Cine genereaza inovatia in companie?
Gallup Management Journal a intervievat 1.000 de angajati americani, pentru a descoperi ce efect poate avea implicarea lor in ceea ce priveste capacitatea de creatie a echipei si, in consecinta, calitatea serviciilor oferite catre clienti. Cercetatorii Gallup au analizat raspunsurile la mai multe intrebari legate de inovatia la locul de munca, pentru a vedea ce factori fac diferenta intre angajatii implicati (29% dintre respondenti), cei neimplicati (56%) si cei activ neimplicati (15%). (vezi tabelul Cele trei tipuri de angajati).
La finalul cercetarii, sondajul Gallup a aratat ca angajatii implicati sunt mult mai productivi, eficienti, reusesc sa stabileasca relatii mult mai solide cu clientii, fiind, totodata, mai loiali si stabili. Astfel, studiul arata ca implicarea la locul de munca reprezina un element demn de luat in seama in catalizarea gandirii creative („out of the box”), deci si in imbunatatirea proceselor manageriale si a serviciilor catre clienti.
In aceasta ordine de idei, 59% dintre angajatii implicati au declarat fara echivoc ca locul actual de munca scoate de la ei cele mai creative idei. De cealalta parte, doar 3% dintre cei activ neimplicati au fost in acord total cu aceasta afirmatie. (vezi graficul Creativitatea la munca).
Cercetatorii GMJ au mai analizat si rolul pe care il joaca prietenia la locul de munca in promovarea inovatiei. Potrivit rezultatelor, aproape trei sferturi dintre angajatii implicati sunt in totalitate de acord cu afirmatia: „La munca am un coleg cu care imi impartasesc ideile”. Pe de alta parte, doar doua persoane activ neimplicate din zece (21%) sunt de aceeasi parere. Prin urmare, este evident ca, atunci cand e vorba de crearea si rafinarea ideilor, prietenia joaca un rol important in randul angajatilor.
Rezultatele sugereaza, de asemenea, ca exista diferente semnificative in ceea ce priveste modul in care e perceputa capacitatea companiei de a incuraja si accepta ideile inovative ale propriilor angajati. Doar 4% dintre respondentii activ neimplicati sunt de acord in totalitate cu afirmatia „Organizatia mea incurajeaza ideile noi, care sfideaza intelepciunea conventionala”, in timp ce peste jumatate dintre cei implicati (55%) aproba in totalitate faptul ca organizatia lor incurajeaza astfel de idei.
Inovatia si serviciile oferite clientilor
Cercetatorii GMJ au investigat si efectele pe care le are implicarea la locul de munca asupra inovatiei, in ceea ce priveste serviciile oferite clientilor. Aproape noua din zece angajati implicati (89%) sunt in totalitate de acord cu afirmatia „La serviciu stiu la cine sa ma duc daca am o idee legata de imbunatatirea serviciilor catre clienti”, in contrast cu un procent de doar 16% dintre angajatii activ neimplicati.
De asemenea, angajatii cu un grad mare de interes implica si clientii in procesul de inovare si imbunatatire a activitatii. Atunci cand au fost rugati sa-si exprime nivelul de acord cu afirmatia „La serviciu noi le dam clientilor idei noi”, 75% dintre angajatii implicati au fost in acord total ca se face schimb de idei cu clientii, in comparatie cu doar 13% dintre cei activ neimplicati (vezi graficul Impartasirea ideilor cu clientii).
Tot in ceea ce priveste conexiunile dintre implicarea angajatilor si satisfactia clientilor, Gallup le-a cerut participantilor la studiu sa marcheze nivelul de acord cu afirmatia „Capacitatea de a influenta pozitiv clientii nostri a crescut”. La acest punct, aproape noua din zece angajati implicati (85%) si doi din zece activ neimplicati au fost de acord in totalitate cu faptul ca au o capacitate crescuta de a influenta pozitiv relatiile cu clientii companiei.
In final, mai mult de jumatate dintre angajatii loiali (51%) au aprobat total afirmatia „Colegii de munca fac intotdeauna ce este corect si bine pentru clientii nostri”, in contrast total cu raspunsurile celor activ neimplicati. In acest caz, doar un participant din zece a considerat ca vecinii sai de birou fac intotdeauna ce este corect pentru clientii lor.
In concluzie, cercetarea Gallup legata de relatia dintre implicarea emotionala a angajatilor si inovatie indica evident faptul ca angajatii implicati sunt mult mai capabili sa genereze sau sa dezvolte modalitati creative de a imbunatati procesele manageriale si de afaceri. In plus, ei sunt mai dotati sa gaseasca modalitati creative de a rezolva problemele clientilor sau de a-i implica pe acestia in dezvoltarea serviciilor inovative.
Tinand cont de aceste coordonate, este de recomandat ca liderii care vor ca organizatia lor sa se dezvolte punand accent pe inovatie sa creeze mai intai un mediu propice ideilor noi si sa faca din angajatii implicati un element-cheie in toata aceasta strategie.