HR-ii nu reusesc sa convinga
Rezultatele finale in randul managerilor HR au fost obtinute in urma raspunsurilor primite din partea a 132 responsabili HR, dintre care 112 femei (85%) si 20 barbati (15%) din companii romanesti mari si multinationale, din industrii precum: Servicii bancare si de asigurari, Industria Farmaceutica, Birotica si papetarie, IT, Productie si retail automobile & piese auto, Electronice si electrocasnice, Telecomunicatii.
Evaluarea managerilor HR a fost facuta pe baza unui chestionar de 84 de intrebari care au analizat 20 de competente (distribuite in patru domenii: intrapersonal si interpersonal, de constientizare si control).
Strategiile HR apartin inca directorilor generali
Managerii HR sunt constiinciosi, buni lideri, stiu sa ii dezvolte pe ceilalti, sunt orientati spre clienti si isi constientizeaza foarte bine propriile emotii. Cu toate acestea, responsabilii HR au probleme cu increderea in sine, acuratetea in autoevaluare si influenta. "Managerii HR dovedesc o incredere in sine relativ scazuta, nu isi evalueaza foarte bine propriile capa–citati si nu intotdeauna reusesc sa-i convinga pe ceilalti sa adopte strategia propusa" spune Simona Cretescu, Manager de Proiect, Partners Consulting.
Rezultatele studiului demonstreaza ca nu intotdeauna responsabilii HR reusesc sa gaseasca cea mai buna abordare atunci cand incearca sa influenteze sau sa convinga conducerea companiei in adoptarea unei anumite strategii. Deciziile cu privire la strategiile HR revin in majoritatea companiilor (54%) directorilor generali. Numai in 12% dintre companii aceste decizii sunt luate de resposabilii HR.
"Acest lucru se intampla deoarece managerii generali manifesta o lipsa de incredere in departamentele de resurse umane, pe de o parte pentru ca nu exista inca o piata de profil suficient de dezvoltata si, pe de alta parte, pentru ca specialistii din resurse umane detin o putere slaba de negociere in acest moment", explica Simona Cretescu.
Potrivit raportului, aceste situatii apar de cele mai multe ori atunci cand managerii de HR incearca sa convinga conducerea companiei cu privire la prioritatile desfasurarii unor programe de instruire a angajatilor pe abilitati soft in afara celor tehnice sau de job specific.
Nivelul mediu spre scazut al increderii in sine (35% dintre respondenti au nivel scazut) poate fi explicat si prin schimbarile care au avut loc in ultimii ani in cadrul companiilor romanesti la nivelul departamentului de resurse umane, cand acesta a capatat din ce in ce mai mult un rol strategic fata de unul pur adiministrativ.
Profesia de manager HR s-a dezvoltat continuu. A aparut nevoia de specialisti distincti pentru diferite arii, cum ar fi: compensatii si beneficii, recrutare, training si dezvoltare profesionala, relatii cu angajatii, payroll etc.
Femeile din HR sunt mai empatice, barbatii mai orientati spre rezultate
Acuratetea in autoevaluare presupune cunoasterea propriilor atuuri si limite, dorinta de a obtine feedback si deschiderea la criticile constructive privind modul in care isi poate creste performanta. Un nivel forte al acestei competente face diferenta intre un individ cu performante medii si unul cu perfomante superioare la locul de munca.
HR-ii au o constiinta medie a limitelor si puterilor proprii si nu intotdeauna invata din propriile experiente. Uneori manifesta reticente la feedback, chiar daca este constructiv, acest lucru incetinindu-le procesul de continua autoperfectionare. In companiile autohtone, responsabilii de resurse umane sunt reprezentati in proportie de 75% de persoane de sex feminin si 25% de sex masculin.
Cercetarile au demonstrat ca nu exista o diferenta intre sexe atunci cand se vorbeste despre inteligenta emotionala. Scorul general al inteligentei emotionale este aproximativ acelasi. Totusi, se pot observa anumite diferente atunci cand ne referim la cateva competente. Datele studiului arata ca femeile din HR dau dovada de mai multa empatie, stiu mai bine sa-si construiasca relatii si au o mai mare capacitate de a influenta. Pe de alta parte, barbatii din HR sunt orientati spre rezultate, mai adaptabili si reusesc mai usor decat femeile sa devina un catalizator al schimbarilor.