Cultura organizațională, rădăcina unei companii
Acesta este motivul pentru care studiul și modelarea unei culturi organizaționale sunt atât de dificile. Putem vedea într-adevăr impactul unei culturi organizaționale asupra noastră ca indivizi, ca pe rădăcinile unui copac de care depinde frunzișul acelui copac. Cu alte cuvinte, suntem mai predispuși să discutăm despre frunziș, care este vizibil, despre ceea ce conduce la acele comportamente de suprafață, dar nu despre cultura în sine care este rădăcina. Adevărata întrebare este însă cum poate cineva să descopere ce se află dincolo de manifestările vizibile ale unei culturi, pentru a începe să înțeleagă credințele și valorile care se fac „vinovate” pentru aceste rezultate?
Cultura organizațională este un concept colectiv. Spre deosebire de implicarea angajaților, care se concentrează în jurul individului și a experienței lui, cultura unei organizații se dezvoltă în timp ce grupul, echipa, împărtășește experiențe și învață ceea ce funcționează și ce nu. Această diferență înseamnă că, pentru a înțelege o cultură, trebuie să cunoaştem modul în care s-a format colectivul și credința comună a oamenilor care îl formează. Cea mai bună modalitate de a înțelege cu adevărat aceste credințe și valori care stau la baza unui grup este implicarea activă a echipei în procesul de a descoperi acele aspecte comune, a modului în care lucrează împreună.
În același timp, pentru a înțelege cultura organizațională a unei companii este necesară și o perspectivă din afară. Deoarece, de cele mai multe ori, aceste credințe și valori sunt adânc înrădăcinate, ele influențează percepțiile și comportamentul oamenilor, fără ca ei să fie conștienți de acest lucru. De exemplu, când lucrezi într-o organizație de foarte mult timp, vei începe să preiei comportamente sau valori de la alții, lucruri care îți modelează conduita, fără să te gândești la asta. Acest lucru poate face ca înțelegerea culturii în care lucrezi să devină o provocare. De aceea, uneori, poate fi de ajutor să fie angajați oameni din exteriorul companiei pentru a ajuta să ai o imagine imparțială.
Chiar dacă iei în considerare ambele idei de mai sus, indiferent de rezultat, nu sări imediat la concluzii. Ceea ce vezi nu este întotdeauna ceea ce există. Pentru mulți lideri de afaceri ocupați, acest mod de lucru poate fi tentant, pentru a face o analiză rapidă și a lua decizii reactive. Suntem cu toții ocupați, și viteza este esențială. Din păcate, atunci când se lucrează cu un concept atât de profund precum cultura organizațională, acest lucru poate duce la intervenții la un nivel superficial și la abordarea simptomelor mai degrabă decât la rezolvarea problemei de bază.
De aceea tot timpul trebuie să se înțeleagă ce se află în spatele efectelor. Există o varietate de moduri în care specialiștii în domeniu lucrează pentru a aduce la lumină cultura de bază a unei organizații. Chiar dacă o aduc la lumină, ele nu sunt atotcuprinzătoare. Managerul trebuie să își facă timp să se uite atent la compania pe care o conduce, să își răspundă sincer la întrebări precum: ce văd?, care este comportamentul echipei și al indivizilor?, cum este influențat businessul de aceste lucruri? Deși nu sunt vizibile, multe lucruri se întâmplă la rădăcină.