initiativa (0.36).