Consultanta nu e un lux
In Romania
In prezent, piata de consultanta in management inca nu a atins maturitatea, sunt de parere specialistii. Poate tocmai de aceea, s-a dezvoltat intr-un ritm foarte rapid, atat din punct de vedere al valorii, cat si al numarului de companii si de consultanti care activeaza in piata. In acest moment, in Romania exista atat companii locale, de diferite dimensiuni, cat si reprezentante ale unor companii straine.
Specialistii apreciaza ca piata de consultanta este dinamica si cu potential de dezvoltare.
Dar este "o piata care trebuie sa mai creasca din punct de vedere al intelegerii nevoilor clientului, al vitezei de adaptare la schimbari, al experientei.
O piata matura presupune actori maturi. Prin actori se intelege atat consultantii, care isi desavarsesc experienta in urma misiunilor numeroase si variate, dar si clientii pentru care consultanta este un serviciu inca nou", considera Robert Maxim, Managing Partner in cadrul companiei Ensight Management Consulting.
IERI SI AZI
Potrivit unui raport FEACO – Federatia Europeana a Asociatiilor de Consultanta in Management – piata europeana de consultanta in management a fost estimata in 2008 la 81 de miliarde de euro, in crestere cu 9,7% fata de anul precedent. Acelasi raport constata o crestere de 30% a pietei de consultanta in management din Romania, in conditiile unei valori globale a pietei romanesti inca relativ reduse, de sub 1% din intreaga piata europeana.
Raportul indica Germania ca fiind cea mai mare piata de consultanta in management, iar Marea Britanie ca ocupanta locului secund. Pe locurile urmatoare se pozitioneaza Franta si Spania, cu valori apropiate. Din acelasi studiu reiese ca acest domeniu contribuie cu 0,64% la PIB-ul european si ca cele mai multe tari raporteaza cresteri stabile ale pietei de consultanta in management.
Serviciile de consultanta (consultanta de afaceri si consultanta IT) contabilizeaza 57% din cifra totala a pietei, outsourcingul 20%, iar dezvoltarea si integrarea de sisteme tot 20%. In cadrul serviciilor de consultanta, principalele linii de afaceri sunt consultanta pentru organizare si managementul operatiunilor si consultanta strategica.
Cresterea economica si stabilitatea au ramas in continuare principalele motoare de crestere a pietei, alaturi de eforturile clientilor de adaptare la economia globala. Pentru tarile recent intrate in UE, startul fazei de finantare EU 2007-2013 a constituit un factor de crestere, desi unele au raportat intarzieri, cauzate de administratia locala. FEACO arata ca aproximativ 85% din piata europeana de consultanta este reprezentata de Bulgaria, Cehia, Danemarca, Franta, Germania, Grecia, Italia, Ungaria, Polonia, Portugalia, Romania, Slovenia, Spania, Elvetia si Marea Britanie.
La nivel national, AMCOR, in colaborare cu compania de cercetare de piata Research International si cu sprijinul Vodafone Romania, a realizat, in perioada octombrie-noiembrie 2008, Studiul National al Pietei de Consultanta. Raportul indica faptul ca piata romaneasca de consultanta este inca o piata emergenta.
Dupa o perioada in care profesia de consultant a fost aproape inexistenta in Romania si dupa o alta in care aceasta devenise o moda, piata si integrarea Romaniei in economia globala tind sa aseze aceasta ocupatie in locul sau firesc.
La ora actuala, piata de consultanta e alcatuita dintr-un numar foarte mare de firme mici si mijlocii (firme de conjunctura), in timp ce un pluton conducator al acestei piete abia incepe sa se formeze.
Astfel, potrivit studiului AMCOR, exista peste 1.000 de firme de consultanta in management, cea mai mare parte dintre ele fiind formate din unul sau doi consultanti si avand cifre de afaceri de sub 200.000 euro.
Spuneam ca exista si un pluton conducator in curs de formare. Acesta este constituit din aproape 20 de firme cu peste zece consultanti full time care realizeaza cifre de afaceri de peste 1.000.000 euro/an. Acest pluton e urmat de circa 50-70 de firme ce se invart in intervalul a 200.000 – 1.000.000 euro, cifra de afaceri pe an.
Dintre firmele chestionate in studiul AMCOR, 68% au declarat ca au o cifra de afaceri aferenta anului 2008 mai mica de 200.000 euro, 26% au avut in 2008 o valoare a cifrei de afaceri cuprinsa intre 200.000 si 1 milion de euro, iar numai 6% dintre ele au o cifra de afaceri mai mare de 1 milion de euro.
In acelasi studiu, 59% dintre respondenti declara ca anul 2008 a fost mai bun decat anii anteriori. Acestia cred ca factorii de influenta ai pietei de consultanta au fost, la acea vreme, stabilitatea macroeconomica, integrarea in UE si cresterea investitiilor.
