Cum construim un loc de munca atractiv
Piata romaneasca a fortei de munca face acum parte din piata fortei de munca europene. In consecinta, concurenta generata va provoca, in urmatorii ani, pierderi accentuate de personal inalt calificat. Cresterile salariale succesive pot tempera intr-o oarecare masura atractia pentru salariile mari oferite de companiile din UE, dar cu certitudine nu reprezinta cheia problemei. Nivelul redus al impozitului pe profit, costul fortei de munca, flexibilitatea legislatiei muncii, potentialul de crestere a productivitatii si disponibilitatii locatiilor pentru investitii, inclusiv costul terenurilor si legislatia din domeniu fac Romania o destinatie preferata pentru investitii in 2007. Penetrarea intensa pe aceasta piata atractiva va insemna implicit o nevoie accentuata de personal autohton de inalta calificare, care va fi satisfacuta prin atragerea celor mai buni. In aceste conditii, prospectarea pietei pentru descoperirea talentelor si crearea climatului pentru dezvoltarea si fidelizarea acestora apare ca o necesitate prioritara a oricarei companii.
Insa acest fapt nu se poate face decat prin crearea unui mediu de lucru care sa poata genera niveluri inalte ale implicarii emotionale. Atunci cand angajatii folosesc talentele lor naturale, se genereaza imediat si constant plus valoare. Ei construiesc o noua valoare: reusesc sa stabileasca legaturi emotionale intre ei si clienti. Clientii implicati 100% emotional furnizeaza 23% peste medie, in termeni de profitabilitate, cifra de afaceri si dezvoltarea relatiilor.
Salariul si benefi-ciile nu diferen-tiaza gru-pu-rile performante
In urma cercetarilor, Gallup a ajuns la concluzia ca nu exista companii „great", exista doar grupuri „great". Companiile inalt performante au mult mai multe grupuri „great" decat celelalte.
De asemenea, compania a realizat un set de 12 intrebari care fac diferenta intre cele mai productive grupuri si restul. Ele masoara, cu ajutorul meta – analizei*, elementele esentiale pentru a atrage, a motiva si a retine cei mai talentati angajati. Acestea contin opinii strategice ale angajatilor, legate de performanta maxima, indiferent de domeniu – bancar, IT etc. Cu siguranta ele nu explica totul, dar sunt puternic corelate cu grupurile care au niveluri inalte ale retentiei, ale productivitatii si profitului.
Pastrarea talentelor si mentinerea lor la cote inalte de implicare emotionala
Din analizele Gallup rezulta clar ca de fapt oamenii parasesc un sef, nu compania.
Exodul talentelor peste hotare poate fi redus, dar nu va fi suficienta doar cresterea salariilor, in contextul unor conditii de munca neschimbate. Aducand salariile si beneficiile la nivelul pietei unice europene, desi este un pas important, nu se ajunge prea departe. Este o conditie necesara, dar nu si suficienta, poate aduce companiile in jocul european, dar nu asigura victoria. Salariul este necesar pentru a respecta principiul echitatii interne-externe. De pilda, daca plateste cu 20% sub media pietei, este evident ca acea companie va atrage cu greu angajatii.
Pentru a se putea crea un loc de munca solid si productiv este necesar ca managerii sa se asigure ca au majoritatea raspunsurilor de „5" la sase intrebari**, pe o scara de la 1 – dezacord total la 5 – acord total:
- Stiu ce se asteapta de la mine la locul de munca?
- Am echipamentul si materialele necesare pentru a-mi face corect munca?
- Am posibilitatea sa fac ceea ce stiu sa fac cel mai bine, in fiecare zi?
- In ultimele sapte zile, am fost laudat pentru munca facuta?
- Sefului meu sau altei persoane de la locul meu de munca pare sa-i pese de mine ca persoana?
- Exista la locul meu de munca cineva care ma incurajeaza sa ma dezvolt?
Indeplinind toate aceste conditii, cumulat, se reduce fluctuatia resurselor umane si, implicit, si exportul de talente, creste productivitatea muncii, profitabilitatea companiei si satisfactia clientilor.
Gestionarea cu succes a variabilitatii care exista intre grupurile de lucru similare poate creste performanta pe ansamblu a companiei.