EXCLUSIV: Cea mai DORITĂ companie de către tinerii din România
Rezultatele studiului „Cei mai doriți angajatori – Most Desired Employers Survey 2015”, publicat în exclusivitate de revista CARIERE, arată că, pe lângă Oracle, din top trei al celor mai doriți angajatori din România fac parte și Google și Microsoft, care ocupă locurile doi, respectiv trei. Datele au fost centralizate plecând de la întrebarea „Care sunt top trei angajatori pentru care ți-ar plăcea să lucrezi?”.
IBM este a patra companie în topul preferințelor tinerilor români, urmată de OMV Petrom (5), Continental (6), Vodafone (7), Renault România (8), HP (Hewlett-Packard – 9) și Coca-Cola HBC (10). Pe locurile următoare se clasează următoarele companii: Orange (11), P&G (Procter&Gamble – 12), BCR (13), BRD (14), EY România (15), Accenture (16), Deloitte (17), KPMG (18), Adobe (19) și Honeywell (20).
Pachetul salarial atractiv (40,84%), buna reputație a companiei (37,05%) și punerea la dispoziția angajaților programe de training (34,96%) sunt principalele criterii în funcție de care respondenții își aleg angajatorii.
Citește și Topul celor mai atractivi angajatori din lume. Cine este pe primul loc
Sunt impresionați și de atmosfera de lucru plăcută (31,83%), de siguranța locurilor de muncă din companie (31,41%), de provocările profesionale (24,79%), de programul de lucru flexibil (17,68%), de oportunitățile internaționale oferite de companie (15,23%), de promovarea rapidă în interiorul companiei (14,39%), de climatul creativ și dinamic (13,32%), de modelele de urmat din companie (9,42%) și de popularitatea produselor companiei (6,15%).
Tinerii nu aplică la companiile mult visate
Deși sunt angajatorii de vis pentru tinerii români, mulți nu aplică la joburi în interiorul acelor companii. La întrebarea „De ce nu ați aplicat la un job al companiei pentru care vă doriți să lucrați?”, 24,36% dintre respondenți au spus că nu au îndeajuns de multă experiență, un procent de 13,18% au răspuns că așteaptă să-și finalizeze studiile, 10% nu cred că au șanse să fie selectați, 9,26% au motivat că nu și-au căutat un loc de muncă și 8,45% au spus că angajatorul nu făcea recrutări în acel moment în care s-au gândit să-și încerce norocul.
Insuficiența pregătirii teoretice (7,71%), „Sunt fericit (ă)/nu intenționez să plec de la actualul loc de muncă prea curând” (7,53%), „Compania nu are poziții vacante în domeniul în care lucrez” (7,49%), „Compania nu are birou în orașul în care locuiesc” (7,25%) și compania nu recrutează studenți/prospăt absolvenți (3,35%) sunt alte motive pentru care tinerii nu au încercat să se angajeze în companiile pe care le apreciază cel mai mult.
Citește și Recrutorii români explică: De ce sunt refuzați candidații peste 45 de ani
Alexandra Manolache, Coordonator proiecte Recrutare & Employer Branding, Catalyst Solutions, a explicat pentru revista CARIERE că brandul de angajator reflectă percepția pontențialilor candidați, care are un impact major în profilul aplicanților la pozițiile deschise.
„Informaţiile comunicate în anunţurile publicate pe site-ul de carieră, pe portalurile de joburi sau în cadrul diverselor evenimente de carieră pot poziţiona organizaţia că fiind inaccesibilă. Astfel, potenţiali candidaţi care încadrează organizaţia în categoria «angajatori preferaţi» pot să nu aplice pentru că, în opinia lor, nu au nicio şansă să fie selectaţi sau nu au experienţa necesară”, potrivit Alexandrei Manolache.
