CSR pe plan local
In prezent, proiectele CSR sustinute de companiile din Romania
se remarca prin initiative din ce in ce mai numeroase. Pentru a afla care sunt
formele de responsabilitate corporatista din mediul romanesc de afaceri si
valoarea investitiilor in programele de CSR am
avut o discutie cu reprezentantii unora dintre companiile implicate
activ in viata comunitatii din care fac parte.
10 milioane de euro
din „Respect pentru viitor"
Incepand din 2007, Petrom a dezvoltat o strategie de
responsabilitate sociala, bazata pe un amplu program: „Petrom: Respect pentru
Viitor".
„Parcurile viitorului" este unul dintre proiectele acestui
program si reprezinta o investitie de 1,5 milioane euro. Proiectul urmareste
amenajarea la standarde europene a parcurilor publice din cinci orase romanesti.
Investitia totala in acest program se va ridica, pentru urmatorii doi ani, la
10 milioane de euro.
Pana in 2006, Petrom a dezvoltat in special programe de
informare si educare a populatiei, cum ar fi: „Campania de prevenire a dezastrelor", „Campania pentru educatie
parentala in invatamantul prescolar din Romania", in parteneriat cu UNICEF,
campania
„Purtati centura de siguranta", desfasurata in parteneriat cu Politia Romana si
crosul „Petrom pune Romania
in miscare". Petrom si angajatii sai au realizat adaposturi temporare pentru
sinistrati, impreuna cu Crucea Rosie si au ajutat familiile ramase fara adapost
in urma dezastrelor provocate de inundatii. Peste 2,5 milioane de euro a
investit Petrom, pana in 2006, in aceste proiecte.
„Nu volumul investitiei confera valoarea unui program de
CSR, ci intreaga conduita in raport cu societatea. Este adevarat, totusi, ca
implicarea companiilor in sustinerea societatii este mai mica decat in alte
state europene. In Romania,
CSR-ul este inca in faza de pionierat, iar specialistii care lucreaza in CSR nu
au, inca, intelegerea completa a acestui domeniu. Si, in mod particular, presa
din Romania
considera ca o stire pozitiva nu aduce audienta. Si acesta poate fi un motiv
pentru care companiile nu investesc atat de mult in activitati de CSR", spune
Mona Nicolici, CSR Communication Manager, Petrom.
700.000 de euro a
investit Holcim in CSR, in ultimii doi ani
In prezent, compania
sustine proiecte in domeniul medical, educatie, competitii, protectia mediului,
dezvoltare comunitara durabila, infrastructura, spatii de joaca si de recreere
pentru copii. In 2005-2006, Holcim a venit in sprijinul familiilor afectate de
inundatii, iar anul acesta, compania s-a alaturat unui grup din Elvetia pentru
construirea unei gradinite la standarde elvetiene in comuna Falcau.
„Daca pana nu demult actiunile caritabile erau dezvoltate fara
incadrare strategica in planul de afaceri si de comunicare al companiilor, din
fericire, acum se poate vorbi despre o evolutie pozitiva in planificarea
strategica a activitatilor sociale ale companiilor, desi multe dintre
proiectele CSR dezvoltate in Romania nu sunt promovate sau nu beneficiaza de o
sustinere mare din partea mass-media", spune Luminita Oprea, Manager Comunicare
Holcim Romania.
La nivel de implicare comunitara, Holcim dezvolta strategii
coerente in domeniul educatiei si dezvoltarii comunitare durabile prin proiecte
deja traditionale „Construieste-ti viitorul!", „Noua ne pasa", „Creeaza-ti
mediul" sau Holcim Awards (concurs de proiecte de constructii durabile).
Recunoscand potentialul tinerei generatii din Romania, compania a infiintat Scoala
Postliceala de Tehnicieni in Industria Cimentului din Alesd. Pentru ca informatiile
acumulate in cadrul proiectelor sa fie si mai accesibile, compania a lansat in
2005 un site destinat copiilor si tinerilor interesati de protejarea mediului
(site-ul contine un joc tematic on-line), iar in 2006 a lansat
www.societatedurabila.ro – primul portal romanesc care pune la dispozitia
publicului larg informatii, idei si proiecte din domeniul dezvoltarii durabile.
