Cat investim in oameni
Desi pe piata noastra de munca training-ul este perceput ca fiind cel mai popular si utilizat instrument de invatare, inca mai exista confuzii in definirea si vizualizarea solutiilor de invatare ce pot fi folosite in organizatie. Multe companii pun semn de egalitate intre solutiile de invatare si cele de instruire. De asemenea, concluziile raportului Romanian HR Profile 2006 arata ca planificarea, abordarea strategica a programelor de training, este destul de rar intalnita. Companiile nu par a cunoaste ofertele de training existente pe piata. In ceea ce priveste modul de selectie al furnizorilor de training, alegerea unei firme se bazeaza in cea mai mare parte a situatiilor pe ofertele primite (40%), experienta anterioara si recomandarile din piata. Training-ul, urmat de cursurile de management de lunga durata si coaching sunt "principalele tipuri de programe de instruire'' cunoscute si utilizate de companii.
In general, tarifele percepute pentru un program de training pentru o grupa de middle management de 18 persoane care contine 8 zile de curs, poate ajunge pana la 18.000 de euro. Pentru un program similar, dar dedicat angajatilor cu potential de a deveni manageri, care dureaza 10 zile, tot in grupa de 18 oameni, suma se ridica la 15.000 euro.
Companiile care si-au construit o reputatie si o credibilitate puternica isi permit sa practice tarife mai ridicate. Acestea percep tarife de 1.800-2.500 de euro pe zi, cu o grupa formata din 16-20 persoane. Companiile de training mai mici lucreaza pe sume intre 1.000-1.500, iar trainerii freelanceri practica tarife intre 600-1.000 de euro, in functie de expertiza, dar pot ajunge chiar pana la 2.500 de euro daca au un brand personal puternic.
Potrivit Ioanei Molnar, Marketing Coordinator, Human Invest, cele mai solicitate programe de catre clientii firmei sunt programele de abilitati manageriale si leadership. 90% dintre clienti au solicitat un astfel de program.
"Cel mai frecvent primim solicitari pentru middle si supervisory management, datorita ritmului dinamic al pietei si nevoii de manageri competenti. O tendinta noua pe care am observat-o in acest an este aparitia unor cereri pentru pregatirea tinerilor profesionisti – asa numitii "high potentials", care au doi-trei ani de experienta si potential de a deveni manageri".
De asemenea, compania a mai primit solicitari pentru programe care genereaza cresterea abilitatilor de luare a deciziilor in echipa si pentru programe de management al schimbarii.
Planurile de training trebuie adaptate in permanenta la evolutia pietei
In 2005, cele mai multe dintre companiile interesate isi desfasurau activitatea in Bucuresti (44 %), aveau peste 250 de angajati si proveneau din mediul privat. Situatia nu pare sa se fi schimbat prea mult, nevoia de training este constientizata in primul rand de companiile mari.
"Investitia in programe de formare profesionala este strategica pentru dezvoltarea unei companii. Succesul companiei depinde de profesionalismul si pregatirea oamenilor sai. Strategia de training a unei companii nu trebuie sa se limiteze doar la partea clasica de training <
"Planurile de training trebuie adaptate in permanenta la evolutia pietei si a industriei in care compania activeaza. Intr-un mediu competitiv, cum este si cazul industriei de telecomunicatii, vor castiga doar aceia care isi pregatesc angajatii pentru viitoarele provocari tehnologice. Programele de training trebuie sa asigure nu doar competentele necesare indeplinirii sarcinilor zilnice, ci sa pregateasca angajatii cu abilitati si cunostinte pentru a sustine dezvoltarea companiei in viitor", adauga HR Managerul Vodafone.
De asemenea, spune Anca Podoleanu, promovarea si dezvoltarea angajatilor interni reprezinta un puternic factor motivational si o modalitate eficienta de ocupare a noilor pozitii in companie. Angajatul intern cunoaste deja industria, compania, cultura interna si va atinge performanta pe noua pozitie intr-un timp scurt.
Oracle investeste la fel in manageri si in angajati
Oracle Romania ofera angajatilor, atat cursuri tehnice, cat si de dezvoltare personala (comunicare, time management, performance management etc.). Cursurile se tin in tara cu provideri locali, dar si in strainatate. Potrivit Siminei Berceanu, HR Manager, Oracle Romania, numai in 2006, peste 500 de cursuri au fost realizate in afara tarii, in Marea Britanie, iar 60% dintre acestea au fost cursuri tehnice.
