Ce competențe îți vor fi necesare în 2020
În câțiva ani, milioane de joburi vor dispărea, în alte sectoare va fi mai mult de muncă, iar posturi care astăzi nici măcar nu există vor deveni ceva firesc. Sunt amenințate mai ales joburile repetitive din domeniul administrativ, în timp ce ingineria și în general slujbele care au legătură cu matematica și computerele vor fi și la mare căutare. N-avem mari șanse să devenim programatori în câțiva ani, dar putem să ne cultivăm abilități care să ne fie de folos.
Un studiu al Forumului Economic Mondial, numit „The Future of Jobs”, abordează modul în care va arăta în viitor piața muncii. Realizatorii raportului au întrebat directori de resurse umane și directori de strategie de la mari angajatori globali ce înseamnă această schimbare pentru angajați și recrutori. Au întocmit apoi două liste de abilități cerute de piața muncii în 2015 și 2020, pe baza răspunsurilor primite.
Top 10 abilități în 2020
1. Rezolvarea problemelor complexe
2. Gândirea critică
3. Creativitatea
4. Managementul oamenilor
5. Coordonarea cu alții
6. Inteligența emoțională
7. Analiza și luarea deciziilor
8. Orientarea spre servicii
9. Negocierea
10. Flexibilitatea gândirii
Top 10 abilități în 2015
1. Rezolvarea problemelor complexe
2. Coordonarea cu alții
3. Managementul oamenilor
4. Gândirea critică
5. Negocierea
6. Controlul calității
7. Orientarea spre servicii
8. Analiza și luarea de decizii
9. Ascultarea activă
10. Creativitatea
Sursă: Future of Jobs Report, World Economic Forum
Creativitatea va deveni una dintre cele mai importante trei abilități de care angajații vor avea nevoie. Cu avalanșa de noi produse, noi tehnologii și noi modalități de a munci, oamenii vor fi nevoiți să devină mai creativi pentru a beneficia de aceste schimbări. Mai ales că roboții ne pot ajuta să ajungem unde ne propunem mai repede, dar nu pot fi la fel de creativi ca oamenii. Cel puțin deocamdată.
Ascultarea activă, considerată o abilitate de bază azi, va dispărea complet din top 10. În schimb, inteligența emoțională, care azi nu e deloc în top 10, va deveni una dintre principalele competențe de care vom avea nevoie.
Deși negocierea este sus în lista de competențe necesare în 2015, în 2020 importanța ei va scădea pe măsură ce mașinile vor începe să ia decizii în locul nostru, datorită capacității lor de a procesa cantități mari de date. E de amintit aici că un alt studiu realizat de Global Agenda Council al Forumului Economic Mondial arată că oamenii se așteaptă ca mașinile care folosesc inteligență artificială să devină parte a conducerilor companiilor în 2026.
Unele dintre schimbări au venit mai repede ca altele. Internetul mobil și tehnologiile cloud deja ne afectează modul în care muncim. Inteligența artificială, imprimentele 3D și materialele avansate sunt încă în etapele inițiale de folosire, dar ritmul schimbării va fi rapid. Autorii studiului subliniază că natura modificărilor va depinde foarte mult de tipul industriei în care activăm. Mass-media globale și industria divertismentului, de exemplu, experimentează deja de cinci ani o mare parte a schimbării. Serviciile financiare și sectorul investițiilor, în schimb, sunt încă în etapa în care urmează să fie transformate radical. În plus, aceia care lucrează în vânzări și producție vor avea nevoie de noi competențe, cum ar fi o utilizare ușoară a diverselor instrumente ale tehnologiei.
Reuniunea anuală a Forumului Economic Mondial de la Davos, din perioada 20- 23 ianuarie, a avut ca temă principală tocmai A Patra Revoluție Industrială, care se estimează că va schimba fundamental modul în care trăim, muncim și relaționăm. După prima etapă a Revoluției Industriale care a folosit apa și puterea aburului pentru a mecaniza producția, după ce electricitatea a creat producția de masă, iar tehnologia informațiilor a automatizat-o, această a patra etapă e văzută ca o fuziune a tehnologiilor, prin ștergerea granițelor dintre mediul fizic, cel digital și cel biologic.