Canale de informare: Site-urile companiilor, cele de recrutare și social media
Care sunt canalele pe care le folosesc tinerii din România atunci când vor să se informeze în legătură cu angajatorii și cu joburile de pe piață? Site-urile companiei (65,50%), site-urile de joburi (58,75%), cunoștințele din companii (50,54%) și rețelele de socializare (40,06%) sunt cele mai populare canale de informare printre participanții la studiu.
Respondenții se informează și la târgurile de joburi (31,62%), din presă (22,96%), de la prieteni sau colegi (19,34%), la prezentările de companie în cadrul universităților sau a campusului (16,92%), prin programele de internship (13,24%), din publicațiile pentru studenți sau ghidurile în care sunt prezentanți angajatorii (11,35%), în vizitele la companii sau la evenimentele organizate de companii (9,86%), cu ajutorul aplicațiile mobile (5,23%) și prin joburile part time (3,21%).
Citește și My HR Lab: Cum recrutezi angajați pe Twitter
În ceea ce privește modul în care și-ar dori să afle informații despre angajatorii și joburile de pe piață, vizitele la companii sau evenimentele organizate de companii sunt, de departe, în topul preferințelor tinerilor (45,60% în București și 44,67% în restul țării). Aproape la fel de utile li se par și site-urile companiilor (37,96% în bucurești și 41,80% în restul țării) și site-urile de joburi (33,77% în București și 36,09% în restul țării).
Pe restul pozițiilor se află internshipurile, târgurile de joburi, cunoștințele care lucrează în companii, rețelele de socializare, prezentările de companie în cadrul universităților sau a campusului, presa, joburile part time, publicațiile pentru studenți sau ghidurile în care sunt prezentanți angajatorii, aplicațiile mobile și prietenii sau colegii.
Citește și Cei mai atractivi angajatori în 2015
Alexandra Manolache, Coordonator proiecte Recrutare & Employer Branding, Catalyst Solutions, ține să atragă atenția că, dacă ne uităm la piaţa muncii, un număr din ce mai mare de angajatori au conştientizat importanța comunicării în contextul construirii unui brand de angajator, chiar dacă în anumite situaţii aceste iniţiative sunt în stadiu incipient.
„Acest lucru se reflectă în dificultatea organizaţiilor în a se face auzite pentru că mesajul lor să poată ajunge la audienţă potrivită – profilul potentialor angajaţi. Din acest motiv, recomandăm companiilor să folosească o diversitate de canale în comunicare”, a subliniat Alexandra Manolache.
Obiective profesionale: specializarea într-un domeniu și echilibrul între viața personală și cea profesională
În ceea ce privește planurile de viitor, participanții la studiu vor ca, în următorii trei ani, să devină specialiști în domeniul în care activează (52,97%), să-și găsească echilibrul între viața profesională și cea personală (50,71%) și să aibă un loc de muncă bine plătit (47,31%).
Alte obiective profesionale ale tinerilor care au participat la studiul Catalyst Solutions sunt să aibă responsabilități pline de provocări (24,54%), să coordoneze proiecte (19,60%), să ajungă într-o poziție managerială (19,34%), să-și deschidă propria companie (16,49%), să contribuie la dezvoltarea societății (16,46%), să lucreze în afara țării (13,01%), să dezvolte produse noi (8,05%), să influențeze strategia de business a companiei (7,78%) și să lucreze în mai multe departamente ale companiei (4,81%).
Citește și S-au desemnat cei mai buni angajatori ai anului. Află cine sunt
„Cei mai doriți angajatori – Most Desired Employers Survey 2015” este un studiu anual realizat, la nivel național, în perioada februarie-mai 2015, prin aplicarea unui chestionar online pe un eșantion de 12.241 de respondenți (dintre care 6.642 din București și 5.217 din restul țării). 1.429 dintre participanții la studiu nu au nicio experiență pe piața muncii, 2.106 au o experiență mai mică de șase luni la un loc de muncă, 4.158 au o experiență între șase luni și trei ani, iar 4.548 au o experiență de peste trei ani.