"In general, pentru fiecare program de training pe care il dezvoltam pentru angajatii nostri investim peste 1.000 de euro/angajat. In cadrul companiei Oracle, nu exista diferente intre investitiile alocate programelor de instruire pentru manageri si sumele investite in programe pentru ceilalti angajati. Am derulat cateva programe noi pe care le dezvoltam pentru tinerii manageri promovati in ultimele sase luni. Un astfel de program presupune pregatire in managementul echipei, managementul per–for-mantei, recrutare si selectie de personal si reprezinta o investitie de peste 200.000 de euro".
Complexitatea jobului solicita o investitie mare in training
In perioada 2005 – 2006, bugetul investit in programe de training de catre compania Impact a fost de aproximativ 45.000 euro. In mare parte, compania s-a axat pe cursuri interne, sustinute de propria echipa de traineri, specializati pe domenii diferite, atat pentru dezvoltarea de abilitati (Comunicare influenta, Abilitati de management, Lucru in echipa, Notiuni financiare si juridice), cat si cursuri profesionale de cunoastere a produsului, specificatii tehnice, utilizarea anumitor programe de proiectare sau ERP. In ultimii doi ani, s-au facut aproximativ 2.600 de ore de instruire, contabilizate atat de cursurile interne, cat si de cele furnizate de firmele de training. Un procent de 70 % din acest timp a fost destinat cursurilor de perfectionare, iar 30 % celor de specializare.
"Avand in vedere noua abordare de business a companiei Impact, fata de perioada 2005-2006, bugetul de training se tripleaza, pentru anul 2006-2007 acesta ajungand la aproximativ 150.000 euro", spune Daniel Toghina, HR Manager. Pentru finalizarea proiectelor in desfasurare si a celor planificate pentru urmatorii opt-zece ani, compania estimeaza o investitie de 1,8 miliarde euro.
"Avem un numar mare de proiecte, cu o complexitate sporita, care vor cere eficienta si competenta din ce in ce mai mare din partea angajatilor Impact. De aceea, vom continua sa aducem specialisti si manageri cu experienta, in special pe zonele cu deficit si vom investi masiv in programe de training si coaching. Investitia propusa pentru dezvoltarea angajatilor companiei reprezinta 2% din investitia totala a Impact. Astfel, pentru urmatorii zece ani, aceasta va fi de aproximativ 36 de milioane de euro".
2.300 euro pentru instruirea unui singur angajat
La Xerox, planul de dezvoltare personala este stabilit de angajat impreuna cu managerul direct, iar departamentul de HR al companiei elaboreaza la inceputul fiecarui an planul de training pentru intreaga companie. In ceea ce priveste bugetul alocat programelor de instruire, acesta este stabilit la inceputul fiecarui an in colaborare cu departamentul financiar pentru a putea coordona mai bine procesul de dezvoltare al angajatilor din companie. In 2007, compania a alocat programelor de instruire in medie 2.300 euro pe angajat, iar in 2006, numai training-urile de soft skills organizate la nivel local cu provideri externi au reprezentat in medie patru zile de curs per angajat.
"Avand in vedere domeniul de activitate al companiei si gama de servicii oferite clientilor, programele de instruire la Xerox pot fi in mare clasificate in patru categorii: training-uri de specialitate (destinate pozitiilor care necesita cunostinte tehnice, in principal vanzari si servicii post-vanzare), training-uri soft skills (la care se califica toti angajatii), cursuri de management si programe de teambuilding, spune Magdalena Ispas HR Specialist, Xerox Romania. Sesiunile de training au loc fie la nivel local – intern sau cu furnizori externi de servicii specializate, fie la nivel regional, organizate in centre de instruire ale corporatiei din afara tarii. Compania organizeaza trimestrial programe de induction adresate noilor angajati, iar pentru management si angajati-cheie (cu potential ridicat de dezvoltare) sunt organizate sesiuni customizate, in functie de nevoile de dezvoltare ale acestora.
Compania ofera acces la programe de MBA, ACCA si acreditari in Lean Six Sigma, managerilor si angajatilor cu potential, iar fiecare angajat are acces la platforma de e-learning, care cuprinde aproximativ 1.000 de cursuri on-line (tehnice si de soft-skills), precum si materiale si lectura de specialitate.