Cum arată omul care te poate schimba
Specialiștii de la Harvard Business School au studiat în detaliu 2852 de rapoarte ale 559 de lideri de companii la care au avut acces. Rapoartele au avut în vedere 49 de comportamente specifice ale liderilor și o scalare detaliată a abilității lor de a-i influența pe oamenii din subordine pentru a conduce echipa către direcția dorită de companie. Comparând comportamente cu rezultate, conducătorii cercetării au ajuns la concluzia că există o serie de acțiuni pe care liderii le fac sau nu le fac pentru a putea schimba oameni și atitudini în scopul ghidării către un singur scop comun.
Iată 2 comportamente pe care specialiștii le-au găsit a fi inutile sau cu un nivel de eficiență redus atunci când vine vorba de conducerea unei echipe:
- Amabilitatea continuă. Poate suna dur și mizantropist, dar, potrivit cercetării celor de la Harvard, liderii care au arătat disponibilitate către orice și amabilitate în general au avut cele mai slabe rezultate în mobilizarea oamenilor.
- Desemnarea continuă de sarcini. Chiar dacă nu trebuie să fie amabil tot timpul, liderul trebuie să reprezinte un exemplu și nu un general de armată care dă ordine. Din păcate, acesta este cel mai des întâlnit comportament al managerilor proaspăt puși într-o funcție și, în același timp, cel mai dăunător echipei.
Studiul a continuat cu analizarea și corelarea comportamentelor care au condus la o mobilizarea uimitoare a echipei și o schimbare a mentalității membrilor ei. Iată care au fost concluziile:
1. Liderii inspiră. Oricât de clișeu ar suna, simplul fapt că studiile și cercetările din interiorul companiilor o confirmă an după an arată că trebuie să luăm în serios această caracteristică a leadershipului.
Există 2 mari instrumente pe care majoritatea dintre noi le folosim atunci când vrem să îi schimbăm pe alții. Le punem numi simplu: Împinge și Trage. Unii oameni aleg primul resort în mod intuitiv: le amintesc mereu celorlalți ce au de făcut, îi ghidează pas cu pas și, atunci când e nevoie, le explică consecințele pe care trebuie să le suporte dacă nu vor respecta regulile. (Tot studiile au dovedit că această abordare nu este eficientă).
Citește și Liderii adevăraţi ştiu să se pună în pielea angajaţilor
Cel de-al doilea ”buton” este cel cu adevărat profesionist și eficient, dar are nevoie de adevărate skilluri de interrelaționare pentru a fi pus în practică. Managerul lucrează cu oamenii lui, este aproape de ei cu fiecare pas pe care il fac și reușește să contopească idealurile unui om cu targetul companiei fără ca omul să simtă că depune un efort special. Liderii inspiraționali înțeleg că este nevoie să ai o conexiune la nivel uman cu oamenii și inspiră dorință, nu frică. Și nu, acest lucru nu intră în contradicție cu ideea că prea multă amabilitate dăunează.
2. Liderii observă ce probleme au oamenii lor. Majoritatea sfaturilor pe care le dau trainerii atunci când vine vorba de bunele practici în management țin de felul în care un lider poate rezolva sau nu o problemă. Dar există un pas mult mai important în acest proces și anume conștientizarea că există o problemă și diagnosticarea ei corectă/
Spre exemplu, conducătorii studiului au remarcat, într-una dintre companiile avute în vedere, că managerii aveau obiceiul de a se lăuda cu capacitatea lor a salva o situație de criză. A fost nevoie de aducerea unui manager din afara companiei pentru a remarca că există o problemă gravă: oamenii nu se concentrau pe a face treaba corect, ci pe a repara ce e stricat.
3. Liderii știu exact încotro se îndreaptă. Înainte ca un manager să aibă vreo șansă de a schimba ceva în comportamentul oamenilor trebuie să se asigure că toată echipa trage în aceeași direcție. Dacă există membri ai departamentului care au cu totul alte scopuri și alte percepție despre felul în care decurg lucrurile, schimbarea nu va fi posibilă. Oamenii au nevoie să țintească spre aceeași țintă pentru a putea produce rezultate excepționale și este de datoria liderului să se asigure că această țintă este bine definită în mintea tuturor.
Citește și Deficitul de leadership. De ce liderii buni sunt atât de greu de găsit
4. Clădirea încrederii în judecata ta. Acest lucru presupune atât îmbunătățirea felului în care emiți o judecată cât și a percepțiie pe care ceilalți o au vizavi de acest lucru. Liderii buni iau decizii numai după ce s-au asigurat că au suficiente informații și opinii de la toți oamenii care sunt implicați. Liderii buni nu se tem să ceară sfatul altora când vine vorba de o decizie importantă și sunt conștienți că acest lucru denotă încredere și putere, nicidecum slăbiciune. În acest fel, oamenii din echipă capată în credere în capacitatea decizională a liderului și se pot lăsa influențați mai ușor într-o anumită direcție.
5. Liderii au curaj. Aristotel a spus că ”Nu vei reuși niciodată, nimic, fără curaj. E a doua calitate mentală după onoare”. Și într-adevăr pentru orice inițiativă vei lua ca lider, pentru orice om nou vei angaja, pentru orice regulă vei implementa, pentru orice discurs vei ține, pentru orice discuție vei avea cu superiorii sau cu echipa, ai nevoie de curaj. Nevoia de curaj e una reală și nu înseamnă tupeu sau inițiativă.
Analiza celor de la Harvard arată că majoritatea lucrurilor pe care liderii le fac presupun o voință uriașă de a face față lucrurilor neplăcute. De aceea doar unii pot fi lideri.
Liderii care au succes în modelarea comportamentelor echipei au succes, în general, și în viața personal și în cea profesională. De ce? În primul rând pentru că atunci când vrem schimbarea cuiva trebuie să începem cu o schimbare în propriul comportament. Cine reușește… primește un mare premiu ! 🙂