Dezvoltare sanatoasa intr-o
societate sanatoasa
Zentiva Romania
se implica activ in programe culturale, sportive, educative si in sustinerea
categoriilor sociale defavorizate. Printre proiectele CSR desfasurate de
companie in ultimii ani se numara reabilitarea Centrului de Recuperare
Neuropshimotorie Marin Pazon; parteneriatul cu asociatia studenteasca AIESEC;
proiectul „Sanatate si Credinta" in parteneriat cu Patriarhia Romana; sustinerea Conferintei Internationale
„Politici si mecanisme de business in sectorul de sanatate". De asemenea,
compania a sustinut, in 2006, festivalul MozartFest organizat cu ocazia celebrarii
a 250 de ani de la nasterea binecunoscutului compozitor si tot in 2006 a
devenit partener al fundatiei „Casa Campionilor".
Zentiva si Fundatia „Casa Campionilor" au dezvoltat
proiectele „Vreau sa fiu campion" si „Campioni de legenda". Zentiva a oferit
burse, care au acoperit costurile antrenamentului pe un an, unui numar de 33 de
atleti, inotatori si scrimeri. Bugetele alocate pentru proiectele CSR au
crescut considerabil de la an la an, demonstrand interesul companiei pentru
dezvoltarea unei comunitati sanatoase. Astfel, daca in 2005, bugetul alocat a
fost de aproximativ 80.000 de euro, in 2006, el a depasit 150.000 de euro,
spune Mariana Wencz, Country Manager Zentiva Romania.
In 2007, Zentiva sustine
proiectele: Sibiu – Capitala Culturala Europeana si Festivalul International
„George Enescu"; Congresul National al Studentilor la Farmacie; Scoala de Vara
organizata de Societatea Studenteasca de Chirurgie din Romania si Tabara de vara
„Leadership si management farmaceutic".
„Pentru proiectele si sponsorizarile lunare pe care compania
le acorda pentru sustinerea sportului, culturii, educatiei si a categoriilor sociale
defavorizate, Zentiva va cheltui pana la sfarsitul anului peste 320.000 de euro
pentru CSR", adauga Mariana Wencz.
Coca-Cola a investit
peste un milion de dolari in proiecte CSR
Anul 2007 este cel de-al treilea an in care Coca-Cola a sustinut
Ziua Dunarii alaturi de Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile si Comisia
pentru Protectia Fluviului Dunarea. Danube Box
este componenta educationala adaugata in acest an programului Ziua Dunarii si
urmareste sa aduca fluviul mai aproape de sufletul copiilor, familiarizandu-i
cu importanta protejarii resurselor de apa, prin introducerea disciplinei
Fluviul Dunarea in 20 de scoli din localitatile dunarene.
„Responsabilitatea fata de mediul inconjurator reprezinta o
componenta prioritara a politicii de responsabilitate sociala a Sistemului
Coca-Cola. Parteneriatul „Dunarea verde" semnat in 2005 de Compania Coca-Cola, Coca-Cola HBC si Comisia Internationala
pentru Protectia Fluviului Dunarea este dovada asumarii responsabilitatii fata
de protejarea apelor, spune Cristina Biciila, Public Affairs &
Communications Coordinator, Coca-Cola Romania.
„De Craciun,
Coca-Cola alaturi de tine" este una dintre cele mai importante campanii CSR a
companiei. Programul cuprinde doua spectacole desfasurate la Opera Nationala Bucuresti,
incasarile obtinute din vanzarea biletelor fiind donate spitalului Marin Pazon
din Capitala pentru a fi investiti in aparatura performanta ce ajuta la
diagnosticarea corecta a micutilor pacienti.
Din 2003, Coca Cola si Junior Achievement Romania dezvolta
„Business Ethics", un program care se desfasoara in principalele centre
universitare din Romania
si trateaza diverse teme privind etica in afaceri.
