Cercetare: Cultura organizațiilor românești
Cultura nu este un alt sinonim pentru climat, așa cum nu este nici (doar) despre lucru în echipă, angajament, birouri creative sau despre a merge anual în teambuilding. Cultura este despre comportamente, mai precis despre ceea ce simt oamenii că se așteaptă de la ei pentru a se « potrivi » în organizațiile din care fac parte. Rezultatul este că ea determină cum iau oamenii decizii, cum rezolvă problemele, cum răspund la cerințele clienților și în ce măsură lucrează în echipă (sau în luptă) cu colegii. Când oamenii nu au o procedură de urmat sau un manager de întrebat, cultura de organizație determină ce vor face ei.
Coordonată de Iuliana Stan, această cercetare conține o reprezentare vizuală și o analiză a culturilor curente (precum și a culturilor dorite) din 150 de organizații din România. Ea explică detaliat cum funcționează cultura, care este relația cauză-efect dintre climat, cultură și consecințele culturii și prezintă 12 tipuri sau stiluri de cultură (seturi de norme comportamentale) pe care oamenii pot simți că le așteaptă organizația de la ei. În plus, ea conține studii de caz despre organizațiile cu cea mai ‘bună’ și cea mai ‘rea’ cultură din baza de date, precum și câteva concluzii-cheie de avut în vedere atunci când inițiem procese de schimbare a culturii unei organizații.
Prezentarea lucrării și conluziile ei le găsiți integral aici: Cultura organizatiilor romanesti – Rezultate partiale – Cercetarea Nationala Human Synergistics