Dezvoltarea organizationala bazata pe puncte forte
Educatia este
vitala pentru a putea maximiza rezultatele si pentru a ajuta fiecare angajat sa
se inteleaga pe sine si pe ceilalti. Din aceasta perspectiva, oamenii sunt
ajutati sa-si cunoasca talentele dominante (teme), dar si pe cele mai putin
puternice. Ei vor intelege care este dinamica temelor si modul ei de functionare,
atat pentru ei, cat si pentru colegi si echipa. Multe organizatii au ales sa
utilizeze acelasi instrument pentru programele de selectie si de dezvoltare.
Gallup recomanda sa nu se mearga pe aceasta cale si propune utilizarea a doua
instrumente diferite. Ambele sunt menite sa masoare talentul, au metodologie
similara, dar au aplicatii foarte diferite. Diferenta dintre aplicarea
unui instrument de masurare si
implementarea unui program de dezvoltare a punctelor forte, bazat pe talent,
este foarte mare. Obiectivul principal nu este aflarea celor mai importante
cinci categorii de talente, ci este acela de a ajuta oamenii si echipele sa se
descopere si sa-si dezvolte punctele forte pe baza talentelor. Aceasta va
conduce la dezvoltarea inovatiei si la cresterea sustinuta in cadrul organizatiei.
Pentru a face toate acestea este nevoie de implicare, timp si resurse.
Dezvoltare organizationala
Fiecare angajat
din cadrul organizatiei trebuie sa inteleaga modul natural de a gandi, a simti si
a se comporta, dar pentru asta are nevoie de sprijin din partea companiei. Ceea
ce trebuie evidentiat aici este faptul ca „experimentarea" talentelor este un
proces individual. Managerii si liderii pot directiona organizatia catre zonele
strategice pe care sa se puna accent: legaturile cu clientii, implicarea emotionala
a angajatilor, inovatia, schimbarea, comunicarea si alte aspecte. Ei trebuie sa
defineasca aceste zone, sa argumenteze importanta lor si modul in care pot
conduce la maximizarea performantelor. Mai mult, ei trebuie sa sprijine
programele de training si cele educationale pentru ca oamenii sa-si poata
dezvolta cele mai puternice talente in contextul zonelor strategice amintite si
sa impartaseasca din experienta lor in descoperirea talentelor. Cercetarile
Gallup releva faptul ca managerii joaca un rol crucial in viata angajatilor.
Pentru afirmatia: „Seful meu se concentreaza pe punctele mele forte sau pe
atributele mele pozitive", 77% dintre angajatii implicati emotional au fost in
totalitate de acord. Doar 23% dintre angajatii neimplicati si 4% dintre cei
activ neimplicati au fost in totalitate de acord cu aceasta afirmatie.
Interesant de observat este faptul ca nici unul dintre angajatii implicati emotional
nu a fost in dezacord cu afirmatia de mai sus. Angajatii trebuie sa impartaseasca
propriile experiente. Este necesar ca si ei sa fie atenti la punctele forte si
sa caute cai de a fi din ce in ce mai eficienti in rolurile lor. Aceasta
include construirea unor conexiuni puternice cu clientii interni, dar si cu cei
externi. Atunci cand au fost intrebati cum ar caracteriza interactiunile cu
colegii, 86% dintre angajatii implicati emotional au raspuns ca sunt intotdeauna
sau in general pozitive. Angajatii neimplicati emotional au raspuns, in proportie
de 72%, ca sunt pozitive sau in general pozitive, in comparatie cu cei activ
neimplicati, care au dat acelasi raspuns in proportie de 45%. Aceste rezultate
indica faptul ca o relatie pozitiva cu seful direct are un efect important
asupra implicarii emotionale. De asemenea, ele sugereaza faptul ca oamenii cu
niveluri inalte ale implicarii emotionale au in mod substantial interactiuni
pozitive cu colegii, comparativ cu cei mai putin implicati.
Fara acest
angajament, intelegerea si abordarea din perspectiva punctelor forte poate sfarsi
doar ca o alta „preocupare importanta a lunii", si este posibil ca toate
momentele remarcabile care pot fi create pentru organizatie sa nu se intample
niciodata.
Conceptele legate de punctele forte pot fi
utilizate ca un accelerator in ceea ce priveste performanta, competentele,
training-ul si dezvoltarea.