Google: Noua specie de oameni – Homo Smartphonicus
Aproape 60% dintre utilizatorii de internet din România accesează informații în mediul online direct de pe telefoanele inteligente pe care le dețin, încă de la primele ore ale dimineții. Accesatul internetului de pe smartphone este un obicei intrat în rutina matinală a lui Homo Smartphonicus.
Smartphone-ul, portofelul şi cheile sunt, în această ordine, cele mai importante trei lucruri pe care Homo Smartphonicus verifică să nu le fi uitat acasă. Nu aceleaşi sunt obiceiurile în Ungaria, Cehia şi Slovacia: aici portofelul, şi nu smartphone-ul, este pe locul întâi între lucrurile fără de care nu pleci de acasă. Şi dacă, totuşi, uiţi smartphone-ul acasă? „Nu este posibil”, răspund 56% dintre românii din categoria Homo Smartphonicus, în timp ce 11% spun că, chiar dacă s-ar întâmpla acest lucru, s-ar întoarce de oriunde după el.
Dependența de smartphone nu este atât de pregnantă în Ungaria, Cehia și Slovacia, țări în care portofelul, nu smartphone-ul, este pe locul întâi între lucrurile fără de care o persoană nu pleacă de acasă.
Smartphone-ul este întotdeauna ușor accesibil: majoritatea îl ţin în buzunar sau în geantă (54%) sau la îndemână (42%) – pe birou sau pe masa pe care mănâncă. 51% dintre respondenţi verfică orice notificare a telefonului sau, dacă nu pe toate, cel puţin pe cele mai importante (44%). Cele mai importante aplicații/funcţii cu alerte sonore de pe telefonul lui Homo Smartphonicus din România sunt: SMS-ul (84%), aplicaţia de Facebook (64%), e-mail-ul (59%), aplicaţiile de comunicare, precum Skype sau WhatsApp (52%), şi jocurile (22%).
Social media este distracţia principală a lui Homo Smartphonicus din România. Dacă luăm ca reper alertele sonore, Facebook este a doua aplicaţie/funcţie ca importanță de pe telefonul lui, după SMS. În cazul reprezentanţilor Homo Smartphonicus din Ungaria, Cehia şi Slovacia, Facebook este de abia pe locul 3, după SMS şi e-mail. Mai mult, cele mai utilizate tipuri de aplicaţii de către Homo Smartphonicus din România sunt cele pentru social media. Nu la fel stau lucrurile la omologii săi din zonă: aplicaţiile de prognoză a vremii sunt cele mai utilizate în Ungaria, în timp ce pentru cehi şi slovaci aplicaţiile de fotografie sunt pe primul loc.
Trei sferturi dintre reprezentanţii Homo Smartphonicus spun că locul smartphone-ului este chiar lângă pat. De ce? În primul rând pentru că joacă rolul de ceas deşteptător (81%), însă aproape jumătate (44%) intră pe internet de pe smartphone sau tabletă înainte de a adormi – pentru a-şi citi mailurile, să se joace, să verifice statusurile de pe social media etc.
Se culcă, dar nu poate să adoarmă. Cum îşi tratează insomnia? Tot cu smartphone-ul. Majoritatea (51%) reprezentanţilor Homo Smartphonicus din România spun că atunci când nu pot dormi îşi folosesc smartphone-ul. Este principalul “medicament” împotriva insomniei, peste televizor (47%), stat în pat (29%) sau citit (20%). Nu la fel se tratează restul reprezentanţilor genului Homo Smartphonicus din celelalte ţări. În Ungaria, “medicamentul” preferat pentru insomnie este televizorul, iar cehii şi slovacii stau întinşi în pat, aşteptând să adoarmă.
Studiul Google „Internetul mobil în viaţa de zi cu zi” a fost realizat de IQS Online, în luna mai 2015, pe 800 de utilizatori de internet mobil, cu vârste peste 15 ani, din România, Ungaria, Cehia și Slovaia. 95% dintre aceştia utilizează smartphone-ul, iar 54% tableta. Marea majoritate (79%) a utilizatorilor de internet mobil se conectează atât prin Wi-Fi, cât şi prin servicii de internet mobil de la furnizorul de servicii de telecomunicaţii la care sunt clienţi. Doar 8% se conectează la internet de pe dispozitive mobile doar prin reţele Wi-Fi gratuite, în timp ce doar abonamentul de date mobile este utilizat de 12%. Potrivit studiului Consumer Barometer, 46% dintre români au smartphone, iar 23% au tabletă.