Vodafone –
„Parteneriat pentru viata"
Vodafone Romania realizeaza actiuni CSR prin: Programul de
Responsabilitate Corporativa, care sprijina proiecte ale societatii civile in
domeniul protectiei vietii umane si al protectiei mediului si Fundatia Vodafone
Romania, care sprijina proiecte din sfera sociala, ajutorarea copiilor
dezavantajati si a batranilor, prin proiecte in domeniul educatiei si sanatatii.
Acestora li se adauga campaniile de mediu interne, dedicate angajatilor (campania de reciclare a
telefoanelor desfasurata in martie 2006) sau procesul continuu de colectare
selectiva a deseurilor din locatiile Vodafone din toata tara.
Anul acesta, Vodafone a amplasat 490 de
module de colectare selectiva a deseurilor de hartie, plastic si menajere, pe
plajele din Constanta
si in statiunile de pe litoral.
„Sub umbrela <
implica in salvarea de vieti omenesti prin proiecte realizate in parteneriat cu
Smurd, Salvamont si, de curand, Salvamar. Protectia mediului este o alta directie
principala de implicare a Vodafone in comunitate. Vodafone Romania a dezvoltat
extern programe de colectare a deseurilor si programe de educatie pentru protectia
mediului, cum sunt programul <
reciclare a telefoanelor mobile si a accesoriilor, lansat in 28 martie 2007",
spune Marian Velicu, Vice-Presedinte Regulatory, Legal and Corporate Affairs,
Vodafone Romania.
SIVECO Romania –
compania „cetatean"
Compania isi directioneaza in mod strategic demersurile CSR
spre domeniul educatiei. In acest domeniu au avut un impact deosebit initiative
precum programul SEI – Sistem Educational Informatizat, Centrul Virtual pentru
Excelenta SIVECO, sub egida caruia, de-a lungul timpului, au fost derulate
numeroase proiecte precum Cupa SIVECO, CAMPION, Scoala de Vara SIVECO,
Programul Academic SIVECO, Caravana SEI sau Conferintele Nationale de Invatamant
Virtual. Toate aceste initiative au avut ca scop promovarea creativitatii,
stimularea spiritului de echipa, a dorintei de performanta.
„Extinderea eforturilor de protejare a mediului – prin
implementarea sistemului de management de mediu ISO 14001, identificarea de
metrici pentru cuantificarea implicarii companiei in actiuni de CSR si
realizarea unui raport anual de CSR sunt alte modalitati eficiente prin care ne
vom asuma de acum inainte rolul de membru responsabil al societatii", a
precizat Anca Crahmaliuc, Marketing Manager la SIVECO Romania.
CARPATCEMENT investeste
anual 300.000 de euro in CSR
Carpatcement sustine proiecte de urbanism si arhitectura,
protectia mediului, precum si o serie de actiuni umanitare.
„In fiecare an alocam aproximativ 300.000 de euro
proiectelor si programelor de CSR, atat la nivel central, cat si la nivel
local. Bineinteles, au fost si ani exceptionali, asa cum a fost cazul in 2005,
cand am alocat peste trei sute de mii de euro ajutorarii sinistratilor. In
parteneriat cu TVR si Mitropolia Banatului (in cadrul campaniei Zambet pentru Romania), ne-am
implicat activ in reconstruirea caselor afectate de inundatii", spune Bogdan
Arnautu Communication Manager CARPATCEMENT HOLDING SA. De asemenea,
CARPATCEMENT va sustine financiar realizarea proiectului „Prin voluntariat,
spre un Bicaz mai curat!" si va participa cu voluntari la activitatile
practice.
„Pentru a creste transparenta in privinta raportarii actiunilor
de responsabilitate sociala ale companiei si pentru a facilita stabilirea de
noi parteneriate am decis sa folosim si mediul online. Astfel, in 2005 am
lansat site-ul www.carpatcementcsr.ro, dedicat exclusiv comunicarii strategiei
noastre de CSR , prezentarii proiectelor si programelor ", adauga Bogdan Arnautu.
Chiar daca nu exista inca o cultura CSR specific romaneasca, domeniul CSR
evolueaza rapid si la noi, companiile investesc tot mai mult in programe
coerente, iar practicile CSR se transforma incet, dar sigur in strategii de management
pe termen lung.