MAINE
Asteptarile pentru perioada urmatoare sunt optimiste, in ciuda previziunilor economice mai degraba negative. Studiul AMCOR, de exemplu, arata ca procesul de consolidare al pietei de consultanta va continua si se va intensifica. Pe de o parte, clientii vor solicita misiuni de consultanta din ce in ce mai complexe, care vor presupune echipe mai mari ce acopera mai multe zone de competenta. Pe de alta parte, deschiderea pietei determinata de integrarea in Uniune va determina firmele romanesti sa identifice metode de crestere pentru a putea face fata concurentei firmelor straine. Tot in acest an este de asteptat sa aiba loc atat fuziuni intre firmele romanesti de consultanta, cat si disparitii sau preluari ale unor jucatori locali.
Studiul mai arata ca peste 70% dintre firmele chestionate anticipeaza ca cifra lor de afaceri va creste in 2009.
Specialistii cred ca actualul context economic va contribui la maturizarea pietei romanesti de consultanta in management, chiar daca pe alocuri va fi vorba de o maturizare fortata.
In conditiile crizei, se schimba foarte mult si nevoile de asistenta ale companiilor, indiferent de dimensiunea lor.
In 2009, firmelor de consultanta li se vor solicita cu precadere servicii de transformare a afacerilor axate pe repozitionare strategica (regandirea in profunzime a portofoliilor de servicii, produse si branduri), pe reorganizare (redesign organizational menit sa adapteze companiile la noile cerinte ale pietei) si pe optimizare (in special in managementul cash-ului, al vanzarilor, in marketing si in achizitii). "Criza a adus multe companii in punctul in care trebuie sa-si regandeasca partial sau chiar total procesele de afaceri sau chiar modelul de business", spune Robert Maxim, Managing Partner la Ensight Management Consulting.
De asemenea, actuala criza financiara va conduce si la o consolidare a pietei de consultanta in management. Clientii vor deveni mult mai selectivi si mai atenti in alegerea companiilor de la care solicita asistenta.
In ceea ce priveste competitia intre firmele de consultanta, Robert Maxim crede ca va conta foarte mult flexibilitatea si capacitatea acestora de a livra solutii care sa se potriveasca cerintelor clientului.
"Este mult mai usor sa livrezi solutii-standard, care se aplica intr-un numar de situatii, decat sa concepi solutii personalizate, care presupun intelegerea profunda a activitatii clientului, a nevoilor lui, cunoasterea pietei pe care activeaza, estimarea corecta a evolutiei pietei etc., atribute care nu sunt la indemana oricarei echipe de consultanti", spune specialistul de la Ensight.
Din punctul de vedere al valorii pietei, in 2009 se pare ca se va inregistra o stagnare. Cu siguranta nu va mai fi vorba de cresterile spectaculoase din anii trecuti, deoarece actualul context economic nu va mai permite acest lucru. In ceea ce priveste cererea de consultanta din acest an, specialistii de la AMCOR apreciaza ca trainingul (18%) si managementul proiectelor (16%) vor fi cele mai solicitate de catre companii.
Comparativ cu anul trecut, cererea de training se pare ca va inregistra o scadere de un procent. In schimb, cererea de consultanta strategica si dezvoltarea afacerii/finantari se va mentine la acelasi nivel.
In fata crizei
Pentru a scoate o organizatie din impas, companiile de consultanta trebuie, mai intai, sa inteleaga situatia si problemele organizatiei. De obicei, companiile de consultanta propun o abordare globala, care nu se concentreaza pe un singur aspect. Ele gandesc un proces de transformare care sa vizeze o schimbare a modelului de business, a proceselor si operatiunilor din cadrul unei companii. Implicit, sunt vizate si reducerile de costuri.
Robert Maxim subliniaza ca abordarea companiei de consultanta presupune o serie de transformari care sa conduca la reducerea costurilor, si nu taierea costurilor ca activitate in sine. De aceea, el recomanda companiilor sa acorde o atentie sporita cash-flow-ului, deoarece "managementul cash-ului este la fel de important ca asigurarea profitului".
Presedintele AMCOR, Mihai Svasta, apreciaza ca in ultimul trimestru al anului 2008 piata de consultanta nu a suferit un impact major din cauza crizei. Insa, daca piata de consultanta este impartita in proiecte <
Specialistii sunt de parere ca o eventuala contractie economica va avea un impact negativ asupra pietei de consultanta. Totusi, "un segment al pietei de consultanta va creste daca autoritatile de management vor reusi sa gestioneze transparent si in timp util programele din fondurile structurale", spune specialistul de la AMCOR.
Bugetul de criza
Se stie ca, din cauza crizei, majoritatea companiilor si-au ajustat bugetele pentru diferite activitati. De aceea, specialistii in consultanta le recomanda managerilor sa fie foarte atenti la domeniile in care opereaza taieri de bugete. Asistenta consultantilor este foarte importanta, deoarece ei aduc atat experienta altor industrii, cat si o privire obiectiva, din exterior.
Exista si un alt aspect care tine de actualul context economic si care nu trebuie ignorat. "Daca acum un an consultanta era privita ca un lux sau ca un apanaj al companiilor orientate spre inovatie si dezvoltare, in prezent, ea ar putea deveni mai degraba solutia de <