Companiile de media și divertisment mai au o singură șansă: inovația
Modelele digitale au început să fie implementate în toate procesele de business – de la dezvoltarea de produse şi distribuţie, la relaţia cu consumatorul şi de la lanţurile de aprovizionare, la modelele de profit şi de management al riscului. Unul din efectele acestei transformări în curs este faptul că 70% dintre companiile identificate în studiu drept lideri digitali sunt dispuse să accepte pierderi de venituri pe termen scurt pentru a favoriza dezvoltarea digitală pe termen lung.
„Companiile de media şi divertisment se află în faţa unor oportunităţi fără precedent care le pot ajuta să ofere servicii dedicate audienţelor conectate digital de astăzi, fie prin media adresate direct către consumator (D2C), fie prin cele business-to-business (B2B). În acelaşi timp, companiile trebuie să facă faţă şi provocărilor – de la schimbările rapide în comportamentul clienţilor, la tehnologiile cu evoluţie rapidă din zona mobilităţii inteligente, a reţelelor sociale, din cloud computing şi big data analytics", se precizează într-un comunicat al companiei.
O altă concluzie interesantă care reiese din studiu este aceea că domeniul emergent reprezentat de big data, care este esenţial pentru noile companii multi-platformă de media şi divertisment, orientate către client, oferă un exemplu relevant atât în ceea ce priveşte paşii importanţi de urmat cât şi provocările dure care se menţin – chiar şi pentru liderii digitali.
„Vocea” clientului determină schimbări tehnologice radicale
Studiul arată că 85% dintre liderii digitali doresc să construiască relaţii directe cu clienţii. Concluziile studiului subliniază faptul că acest tip de relaţii reprezintă fundamentul pentru o nouă „intimitate radicală”, bazată pe un profil de 360 de grade al comportamentului şi dorinţelor clienţilor atunci când accesează tehnologiile mobile, reţelele sociale, când sunt on-line, la domiciliu, în săli de spectacol sau la locul de muncă.
De exemplu: 77% dintre liderii digitali spun că au acces la datele clienţilor în timp real, 64% dintre ei consideră „crearea unei culturi a inovării”oprioritate strategică, iar 57% acordă o importanţă similară „ascultării dorinţelor clienţilor şi evaluării interacţiunii cu aceştia”. Combinaţia dintre aceste două strategii face posibilă punerea relaţiei cu audienţa în centrul demersului inovativ.
„Chiar dacă în momentul de faţă aceste concluzii ale studiului pot părea departe de piaţa din România, este suficient să observăm că şi aici clienţii finali au deja un control fără precedent asupra consumului de conţinut, pe toate coordonatele – cum, când şi unde. Inovarea continuă permisă de noile tehnologii transformă interacţiunea companiilor de media cu clienţii lor şi cere o cu totul altă abordare. Niciun produs sau serviciu nou, de unul singur, nu mai poate constitui «soluţia». Câştigătorii vor fi cei care vor şti să construiască sisteme, procese şi culturi organizaţionale care să genereze constant inovaţii validate de reacţia în timp real a clienţilor", spune Elena Badea, Director de Marketing, EY Romania.
Puterea conferită de big data şi provocările ridicate de acestea
Companiile de media şi divertisment se confruntă adesea cu problemele generate de operarea cu big data. Acestea includ informaţii generoase, colectate pe măsură ce clienţii accesează, se implică sau renunţă să vizualizeze anumite conţinuturi sau servicii oferite. Companiile din media şi divertisment se văd nevoite să analizeze fiabilitatea datelor colectate, dar şi să-şi dezvolte abilităţi şi instrumente necesare pentru a putea folosi toată această informaţie în dezvoltarea de produse noi sau în generarea de informaţii relevante pentru demersul lor de marketing.
Mai exact:
- Fiabilitatea datelor colectate reprezintă o provocare pentru 49% dintre liderii digitali.
- Doar 19% dintre ei spun că reuşesc să integreze, în prezent, informaţiile despre clienţi pe toate canalele de distribuţie.
- Doar 41% dintre liderii digitali folosesc analiza de date pentru a îmbunătăţi segmentarea audienţei şi pentru a ameliora anumite funcţionalităţi, plecând de la lecţiile învăţate din implementările din trecut.
- 39% dintre liderii digitali spun că încă nu reuşesc să valorifice informaţiile generate de analizele big data.
Privind dincolo de grupul liderilor digitali, studiul arată că celelalte companii de media şi divertisment se confruntă cu provocări şi mai mari privind gestionarea big data. Astfel, doar 11% dintre aceste companii folosesc rezultatele generate de analiza big data. În condiţiile în care 81% dintre liderii digitali declară că pot integra informaţiile provenind din două sau trei canale pentru a obţine un profil mai fidel al audienţei, doar 64% din celelalte companii susţin că au această capacitate.
Alte concluzii ale raportului:
- Liderii digitali sunt mult mai dispuşi să reducă investiţiile în media tradiţionale în favoarea iniţiativelor digitale, pe măsură ce îşi regândesc produsele şi modele de business (cazul a 65% dintre liderii digitali şi48% din restul companiilor).
- Între 64 şi 70% dintre liderii digitali spun că folosesc social media pentru branding, interacţiunea cu clienţii şi dezvoltarea şi distribuţia de produse, în timp ce doar 49-52% dintre celelalte companii utilizează canalele sociale în acest scop.