Antreprenor vs. angajat. Ce spun studenții
Ce îi face pe studenți să își dorească propria afacere?
Studiul de integrare a studenților pe piața muncii, derulat de Grupul APT, arată că dorința de a-și deschide propria afacere este strâns legată de trăirea nemijlocită a unei experiențe semnificative de muncă într-o organizație. Dintre cei aproape 400 de studenți consiliați pentru carieră, jumătate au optat și pentru efectuarea de stagii de practică în cadrul Grupului APT și al companiilor partenere ale Grupului APT.
În urma chestionării asupra interesului pentru o carieră in antreprenoriat, cele două segmente au răspuns cu totul diferit: studenții care au fost consiliați, fără a efectua și un stagiu de practică, au demonstrat, în urma testelor vocaționale, interese antreprenoriale doar în proporție de 15%.
Important de menționat că în aceste teste vocaționale subiectele chestionate nu sunt relatate explicit, concluziile testului fiind rezultatele unui cumul de reacții psihologice ale persoanelor testate și care evaluează interesele ocupaționale (preferințele pentru anumite domenii de cunoștințe sau de activitate), structurate în șase categorii distincte: social, convențional, realistic, artistic, investigativ și antreprenorial.
Chestionați direct și explicit asupra opțiunilor pentru carieră, aceeași studenți au indicat doar în proporție de 10% dorința de a-și deschide propria afacere.
Jumătate dintre studenții de mai sus au fost, ulterior consilierii, integrați și în stagii de practică, de câte trei luni, în urma cărora, 44.9% au răspuns pozitiv la întrebarea legată de intenția antreprenorială.
Din discuțiile directe avute cu studenții, înainte și după efectuarea stagiilor de practică, reies câteva concluzii care explică diferența mare între cele două categorii, privind procentul celor interesați de antreprenoriat, 15% versus 44.9%: dorința de a efectua un stagiu de practică demonstrează interesul studenților de a cunoaște nemijlocit ce înseamnă munca într-un mediu organizațional, de a-și înțelege mai bine opțiunile de carieră și a-și calibra viitorii pași, după absolvire și, nu în ultimul rând, așa cum arată acea cifră de 44.9%, de a experimenta într-o posibilă direcție antreprenorială. Altfel spus, spre deosebire de studenții care s-au mulțumit cu consilierea în carieră, acești studenți au intrat în proiect având deja o intenție concretă antreprenorială.
Relevante sunt și motivele invocate de cei care au spus categoric că NU sunt interesați de acest domeniu: impredictibilitatea legislației și birocrația excesivă care au dus la cronicizarea corupției.
Stagiile de practică sunt atractive pentru extremele perioadei de studiu, din motive diferite însă : cei din anul I își doresc experiențe care să îi apropie mai rapid de înțelegerea aplicată a cunoștințelor teoretice, iar cei din anii terminali, consideră stagiile de practică cea mai directă cale către un angajator, sau o carieră antreprenorială, potrivit idealurilor sale.
Care dintre studenții își doresc să devină antreprenori?
Procentul studenților care au răspuns afirmativ la întrebarea legată de demararea unui business propriu, in funcție de tipurile de specializare urmata la facultate este:
– Medicină și farmacie – 88.9%,
– Inginerie civilă – 60.6%,
– Psihologie și științele educației – 56.8%,
– Economie și afaceri – 48.5%,
– Informatică – 29.1%,
– Biotehnologii – 23.1%,
– Științe umane – 0.0%
Pe primul loc în privința intenției de a deveni antreprenor se află studenții la “Medicină și Farmacie”. Majoritatea studenților la medicină dentara au punctat dorința de a-si deschide un cabinet propriu. In discuțiile cu studenții de la “Științe umane”, care si-au exprimat in totalitate refuzul de a porni o afacere pe cont propriu, principalele doua motive pentru care aceștia nu intenționează sa deschidă o afacere sunt: ca nu întrevăd multe oportunități de acest fel in domeniu, și doi, ca fondurile necesare pentru a derula o afacere profitabile sunt peste posibilităților lor financiare.
Din punct de vedere al distribuției pe anii de studiu a studenților care intenționează să devină antreprenori, pentru studenții anului întâi există un procent de 48.7%, pentru cei din anul doi procentul este 37.5%, și 50% pentru studenții anului trei. Deși pentru anul patru procentul este de 100%, nu se consideră o informație validă datorită numărului mic de studenți luat în calcul.