Femeile-lider din România
Chiar dacă, conform datelor Eurostat, România înregistrează o pondere ridicată de femei aflate în poziții de conducere (41% comparativ cu media Uniunii Europene de numai 36%), doar 11% dintre membrii consiliilor de administrație – cel mai înalt for decizional din cadrul unei companii – sunt femei (media Uniunii Europene fiind de 27%).
Cele mai mari bariere în ceea de privește egalitatea de gen rezidă din împărțirea inegală a responsabilităților casnice și familiale între bărbați și femei. Studiul „Femei – lider în era digitală”, realizat de compania globală de consultanță strategică Roland Berger, arată că, în medie, pe parcusul unui an, femeile își petrec 16% din zi pentru activități casnice și de îngrijire (care sunt în esență neplătite), spre deosebire de bărbați, care petrec doar 9% din zi.
Deși femeile sunt de cele mai multe ori lideri acasă, acest lucru nu se aplică și la locul de muncă. Femeile lucrează adesea în locuri de muncă mai puțin prestigioase și mai nesigure, caracterizate printr-o volatilitate excesivă. În China, de exemplu, femeile sunt mult mai predispuse să ocupe locuri de muncă mai vulnerabile (36% din totalul femeilor ocupate) comparativ cu bărbații (doar 7% din totalul bărbaților ocupați). Iar în Germania și Franța există de patru și, respectiv, de trei ori mai multe femei angajate în locuri de muncă part-time decât bărbați, iar rolurile de tip part-time conduc mai rar către poziții de responsabilitate ridicată în cadrul companiilor.
În general, revoluția digitală a redus atât barierele de intrare pe piață, cât și costurile companiilor și a contribuit la crearea unei noi paradigme de business – o paradigmă mai favorabilă pentru femeile – lider. Noile tehnologii au permis mai multor femei să între și să rămână pe piața muncii, dar este în continuare necesar să li se asigure resursele adecvate pentru o evoluție profesională de succes. Pentru a accede la roluri de lideri, femeile trebuie să fie implicate în toate aspectele de conducere. Iar pentru a depăși barierele cu care se confruntă, este necesar ca ele să poată profita pe deplin de resursele disponibile.
România se situează pe locul doi (după Bulgaria) în topul statelor europene cu cele mai multe femei active în sectorul IT&C (26% din totalul angajaților), cu toate acestea femeile sunt încă sub-reprezentate în acest sector.
Digitalul poate reprezenta un canal important de promovare a egalității de gen și poate susține dezvoltarea leadershipului feminin în România prin valorificarea câtorva aspecte care țin de muncă în acest sector: flexibilitate ridicată a programului de lucru și a locului unde se desfășoară munca, viteza impresionantă de dezvoltare a acestei industrii – care nivelează terenul performanței pentru jucătorii de ambele genuri, transparență în măsurarea rezultatelor și implicit, și a recompenselor, precum și accesul la comunități extinse, globale, de femei în poziții de leadership care facilitează apariția unor relații puternice și autentice de mentorat.
Articol preluat din numărul 261 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.